Tjena!

Jag ska snart börja med kaklingen. Jag har tänkt att kakla väggarna först och golvet sedan. Jag ska sätta en stor kakelplatta 56*33 cm och har då en fundering angående om det är bäst att fösöka få en rad med så gott som hela plattor ned till eller en upp till?

Alltså ska jag sätta stödbrädan drygt 33 cm upp och få en hel rad ner till eller 26 cm upp som det bli om jag ska få en hel rad upp till?

Nästa fråga. Är det svårare att få stora plattor att fästa så att jag borde lägga lite extra fix på själva plattan innan jag trycker upp den på väggen?

/Sulan
 
Du ska abolut klippa plattorna mot golvet i alla fall. Det är ju inte i våg, så annars får du problem. Ofta är det klokt att klippa mot tak om man bara ska mjukfoga tak/vägg-vinkeln, av samma skäl.

Fäster gör de garanterat, men ibland kan det behövas en grövre kam än 6 mm för att kompensera för att väggen inte är helt plan. Då kan man få problem med att plattorna inte hänger så bra i fixet utan behöver stöd en stund. Har du en helt plan vägg kan du gott köra med 6 mm kam som vanligt.
 
K
*host*... nu ska inte jag egentligen lägga mig i ;) , men tycker du, jon, inte att det är lite lite med 6:an på en platta 56x33.
Jag hade valt åtminstonde 8:an på plant, om inte 10:an t.o.m. 10:an definitivt på lite ojämt med ett öga på täckningen.
En större kam ger ju dessutom mer "pulmån" och större säkerhet för full täckning.

Plattans tyngd, i sig, kommer ändå kräva snöre eller kilar så ev. glid elimineras ju ändå...
 
Med plan vägg hade jag kört med sexans kam, mindre plan vägg med åttans.

Men du har rätt i att de sannolikt kommer behöva stödjas (även om man egentligen kanske skulle klara sig med sexan) så då kan man ju lika gärna köra åttan.
 
K
Det är ju upp till var och en iofs, men jag kaklade en gång en vindsvåning med 33x66 på nya plana gipsväggar. Jag började på 10:an, men var tvungen att ta 12:an för att få det riktigt bra.

Oviktigt vetande: Plattorna blev kantstötta bara man tittade på dem, ömtåliga som fasen, kalibrerade, skulle sättas med 1 mm fog. Minsta lilla tandning syntes omgående. Fogföljd i vinklar och vrår och dessutom i taket och då märkte man att plattorna vägde en del... sicket ofog. Det är ända gången i min karriär som jag satt plattor i tak. Tid tog det och många svordommar, men inga besiktningsanmärkningar :)

Sorry... nu landade jag off topic...
Var och en gör som den vill :)
 
Jisses, jag lyckades på något sätt läsa fel på formatet två gånger här. Sorry, Ktm har alldeles rätt, sexan är på tok för klent för de plattorna. Jag hade testat med åttan eller tian och varit beredd på att gå upp vid behov.

(Ktm, du får protestera högljuddare när jag säger dumheter.. :))
 
K
Ska försöka komma ihåg det till nästa gång :)
 
Väggen buktar lite eftersom det är en yttervägg så är det nog isoleringen som trycker lite mellan reglarna. Hade planerat att köra med 10:an. Hoppas jag kan göra det tillräckligt plant och fint.

Ingen anledning att sätta extra fix direkt på plattan då eller?

JAg har bara satt 10*10 kakel samt mosaik på nät innanBehöver man trycka dit plattorna med en jäkla kraft nu när de är så stora? Det kommer ju inte vara lätt att små vicka in dem eftersom de är så stora...
 
K
Har du tillräckligt med fix så vickar du in dem som vilken annan platta som helst. "Tryck och vrid" är lösenordet, men man ska inte behöva ta i för kung och fosterbarn. Måste du ta i och har svårt att röra plattan direkt efter att du satt dit den så har du antagligen för lite fix bakom. Kolla med jämna mellanrum hur det ser ut bakom. Sätt en platta och ta loss den igen och kika.
Dubbelsmetning, på vägg, kan ibland bli aktuellt. Svårt att säga exakt när. Bedömningsfråga. Jag föreslår att du börjar med 10:an och har 12:an beredd liksom snöret eller kilarna. Buktningen på väggen syns som bäst om du sätter i förband så det är ju inte att rekommendera. Att den buktar överhuvudtaget låter inte bra i kombination med stora plattor. Skulle isoleringen trycka in skivan, menar du? Det låter lite klent, men du vet bäst hur din konstruktion ser ut.
 
Det blev en massa uttryck jag inte fatta där...

ktm250 skrev:
Dubbelsmetning, på vägg, kan ibland bli aktuellt. Svårt att säga exakt när. Bedömningsfråga. Jag föreslår att du börjar med 10:an och har 12:an beredd liksom snöret eller kilarna.
Kan du utvekcla detta? Dubbelsmetning? När man sätter på plattan också eller? Vad menar du med liksom snöret eller kliarna

ktm250 skrev:
Buktningen på väggen syns som bäst om du sätter i förband så det är ju inte att rekommendera. Att den buktar överhuvudtaget låter inte bra i kombination med stora plattor. Skulle isoleringen trycka in skivan, menar du? Det låter lite klent, men du vet bäst hur din konstruktion ser ut.
Buktningen på väggen syns som bäst om du sätter i förband så det är ju inte att rekommendera. Vad menas med att sätta förband?

Nja, jag tror nog att jag kanske var lite generös med längden på ena skivan så den kanske har viss inspänning så det kanske är därför (Aqua panel liggande montering). Kollade nu och det var inte så mycket buktning kanske 3-4 mm på understa skivan
 
T
Dubbelsmetning/Dubbellimning är som du trodde att man både sätter fix på vägg och platta.

Förband är detsamma som att sätta plattorna i halvsten, som tegling.

Som denna bild illustrerar:

5.jpg
 
K
tank77 har gett de flesta svaren.
Det jag menade med snöret eller kilarna är att plattor i den storleken oftast är så pass tunga att de behöver stöd tills fixet härdat tillräckligt för att hålla upp vikten. Till detta kan man använda snöre eller kilar. Finns ju även kakelkryss, men dessa är ganska värdelösa i mina ögon, men det är ju smaksak.

"jag kanske var lite generös med längden på ena skivan"

Menar du då att du har längre c/c mellan reglarna än tillverkaren rekommenderar?
Är det så, så har du kanske inte heller tillräcklig böjstyvhet för keramik.
3-4 mm är ganska mycket. Beror iofs på: på hur långt det buktar. Buktar det 3-4 mm på säg 4 meter så är det inte så mycket, men på ex. 1 meter så är det mycket.
Småplattor följer underlaget. Det gör inte stora på samma sätt och det kan bli knöligt vid sättning med t.ex. tandning.
 
ktm250 skrev:
tank77 har gett de flesta svaren.
"jag kanske var lite generös med längden på ena skivan"

Menar du då att du har längre c/c mellan reglarna än tillverkaren rekommenderar?
Är det så, så har du kanske inte heller tillräcklig böjstyvhet för keramik.
3-4 mm är ganska mycket. Beror iofs på: på hur långt det buktar. Buktar det 3-4 mm på säg 4 meter så är det inte så mycket, men på ex. 1 meter så är det mycket.
Småplattor följer underlaget. Det gör inte stora på samma sätt och det kan bli knöligt vid sättning med t.ex. tandning.
Okej, nu i ljuset kanske jag skulle säga att det är ca 2 mm över ett parti på 3 reglar alltså 1,20 m. det jag mena med längden är att om man puttar in en skiva på 226cm mellan fästpunkter som är 225,5 cm så blir det kanske en viss buktning.

Har nog kommit fram till att det hela beror på att mitten regeln som jag skruvat i har haft en viss lutning och att det är därför detta fenomen har uppstått, dumt att jag inte såg detta tidigare så jag kunde kompensera för det när ajg satte skivan. Får jag väl trösta mig med att jag inte själv har satt dit regeln i alla fall, även om det är en klen tröst.

Bara att göra det bästa av saken helt enkelt :rolleyes:
 
K
Att skivan ligger i spänn, som jag fattar det på din beskrivning, tror inte jag är någon bra ide men tanke på ev. rörelser i stommen.
 
ktm250 skrev:
Att skivan ligger i spänn, som jag fattar det på din beskrivning, tror inte jag är någon bra ide men tanke på ev. rörelser i stommen.
Jag förklarade bara hur jag först tänkte, jag tror inte att skivan ligger i spänn. Det verkar som sagt tyvärr som om ena regeln inte var helt lodrät
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.