Hej!

Undrar om någon här har erfarenhet av att stycka av tomt i Lunds tätort (södra Lund). Mina föräldrar har ett hus där vi funderar på att stycka av tomten. Tomten är ca 1400 kvm och vi tänkte stycka den på hälften, ca 700 kvm per tomt. Detaljplanen är från 1950-talet och där står inga direkta instruktioner gällande avstyckning.
Finns det andra generella regler som gäller för tomtavstyckning i Lund? Tänkte mest försöka samla in lite erfarenheter innan vi påbörjar projektet.
Tack!
 
Skulle tippa att Lund generellt sett är för förtätning.

Vilken detaljplan är det som är aktuell?
Faller det inom detaljplanen så ska det sällan vara ett problem, en vägledning kan vara ifall andra gjort en liknande avstyckning, eller om så små tomter redan finns idag.
 
Av nyfikenhet kikade jag på villaområden i södra lund och det enda jag hittade lite snabbt där vissa tomter var såpass stora som 1400kvm har en plan från 50-talet, men där hänvisas också till tidigare planer då området redan var bebyggt när planen fastställdes, kan vara intressant att kika i dem om det fanns någon begränsning på tomtstorlek där.

Men jag noterar också att aktuellt område har flertalet tomter på 6-700kvm och att man uppenbarligen tillåtit avstyckningar på under 400kvm med byggnationer som överstiger detaljplanens "max 30% bebyggelse".

Så spontant tror jag det går bra.
Men det kan vara värt att se om du kan prata med någon på kommunen och fråga där, inte sällan de har ett öppet hus eller liknande där man kan ställa sådana frågor.

Jag var själv och ställde en liknande fråga i vår kommun, där har vi en begränsning på min 1600kvm tomt, men ner mot 800kvm kan godkännas av kommunen, vilket numera har blivit standard.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Av nyfikenhet kikade jag på villaområden i södra lund och det enda jag hittade lite snabbt där vissa tomter var såpass stora som 1400kvm har en plan från 50-talet, men där hänvisas också till tidigare planer då området redan var bebyggt när planen fastställdes, kan vara intressant att kika i dem om det fanns någon begränsning på tomtstorlek där.

Men jag noterar också att aktuellt område har flertalet tomter på 6-700kvm och att man uppenbarligen tillåtit avstyckningar på under 400kvm med byggnationer som överstiger detaljplanens "max 30% bebyggelse".

Så spontant tror jag det går bra.
Men det kan vara värt att se om du kan prata med någon på kommunen och fråga där, inte sällan de har ett öppet hus eller liknande där man kan ställa sådana frågor.

Jag var själv och ställde en liknande fråga i vår kommun, där har vi en begränsning på min 1600kvm tomt, men ner mot 800kvm kan godkännas av kommunen, vilket numera har blivit standard.
Tack för bra input! Som du skriver är det lite svårt att veta om det finns någon annan detaljplan som gäller utöver den som det hänvisas till i kommunens karttjänst. Me som du skriver är det många av tomterna i närheten som idag är avstyckade till runt 600-700 kvm. Lund har kommunal förrättning som jag också ska kontakta, dock, om jag känner till kommunen rätt, så kommer inga "hintar", förhandsbeked, eller liknande ges. Man behöver skicka in en fullständig beskrivning, betala, och sedan ev få avslag. Lite tråkigt om det skulle hända med tanke på inblandade kostnader!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tippa att Lund generellt sett är för förtätning.

Vilken detaljplan är det som är aktuell?
Faller det inom detaljplanen så ska det sällan vara ett problem, en vägledning kan vara ifall andra gjort en liknande avstyckning, eller om så små tomter redan finns idag.
Vad jag kan läsa mig till i stadsplanen finns restriktioner för min föräldrars tomt:
- max 7 meter högt hus
- fristående hus
- max två våningar
- byggnad får uppta max 30% av tomt
- får ej kläs med träfasad
- ev att vind ej får inredas
 
S Sopiis skrev:
@13th Marine Bifogar stadsplanen för området.
Det var samma som jag kikade på.

Se om detta går att hitta:
Svartvitt dokument, svensk text, historiskt område, stadsplanering, arkitekt Nils A. Blanck, styckningsförslag, 1940-talet.
Sen så har det redan skett liknande styckningar:
Flygfoto över ett bostadsområde med markerade fastigheter, intill industrizon och stora vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spontant borde de kunna svara på vad som gäller i området.
 
  • Gilla
Sopiis
  • Laddar…
Jag gissar på att det är någon av fastigheterna som vätter mot Malmövägen, där kan det finnas hinder i att man inte vill anlägga ytterligare utfarter ditåt.
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att det är någon av fastigheterna som vätter mot Malmövägen, där kan det finnas hinder i att man inte vill anlägga ytterligare utfarter ditåt.
Ja men precis, det kan bli ett problem med tanke på att Malmövägen redan är extremt trafikerad under ”rusningstid”. Tänker dock att det skulle gå att lösa genom att dra infarten till den ev nya tomten vidare från föräldrarnas infart från gatan.
 
S Sopiis skrev:
Ja men precis, det kan bli ett problem med tanke på att Malmövägen redan är extremt trafikerad under ”rusningstid”. Tänker dock att det skulle gå att lösa genom att dra infarten till den ev nya tomten vidare från föräldrarnas infart från gatan.
Kan man göra det så är de nog mer villiga att tillåta avstyckningen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var samma som jag kikade på.

Se om detta går att hitta:
[bild]
Sen så har det redan skett liknande styckningar:
[bild]

Spontant borde de kunna svara på vad som gäller i området.
Ska kolla med kommunen om jag kan få ut styckningsplanen från -26. Tack för tips!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jobbar med detaljplaner på kommun och som egen konsult. Även om jag inte jobbar med avstyckningar så kommer jag i kontakt med avstyckningar på lite olika sätt i mitt jobb. Mitt råd är att undersöka om det finns en underliggande fastighetsindelningsbestämmelser som reglerar hur stora fastigheterna får vara eller hur fastigheterna ska delas in. Det är inte jättevanligt att det ställer till det för en, men man kan ha otur.

Det går att ansöka om att få fastighetsindelningsbestämmelserna upphävda, men det är lite snårigt och är i en process för sig själv. Men vi hoppas att det går vägen!

En annan viktig aspekt är att detaljplanen är från 1953. Då gällde annan lagstiftning som hade en generell bestämmelse om att byggnad måste placeras minst 4,5 meter från fastighetsgräns. Detta är något ni måste ha i åtanke när ni planerar detta så att detta kan uppnås på båda fastigheterna. Syftet är att uppnå tillräckligt avstånd (9 meter) mellan byggnaderna för att förhindra brandspridning. Idag har vi lite andra möjligheter att förhindra brandspridning, men bestämmelsen gäller dock fortfarande. Skulle det vara svårt att uppnå, för man försöka ha en diskussion med kommunens bygglovshandläggare.

Lantmäteriet kommer med stor sannolikhet kräva att ni ansöker om förhandsbesked hos kommunen innan förrättning kan ske. Anledningen är att säkerställa att både den nya och gamla fastigheten är lämplig för nybyggnation.
 
D DBSP skrev:
Jobbar med detaljplaner på kommun och som egen konsult. Även om jag inte jobbar med avstyckningar så kommer jag i kontakt med avstyckningar på lite olika sätt i mitt jobb. Mitt råd är att undersöka om det finns en underliggande fastighetsindelningsbestämmelser som reglerar hur stora fastigheterna får vara eller hur fastigheterna ska delas in. Det är inte jättevanligt att det ställer till det för en, men man kan ha otur.

Det går att ansöka om att få fastighetsindelningsbestämmelserna upphävda, men det är lite snårigt och är i en process för sig själv. Men vi hoppas att det går vägen!

En annan viktig aspekt är att detaljplanen är från 1953. Då gällde annan lagstiftning som hade en generell bestämmelse om att byggnad måste placeras minst 4,5 meter från fastighetsgräns. Detta är något ni måste ha i åtanke när ni planerar detta så att detta kan uppnås på båda fastigheterna. Syftet är att uppnå tillräckligt avstånd (9 meter) mellan byggnaderna för att förhindra brandspridning. Idag har vi lite andra möjligheter att förhindra brandspridning, men bestämmelsen gäller dock fortfarande. Skulle det vara svårt att uppnå, för man försöka ha en diskussion med kommunens bygglovshandläggare.

Lantmäteriet kommer med stor sannolikhet kräva att ni ansöker om förhandsbesked hos kommunen innan förrättning kan ske. Anledningen är att säkerställa att både den nya och gamla fastigheten är lämplig för nybyggnation.
Tack för kommentar! Det bör inte vara något problem med 4,5 meters regeln. Då innebär det egentligen att tomtgränsen måste dras 4,5 meter från huset vilket jag tror redan är i enlighet med vår planering.

Däremot undrar jag hur vi tar reda på vilka underliggande fastighetshetsbestömmelser som gäller förutom detalj- och styckningsplan? Eller är det dessa du refererar till?

Lunds kommun har kommunal förrättningen så kommunen sköter hela processen själv utan hjälp från lantmäteriet. Frågan är om det är positivt eller negativt… 😊
 
Fastighetsindelningsbestämmelser har hetat lite olika över tid (och var de är upprättade). Men om ni har tittat på en avstyckningsplan så är det samma sak.

Det kommunala lantmäteriet har samma befogenheter som det statliga lantmäteriet. Det som är skillnad är att det kommunala lantmäteriet bara kan utföra förrättningar inom kommungränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.