E Elin Kamel skrev:
Ja vår köksleverantör och deras kontakt på blandare sa att det fanns ingen stel blandare (vi ville matcha det vi hade innan eller ha svart). De hade inga förslag på det. Så jag tänkte att de måste ju va fel annars skulle ju alla ha samma problem. Så jag ringde Tapwell och frågade om man inte kan använda deras badrumsblandare till en liiiten smal disko i köksö. Jo sa dom, det är så vi brukar göra.. Nästan så jag fick lust att tipsa HTH som vi köpte köket av eftersom de själva inte klurade ut det, då hade de ändå en representant de pratade från Tapwell..

Så det blev en tvättställsblandare från Tapwell (tror den hette EVO) den passade perfekt till vår ho i köksön.
Men hur blev det med alla extrakostnader?
VI står här med 2 st mer eller mindre värdelösa blandare + kostnaden för att byta ut dem
 
BirgitS
N noone70 skrev:
Men hur blev det med alla extrakostnader?
VI står här med 2 st mer eller mindre värdelösa blandare + kostnaden för att byta ut dem
Eftersom blandarna inte får användas i Sverige, utom i väldigt sällsynta fall, så var det fel att sälja dem till er och därmed ska de ju ersättas utan kostnad för er. Min bedömning.
 
Hur gör regelverket när man har utdragbar spridare antingen ut ur blandaren eller separat.
 
A atomlab skrev:
Hur gör regelverket när man har utdragbar spridare antingen ut ur blandaren eller separat.
Av bilden i flödet så är det hur mycket själva pipen går att svänga som avgör
 
BirgitS
A atomlab skrev:
Hur gör regelverket när man har utdragbar spridare antingen ut ur blandaren eller separat.
Reglerna är väl till för att förhindra misstag, t.ex. att man råkar stöta till blandaren medan man diskar, men om man håller i spridaren med handen så förväntas man ha koll på vad man gör med handen. Det är samma sak med en del badrumsregler för el, de är till för att förhindra misstag men det är ju inte omöjligt att använda fönen i badkaret om man kopplar in den med en förlängningskabel t.ex.
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Men hur blev det med alla extrakostnader?
VI står här med 2 st mer eller mindre värdelösa blandare + kostnaden för att byta ut dem
Vi Fick en ny blandare av HTH som vi köpt köket av, eftersom det va dom som missat att den vi först hade ej skulle bli godkänd i besiktning.
Det skulle de ha haft koll på som planerade vårt kök.

Sen köpte vi själva den fasta blandaren vi har nu från Tapwell, och sålde de andra privat.
Installerade den nya själva tror jag med, allt va ju förberett bara att byta.

Så har ni köpt och planerat köket med någon köksleverantör bör de kunna byta ut den mot en annan och de själva får stå för kostnaden.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
E Elin Kamel skrev:
Vi Fick en ny blandare av HTH som vi köpt köket av, eftersom det va dom som missat att den vi först hade ej skulle bli godkänd i besiktning.
Det skulle de ha haft koll på som planerade vårt kök.

Sen köpte vi själva den fasta blandaren vi har nu från Tapwell, och sålde de andra privat.
Installerade den nya själva tror jag med, allt va ju förberett bara att byta.

Så har ni köpt och planerat köket med någon köksleverantör bör de kunna byta ut den mot en annan och de själva får stå för kostnaden.
Vi har ju köpt den själva av Bygghemma,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom blandarna inte får användas i Sverige, utom i väldigt sällsynta fall, så var det fel att sälja dem till er och därmed ska de ju ersättas utan kostnad för er. Min bedömning.
En 360 vridbar blandare är tillåtet i Sverige, men i en diskho som är 15 cm bred, placerad 15 cm från kanten på en köksö så är det inte godkänt. Så därav fick vår köksleverantör ersätta den. Sen är det väl upp till den enskilde köksleverantören om de vill vara behjälpliga med ersättning eller inte.
N noone70 skrev:
Vi har ju köpt den själva av Bygghemma,
Är det ni som köpt blandaren osv. så blir det ju ni som får köpa ytterligare en och byta igen. Vi hade tur att vi köpte kök och planering av HTH så dom fick ersätta med en ny blandare.
 
BirgitS
E Elin Kamel skrev:
En 360 vridbar blandare är tillåtet i Sverige, men i en diskho som är 15 cm bred, placerad 15 cm från kanten på en köksö så är det inte godkänt.
Om du kollar på bilden i inlägg 10 så är det inte heller godkänt där och det är en väldigt vanlig lösning med två hoar varav en stor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du kollar på bilden i inlägg 10 så är det inte heller godkänt där och det är en väldigt vanlig lösning med två hoar varav en stor.
Besiktningsmannen godkände inte pga att den gick över kanten på köksön samt att ett eluttag satt där. Hade det varit på något annat ställe så hade det varit godkänt. Enligt honom. Men hur som helst så löste sig vårt problem. Man var bara så förvånad att ingen jag pratade med som sålde köket eller deras leverantör för blandare lyckades hitta en blandare som passade. Men de kanske va nya på jobbet vem vet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.