Har rivit ner tapeter i ett gammalt torp och undrar vad detta är för innervägg?

Tackar stort för hjälp, har googlat runt men hittar inte svar, möjligtvis lättbetong kanske? 🤔
 
  • Sliten vägg med flagnande färg och hål; rester av tapet och spackel synliga. Nedgånget och försummat utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, vägg med borttaget tapet, rörigt med spill på golvet, synligt byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är ju inte lätt att se något in i väggarna, men med tanke på att taket är nära fönstren gissar jag på 1800-talet och då byggde man ofta med kloasongväggar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Knappast någon lättbetong i alla fall, men puts kan ju se ut som lättbetong.

Beror också lite på var i landet det är.
 
Torpet ligger i Östergötland.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte lätt att se något in i väggarna, men med tanke på att taket är nära fönstren gissar jag på 1800-talet och då byggde man ofta med kloasongväggar: [länk]
Knappast någon lättbetong i alla fall, men puts kan ju se ut som lättbetong.

Beror också lite på var i landet det är.
Torpet ligger i Östergötland. Jag har ett hål in i väggen efter en plugg jag drog ut. Putsen föll då sönder. När jag stoppar in fingret känns det som jag kommer till en trävägg. ☺️
 
BirgitS
När byggdes huset?
 
BirgitS BirgitS skrev:
När byggdes huset?
Jag tror det är från slutet av 1800-talet. Det sur faktiskt ut att kunna vara en timmervägg bakom putsen. 🤔
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Eftersom det är tapetserat med tidningar vilket ger en hint om åldern så är det högst sannolikt sk. lerklining utanpå timmerväggen. En blandning av lera, ris/halm/koskit/kohår/vad som fanns till hands.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mycket möjligt att det är ett timmerhus.

Fanns det några datum på tidningssidorna?
Inte för att det har med saken att göra men kul att veta :D
Kan rekommendera SVT:s serie Det sitter i väggarna om du inte redan har sett den.
 
  • Gilla
Röda Torpet
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Eftersom det är tapetserat med tidningar vilket ger en hint om åldern så är det högst sannolikt sk. lerklining utanpå timmerväggen. En blandning av lera, ris/halm/koskit/kohår/vad som fanns till hands.
Koskit. 😂 Ja det sticker ut lite halm i ett av hålen iallfall. Väggen är lite brunaktig, och väldigt porös. På ett ställe buktar den till och med ut (väldigt underligt).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket möjligt att det är ett timmerhus.

Fanns det några datum på tidningssidorna?
Inte för att det har med saken att göra men kul att veta :D
Kan rekommendera SVT:s serie Det sitter i väggarna om du inte redan har sett den.
Jag har letat när jag rivit ner, för skojs skull och försökt att gissa på prislappar men lyckas alltid riva bort för mycket. Ska se imorgon när jag fortsätter. ☺️

Tack för tips, ska kika.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket möjligt att det är ett timmerhus.

Fanns det några datum på tidningssidorna?
Inte för att det har med saken att göra men kul att veta :D
Kan rekommendera SVT:s serie Det sitter i väggarna om du inte redan har sett den.
Förresten en del av hallen har timmerväggar.
 
BirgitS
Då kan vi nog betrakta saken som avgjord :) Timmer med lerklining
 
  • Gilla
Röda Torpet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan vi nog betrakta saken som avgjord :) Timmer med lerklining
Underbart, tackar varmt för det. ☺️
Vet du kanske bästa sätt att tapetsera på detta?
 
BirgitS
Nej, jag har aldrig haft ett timmerhus, men jag har hört talas om spännpapp. Kanske finns trådar om det i delforumet Byggnadsvård. Men man får acceptera att hus från den tiden inte har raka väggar utan det blir lite som det blir och välja tapetmönster som döljer en del (inga petiga mönsteranpassningar mellan våderna).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag har aldrig haft ett timmerhus, men jag har hört talas om spännpapp. Kanske finns trådar om det i delforumet Byggnadsvård. Men man får acceptera att hus från den tiden inte har raka väggar utan det blir lite som det blir och välja tapetmönster som döljer en del (inga petiga mönsteranpassningar mellan våderna).
Ja, det är charmigt. Då får jag leta vidare. Stort tack för hjälpen igen. ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.