Hej,

Vi har nyligen utökat vårt hus, vilket nu består av två separata byggnadskroppar. Dessa kroppar är sammanlänkade genom en glasentré. Detta innebär att en del av den ursprungliga utomhusfasaden nu är en del av vår inomhusmiljö (se bifogad bild). Ventiler sitter runt den äldre delen av huset på utsidan, där det släpps ut lite luft. En av dessa ventiler har hamnat inuti glasentrén. Vad är det för något? Behöver det tas bort? Finns det några risker med att behålla det?

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få eftersom vår byggfirma inte riktigt besvarade den här frågan. Nu överväger jag att kontakta en ventilationsfirma, men jag skulle vilja ha några idéer om dess funktion eftersom byggföretaget inte var säkra.

På en av bilderna syns också ett rör som sticker upp från marken. Vad brukar det röret vara till för?

Tacksam för all hjälp.
 
  • Inomhusmiljö med öppen dörr till snöig uteplats, ventilställe, dekorationer, och en frågetext om luften från ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinter, snö, husfasad, två ventilationsgaller, frågetext "Vad fyller denna för funktion?".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terrass med snö, rundat bord, stegar, skjutdörr med text "Glasentrén", vägglampor. Vinter eller kallt klimat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Radonutblås?
Har du inga ritningar till huset?
 
MrJay MrJay skrev:
Radonutblås?
Menar du ventilerna eller röret?
Då bör det tas bort omedelbart gissar jag?
 
R
C Charlize skrev:
Hej,

Vi har nyligen utökat vårt hus, vilket nu består av två separata byggnadskroppar. Dessa kroppar är sammanlänkade genom en glasentré. Detta innebär att en del av den ursprungliga utomhusfasaden nu är en del av vår inomhusmiljö (se bifogad bild). Ventiler sitter runt den äldre delen av huset på utsidan, där det släpps ut lite luft. En av dessa ventiler har hamnat inuti glasentrén. Vad är det för något? Behöver det tas bort? Finns det några risker med att behålla det?

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få eftersom vår byggfirma inte riktigt besvarade den här frågan. Nu överväger jag att kontakta en ventilationsfirma, men jag skulle vilja ha några idéer om dess funktion eftersom byggföretaget inte var säkra.

På en av bilderna syns också ett rör som sticker upp från marken. Vad brukar det röret vara till för?

Tacksam för all hjälp.
Det måste vart någon hemmapulare som har satt dit dom i tron att friskluftsvetiler ska sitta såhär..
Friskluftsventiler sätts normalt på en höjd om 2050-2200mm över färdigt golv vid normal vägghöjd om 2400mm.
Det du behöver tänka på om du tar bort någon är att du har tillräckligt många kvar för luftcirkulationens skull..
Vad har du för frånluft?
Eller har ni höga värden av radon?
 
coconut
Sitter det nån form av friskluftsventil på insidan av ventilerna på väggen? Eller sitter det element och nån har monterat friskluftsventiler bakom elementet?
 
coconut coconut skrev:
Sitter det nån form av friskluftsventil på insidan av ventilerna på väggen? Eller sitter det element och nån har monterat friskluftsventiler bakom elementet?
Detta är på utsidan av huset, syns inget på insidan. Det är en tjock vägg och huset är byggt för länge sedan och sedan ombyggt flera gånger. Har nog varit olika fasader på det.
 
  • Wow
coconut
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
ventiler sätts normalt på en höjd om 2050-2200mm över färdigt golv vid normal vägghöjd om 2400
R Rejäl skrev:
Det måste vart någon hemmapulare som har satt dit dom i tron att friskluftsvetiler ska sitta såhär..
Friskluftsventiler sätts normalt på en höjd om 2050-2200mm över färdigt golv vid normal vägghöjd om 2400mm.
Det du behöver tänka på om du tar bort någon är att du har tillräckligt många kvar för luftcirkulationens skull..
Vad har du för frånluft?
Eller har ni höga värden av radon?
Det är nog inga friskluftsventiler då det inte finns något på insidan av huset. De sitter i fasaden men det sipprar ut lite luft från dem. Måste ligga något rör i fasaden runt huset?
 
coconut
C Charlize skrev:
Detta är på utsidan av huset, syns inget på insidan. Det är en tjock vägg och huset är byggt för länge sedan och sedan ombyggt flera gånger. Har nog varit olika fasader på det.
Det går inte att lossa på den ventilen som sitter i det inglasade utrymmet på något sätt från väggen, utan att göra allt för mycket skada? Tänkte att man kanske kan se hur det ser ut på insidan då och se vad det kan vara för något.
 
R
C Charlize skrev:
Det är nog inga friskluftsventiler då det inte finns något på insidan av huset. De sitter i fasaden men det sipprar ut lite luft från dem. Måste ligga något rör i fasaden runt huset?
Ja det ser jag nu det ör ju ditt uterum som jag förväxlade till inomhus..

Har du radon?
 
R Rejäl skrev:
Ja det ser jag nu det ör ju ditt uterum som jag förväxlade till inomhus..

Har du radon?
Jag hade inget innan jag byggde ut. Men har inte gjort någon ny efter att jag byggt ut och detta uttag hamnade inomhus.
 
R
Har du radon?
 
R Rejäl skrev:
Har du radon?
MrJay MrJay skrev:
Radonutblås?
Har du inga ritningar till huset?
Ritningar har jag men inte på ventilationen.
Radon fanns inte innan byggnationen, gjorde en mätning i vår gamla del då. Efter utbyggnaden i den nya + glashuset där detta uttag nu råkat hamna har jag inte gjort någon ny.
 

Bästa svaret

C Charlize skrev:
Menar du ventilerna eller röret?
Då bör det tas bort omedelbart gissar jag?
Du kan ju inte bara ta bort det, utan måste snarare leda om det isf

En radonutsug vill man ju inte ha in luften ifrån, men man måste ju ventilera ut det (det var ju liksom tanken från första början).
Detsamma gäller väl egentligen ventialtion i fasad - det vill man ju inte stänga in om det är satt där av en anledning. Men man vill kanske itne ventilera inomhusluft heller, så man få klura på hur man kan bygga om det.

Du har inte möjlighet att kontakta tidigare ägare och fråga ?
Annars är det nog detektivarbete som gäller
 
  • Gilla
Charlize
  • Laddar…
R
C Charlize skrev:
Ritningar har jag men inte på ventilationen.
Radon fanns inte innan byggnationen, gjorde en mätning i vår gamla del då. Efter utbyggnaden i den nya + glashuset där detta uttag nu råkat hamna har jag inte gjort någon ny.
Vad har du för grund, Är det krypgrund?
 
C Charlize skrev:
Ritningar har jag men inte på ventilationen.
MrJay MrJay skrev:
Radonutblås?
Har du inga ritningar till huset?
Pratat med en ventilationskille och jag tror du kan ha rätt. Jag måste ta bort det genast gissar jag. Vilken firma ska man ringa i Göteborg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.