Ifall det är ett fastighetsutdrag som ni har fått från Lantmäteriet så är uppgifter gällande bo - och biarea hämtade från Skatteverket så det är dem du ska kontakta. Som andra har skrivit här så kommer det säkerligen ta ganska lång tid att få det rättat.

Om ni står inför en försäljning och det är viktigt att det står rätt så är det smidigaste att beställa en uppmätning av arean och då får ni ett dokument som ni kan uppvisa för intressenterna. Sedan så får mäklaren skriva i objektbeskrivningen var uppgiften kommer ifrån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Det är inte svårt att göra mätningen själv enligt Skatteverkets mätregler.
Vid försäljningen är det ändå säljaren som står för siffrorna.
Om den anlitade mätaren har mätt fel så kan inte säljaren skylla ifrån sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara att skicka in dina nya uppgifter till Skattemyndigheten så korrigeras detta i registren. Du rättar således senaste fastighetsdeklaration där fel uppgifts ingavs till myndigheten.
Tveksamt om det hjälper.

Jag byggde ut 2010. 2011 Gjordes fastighetsdeklaration. Alla fastighetstaxeringar har varit rätt enligt de nya uppgifterna därefter men försäkringsbolag, banker etc. Verkar fortfarande ha fel uppgifter. De tycks inte hämta nya riktiga uppgifter förrän man säger ifrån. De tycks inte uppdateras automatiskt
 
Claes Sörmland
E Eld skrev:
Tveksamt om det hjälper.

Jag byggde ut 2010. 2011 Gjordes fastighetsdeklaration. Alla fastighetstaxeringar har varit rätt enligt de nya uppgifterna därefter men försäkringsbolag, banker etc. Verkar fortfarande ha fel uppgifter. De tycks inte hämta nya riktiga uppgifter förrän man säger ifrån. De tycks inte uppdateras automatiskt
Försäkringsbolag och banker har man ju en privat relation till. Man får kontakta dem och korrigera de uppgifter som man har lämnat till dem. Det har jag gjort för försäkringsbolaget där jag har hemförsäkring, de ändrar på studs och justerar premien.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fat d
e säger sig hämta
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Försäkringsbolag och banker har man ju en privat relation till. Man får kontakta dem och korrigera de uppgifter som man har lämnat till dem. Det har jag gjort för försäkringsbolaget där jag har hemförsäkring, de ändrar på studs och justerar premien.
Fast de säger sig hämta gällande taxeringsuppgifter och ändå får de upp jättegamla uppgifter. Detta händer även när man kontaktar någon man inte haft kontakt med förut.
 
De hämtar säkert uppgifterna en gång om året för att slippa betala för en prenumerationstjänst.
 
useless useless skrev:
De hämtar säkert uppgifterna en gång om året för att slippa betala för en prenumerationstjänst.
Uppenbarligen inte ens det. Jag har sett att de fortfarande haft fel uppgifter många år senare.
 
P
E Eld skrev:
Uppenbarligen inte ens det. Jag har sett att de fortfarande haft fel uppgifter många år senare.
Dokumentera att du har lämnat korrekta uppgifter till försäkringsbolaget. Dina uppgifter bör väga tyngst eftersom din premie och din ersättningsnivå sätts utifrån de uppgifter bolaget registrerar. Om nästa försäkringsbrev innehåller felaktiga uppgifter hänvisar du lämpligen till ditt tidigare dokumenterade uppgiftslämnande. Om de inte lär sig av det är det nog dags att byta försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.