Ska skaffa nytt bredband hem och lutar mot Telia då jag bor på landet utan fiber och Telia är de enda som kan erbjuda en 5G uppkoppling.

Jag var i kontakt med Telia och fick ett mail 31/1 med ett förslag som skulle kosta 449kr/månad. Jag accepterade förslaget 12 dagar efter och precis innan jag ska teckna maila dem och skriver att priset gått upp till 549kr. Märkligt att de höjer priset 25% utan att förvarna eller skriva någonting om det i originalmailet. Finns det inget som reglerar hur länge ett erbjudande som detta är giltigt om inget annat anges?
 
Avtalslagen.

3 § Göres anbud i brev eller telegram utan att tid för svar däri utsättes, måste antagande svar komma anbudsgivaren till handa inom den tid, som vid anbudets avgivande skäligen kunde av honom beräknas åtgå. Vid beräkningen av nämnda tid äge anbudsgivaren, där ej annat föranledes av omständigheterna, förutsätta, att anbudet framkommer i rätt tid samt att svaret avsändes utan uppskov efter det anbudstagaren åtnjutit skälig betänketid och icke varder under vägen försenat; är anbudet gjort i telegram, äge anbudsgivaren tillika förutsätta att svaret befordras på enahanda sätt eller annorledes kommer honom lika tidigt till handa.

[S2]Anbud, som göres muntligen utan att anstånd med svaret medgives, måste omedelbart antagas.

Vilket ska läsas som:
Avgörande är om svaret kommit inom skälig tid. Skälig tid är den tid som anbudsgivaren subjektivt rimligtvis kunde beräkna vara bunden av anbudet och den tid det tar att skicka anbudet och accepten.
 
BirgitS
Vid dessa prishöjningar brukar det anges att man har rätt att hoppa av ev. bindande avtal.
Surt med dessa prishöjningar, spontant börjar det kännas som en gräns snart är nådd.
Har satt upp 4G-router med hallonabonnemang hos föräldrarna. 250 kr/månaden, 100 GB som kan sparas.
Räcker kanske inte för power users dock. Dom är nöjda, ser någon film/vecka, lite surf etc, gör ej slut på 100GB.
 
E etompau skrev:
Vid dessa prishöjningar brukar det anges att man har rätt att hoppa av ev. bindande avtal.
men nu var väl frågan hur länge man kan hoppa på, inte om man kan hoppa av......:)
 
E etompau skrev:
Vid dessa prishöjningar brukar det anges att man har rätt att hoppa av ev. bindande avtal.
Surt med dessa prishöjningar, spontant börjar det kännas som en gräns snart är nådd.
Har satt upp 4G-router med hallonabonnemang hos föräldrarna. 250 kr/månaden, 100 GB som kan sparas.
Räcker kanske inte för power users dock. Dom är nöjda, ser någon film/vecka, lite surf etc, gör ej slut på 100GB.
Jag tecknade 12 månader hos Tele2 mobilt bredband obegränsad lite före jul.
249 kr per månad.
Comviq kan du få för 299 per månad, obegränsad, om du söker mobilt bredband hos Bredbandsval.se.
Fiber har tyvärr blivit onödigt dyrt, har man god täckning så fungerar mobilt via 4G tillräckligt bra för de flesta normala användare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.