Nu när julen är slut och kassan skral, tänkte jag lägga upp max 2000 riksdaler på en hårddisk jag kan plugga direkt in i TV:n (vill inte ha burken på när jag kollar på film). Ska nästan undantagslöst spela film: dvd-filer, xvid etc. Har inga HDTV-krav än på ett par år eftersom jag är utmärkt nöjd med min 28-rums tjock-tv. Vad välja?

Jag vill ha en burk som har en relativt säker mjukvara (som är uppdaterbar), med hyfsat användarvänlig fjärrkontroll och som är så ljudlös som möjligt. 500 Gb eller mer. Kollar på http://www.prisjakt.se/kategori.php?b=295.

Tips någon?
 
Så fort denna landar i sverige kommer denna att bli inhandlad av mig:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=254612

Din budget ryker eftersom du måste köpa en HDD, om du nu inte kan koppla den till din hdd i datorn, men däremot klarar den HD-format, och är baserad på den allra senaste tekniken. Mycket intressant.
 
En kollega har en popcorn men jag vet inte vilken modell exakt. Han importerade den själv.
 
Det finns bara en modell, splirrans ntt märke/modell. Säljstart i Janari i sverige. Den verkar inte gå att köpa ngnstans utomlands heller. De som är importerade är troligen en förhandsbokning som är gjorda direkt hos popcornhour.com .
 
Då lär det vara den han har :)
 
Tvix verkar ha många nöjda användare.
 
Vill du komma "billigt" undan så köper du ett standard usb-kabinett som kan spela upp ljud och video. Komplettera med den storlek på disk du vill ha.

Ex: http://www.tradera.com/NY_3_5_HDD_Media_Player_DVD_MPEG1_4_DivX_XviD_MP3-auktion-54508366 (detta är bara ett exempel, finns flera varianter billigare än denna)

Har själv en liknande, fast för 2,5"-disk. Fungerar utan problem. Bara att fylla den med film/musik och sedan plugga in till tvn och titta/lyssna.
 
Jag kan meddela att jag köpte Popcorn:en, och den fungerar över förväntan! Äntligen har jag användning av min HD-tv! Planet Earth i HD är grymt... :)
 
Tack för tipsen! Men...

... jag la pengarna på ljud istället:
http://www.soundmatters.com/fullstagehd/

Köpte istället för mediaspelare en dvd-spelare med USB-ingång. Har ju större lagringskapacitet på datorn och plockar istället över filmen till en USB-sticka när jag ska se den. Funkar kanonbra faktiskt. Totalt sett spräckte jag dock budgeten rejält... :rolleyes:
 
hehe, samma problem här, budgeten räcker ju inte till, nu är nästa steg nytt surroundhögtalarpaket som skall passa in i vårt snart nyrenoverade vardagsrum uppe. Förstärkare köpte jag till mig själv i Julklapp. :)

Tyvärr kan du ju inte spela ngn slags HD-material i din lösning, det är synd, men det är ju smidigt. Popcornen klarar av allt som din lösning gör, man kan köra allt från datorn, det som krävs är en nätverkskabel till popcornen.
 
Nej någon äkta HD blir det ju inte. Men det vore intressant att prova eftersom den är en USB 2-ingång. Den borde väl klara "HD-material" med sin överföringshastighet? En annan fråga om spelar hinner skala upp det men det borde väl inte vara någon skillnad gentemot en skiva. Men allt sådant är ändå en övergångslösning till dess jag byter dvd mot Blue-Ray (eller vad det nu blir i slutänden...) samt widescreen-tjockisen mot en HD-plattis (om jag någonsin hittar en med en bildkvalité som jag gillar). Och visst verkar popparen vara en fin manick - gillar designen.
 
Du kommer alldels säkert inte kunna spela hd-filer, då de är kodade och förpackade på andra sätt än vanliga xvid. Inga spelare förutom popcorn:en och senaste tvix:en klarar alla dessa format, varken mjuk eller hårdvarumässigt. Det är dock på väg en del andra instressanta spelare med inbyggd blueray mm.
 
Men nu snackas det väl lite goja iallafall?

HD har inget att göra med lagringsmediat eller kodningen. HD är ju upplösningen på bilden. Det är alltså fullt möjligt att förpacka en film med HD-kvalitet i en Xvid. Eller har jag missat något?

Självklart blir ju kravet på bandbredd högre och stöd för denna högre upplösning måste ju finnas i spelaren. Men annars ser jag ingen större skillnad.
 
Jo det går att packa HD i xvid, men det blir löjligt stora filer, och dom klena chippen i gamla mediaspelare och dvd-spelare kommer att dö hellre än att försöka avkoda så fort.
 
Korrekt efter en tids testning men en sak begriper jag inte:

Jag tittade på Xvid-filer av Rome. Avsnitten ligger på 608 p eller 624 p. Alla utom tre som ligger på 960 p, vilka inte går att spela upp (funkar naturligtvis via Windows Media Player men inte på dvd:spelaren, vare sig via usb eller skiva). Filstorleken på avsnitten är dock desamma... Alla är inspelade/konverterade från HDTV.

Bitraten är väl lösningen på att filerna inte går att spela: den ligger på 118 kbit/s för den lägre upplösningen och 384 kbit/s för den högre upplösningen. Men varför blir filstorleken densamma? :confused: Verkar inte vara några problem med filstorlek och HD-kvalite när det gäller Xvid men däremot med bitraten om man kör filerna via billig(=föråldrad) teknik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.