Hej alla vedeldare! Börjar med att önska Er alla ett gott slut på 2007, och ett gott nytt 2008!

Jag ber om lite hjälp igen, jag har en begagnad men nyinstallerad CTC v25 med Laddomat 4030, kopplat till tre x 550 liters ackar. Saken är den att jag tycker att det tar så lång tid, samt tar mycket ved, innan pannan når arbetstemp, alltså 75-80 grader. Jag har ställt Laddomaten på att börja pumpa vid 80 grader. När jag börjar elda är pannan kall, cirka 25 grader. Jag har 40-50 grader i acktankarna. För att nå arbetstemp (80) tar det minst 1,5 timme, cirka två duktiga inlägg med skapligt torr ved. CTC V25 har 180 liter (tror jag), och det känns som att något inte stämmer. Har installerat en rökgastemp, som om jag inte håller luften i schack, kan pysa upp till 450 grader! Jag justerar inkommande luft till en lite springa i luckan, och kan sedan få ner tempen till 200-250 grader. Detta snåla luftflöde ger en ganska "rökig" fyr, och som jag upplever det, "svag" brasa...

Tar gärna emot tankar och ideér, igen...

Tack.

Mats
 
Visst är det två stycken direktspjäll (främre/bakre) på den där pannan? Börja med att kolla så att båda verkligen är helt stängda när pannan går i normal drift.
 
Du ska inte använda dragluckan för att justera rökgastempen. Då får elden för lite syre och det pyr bara. Det är därför det blir så mycket rök.
Och det blir för låg temperatur för att rökgaserna ska kunna antändas. Så mycket av det som skulle kunna brinna och värma pannan förblir oförbrännt och försvinner ut genom skorstenen.

På min V25:a försöker jag att ha dragluckan öppen minst 1,5 cm längst ner. Oftast mer. Det brukar bli bra för mig. Men som du säger så sticker rökgastempen iväg om man eldar så. Jag har ett spjäll i rökröret på min panna. Det använder jag för att hålla nere rökgastemperaturen. Egentligen skulle man nog ha en dragbegränsare där istället. Om jag fattat det rätt så ser dragbegränsaren till att det alltid är rätt drag i pannan. Jag måste gå ut i pannrummet ganska ofta och justera spjället manuellt.
Här säljer dom drgabegränsare: http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=2000 .Dom säljer också en anpassningsplåt som ska passa rökröret på V25:an.

Men en grej du kan göra själv är turbulatorer. Sen jag satte i såna i tuberna har rökgastempen sjunkit rejält. Så nu kan jag elda med öppet spjäll i början och sen räcker det oftast att justera det en eller två gånger. Innan stack temperaturen iväg uppåt 450 grader på en gång, och den åkte upp och ner oftare också.
Turbulatorerna gör att det blir mer turbulens i röken när den går genom tuberna. Då kommer en större del av röken i kontakt med väggarna i tuben. Och det är ju där som värmeöverföringen sker. Utan turbulatorer så kommer röken som färdas i mitten av tuberna inte i kontakt med väggarna och den förblir okyld. Därför blir rökgastemperaturen i rökröret så hög.

Det finns fyllkroppar att köpa från ctc också som fyller samma funktion, men dom här kan du göra gratis. Jag klippte till mina av en bit veckad stålplåt, sån som brukar användas som takplåt. Det finns en bild på Baxis hemsida på deras turbulatorer, och dom hade rundade vågor. Så rundade jag till vågorna på mina också.
Så här ser mina ut:
turbulator.jpg

En annan viktig grej är att hålla tuberna rena. Blir det mycket sot och skit där så fungerar det som isolering och värmen tas inte upp lika bra. Jag sotar mina tuber innan varje eldning. Det tar bara ca 2 minuter att dra tuberna rena, så det tycker jag man kan göra när man ändå är ute i pannrummet och ska tända.

En liten summering då:
För det första MÅSTE du skaffa en dragbegränsare. Det går inte att elda så som du gör nu.
Och sen tillverkar du turbulatorer till tuberna. Fråga efter spill hos någon plåtslagare om du inte har nåt hemma.
Och sota ofta.

Sen så har i alla fall min V25:a en vattenvolym på 265 liter plus en 115 liters beredare. Totalt 380 liter alltså. Så det tar ju ett tag att få upp tempen även fast du eldar optimalt. Men om du fixar grejerna jag skrev ovan kommer du nog märka stor skillnad.
 
A
varför vill man dra ner rökgastemperaturen?
 
Pehr81 skrev:
varför vill man dra ner rökgastemperaturen?
För att lägre rökgastemp betyder oftast högre verkningsgrad..
Mer av värmen från röken överförs till vattnet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.