B Bjober skrev:
Jag tycker också många aggregat verkar sjukt överprisade så jag själv är också intresserad av liknande billiga aggregat tex till fritidshuset. Men jag tror (speciellt om ali är inblandad) att man måste granska väldigt kritiskt.
Ett tips är att jämföra tekniska data med ett erkänt välkänt aggregat byggt på samma växlarteknik och se vad man kan förvänta sig. Jag tror att allt över dessa siffror är reklam eller att man vänder och vrider mättekniken tills man får överdrivet positiva mätvärden. Grundfysiska lagar lurar man inte så lätt.
Jag ska forska i det och ta reda på allt som är fysiskt möjligt. Dock ogillar jag skarpt kritiken Alibaba får. Det är lite som att kritisera Amazon. Skulle man själv tillverka något skulle man ju antagligen gå igenom ett distrubitionsnätverk.
 
J jajgert skrev:
Jag ska forska i det och ta reda på allt som är fysiskt möjligt. Dock ogillar jag skarpt kritiken Alibaba får. Det är lite som att kritisera Amazon. Skulle man själv tillverka något skulle man ju antagligen gå igenom ett distrubitionsnätverk.
Ja jag kanske uttryckte mig lite klumpigt där, det är naturligtvis inte Alibaba som ska ta skit för undermåliga produkter utan de som säljer. Menar bara att det läggs ett stort ansvar på köparen att sortera ut guldet ur skiten. Något vissa av oss kanske varit lite ovana vid tidigare i Sverige.
 
Just nu lutar det faktiskt åt ett Swegon Casa r5-H Smart El
Känns dumt att vara "dumsnål" så att säga även fast det vore spännande att testa budget alternativet....
Måste man skicka in ansökan om byte av ventilation när man bor i 58-tals kåk?
 
J jajgert skrev:
Just nu lutar det faktiskt åt ett Swegon Casa r5-H Smart El
Känns dumt att vara "dumsnål" så att säga även fast det vore spännande att testa budget alternativet....
Måste man skicka in ansökan om byte av ventilation när man bor i 58-tals kåk?
Beror på vilken kommun du bor i, men med rätt stor sannolikhet behöver du göra en bygganmälan.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror på vilken kommun du bor i, men med rätt stor sannolikhet behöver du göra en bygganmälan.
Kan man undvika att göra en bygganmälan? Elller är det ovärt
 
J jajgert skrev:
Kan man undvika att göra en bygganmälan? Elller är det ovärt
Tja, det är väl ingen större risk att någon upptäcker det, men å andra sidan kan det ju bli ett bekymmer om man ska sälja kåken...
 
J jajgert skrev:
Just nu lutar det faktiskt åt ett Swegon Casa r5-H Smart El
Känns dumt att vara "dumsnål" så att säga även fast det vore spännande att testa budget alternativet....
Måste man skicka in ansökan om byte av ventilation när man bor i 58-tals kåk?
Hej! Har läst tråden och blir lite nyfiken - hur gjorde du till slut? Testade du ftx-online?
 
Hej :) Nej jag valde Swegon R5 smart aggregat
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Jag har DT250F i en varm kattvind. Den är en del i att vi har väldigt låg elförbrukning - jämfört med i övrigt liknande hus enligt Tibber. Så det är nog bra energiåtervinning.
Jag har inte märkt kondens under aggregatets knappt tre år. Filterbyte går på 5min.
Fläktarna låter mer än jag önskat, det kanske gäller alla FTX dock. Jag hade önskat att jag satt in en till ljuddämpare i de rum där det saknas.
Sommar/vinter är en bypass som regleras lite yxigt via en display.
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Gammal tråd, men när jag kollar in bilderna på DT250F (se https://www.ftx-online.se/produkt/ftx-aggregat-dt-250f/), då står det "entalpiväxlare". Och om man hovrar över värmeväxlaren står det "paper...".

I min världsbild har entalpiväxlare hyfsat avancerade membran som inte bara består av papper. Man får nästan intrycket av att det är nån typ av wellpapp? Ska själv installera FTX, men blir lite skeptisk till just dessa aggregat...

Energibesparande ventilator, HEPA, hög effektivitet, A-klassad, par som andas, idealisk för bostäder och kommersiellt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell, orange och svart, värmväxlare, maskinutrustning, anmärkning "paper heat exchanger-2".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.