Jag har en källare(1972) med oisolerad betongplatta. Jag har precis rivit upp den befintliga golvkonstruktionen som var golvreglar med isolering mellan. På reglarna golvspån. På golvspånet en diffusionsöppen heltäckningsmatta. Detta verkar ha funkat helt problemfritt i snart 50 år. Nu tänkte jag lägga golvreglar 45x70 på betongplattan (avvägda på plastkilar). Sedan 45mm isolering som hänger mellan golvreglarna. Så det blir en rejäl luftspalt mellan isolering och betong. På golvreglarna tänkte jag sedan lägga massivt trägolv. Någon form av furugolv med diffusionsöppen ytbehandling.

Min tanke är alltså att den ytterst lilla fuktlast som är ska diffundera upp genom 45mm isolering och upp genom trägolvet. Tror ni på den konstruktionen? Massivt trägolv borde väl vara mera diffusionsöppet än golvspånet som legat där tidigare?
 
Jag har också rivit upp källarens golv och väggar till betongen. Tycker din lösning verkar trevlig med trägolv, blir lite varmare om fötterna. Tyvärr vet jag inte hur man bör göra, funderar också på att få ner en radonsug som förhoppningsvis även håller torrt under golvet, samt att det ventileras neråt via ventlister. Hoppas du får svar.
 
Nej, jag har inte några bra svar faktiskt. En radonsug är ju väldigt effektivt för själva radonet. Oftast. Men jag tror inte att man ska räkna med att det har någon effekt på fukten annat än möjligen mkt lokalt.

Jag har lagt in mitt golv nu i alla fall. Än så läge verkar allt lugnt:) Men det var mkt svårare än vad jag trodde det skulle vara att få fast alla reglarna stabilt i betongen. Vingliga plastkilar på skrovliga plattor. Här och där märker jag att der redan nu klapprar lite om golvet på någora ställen. Mkt irriterande. Jag får väl ta upp det om några år och fästa upp reglanra bättre.

Hur såg din golvkonstruktion ut? Den du rev ut? Var det fräsch eller röta? Vad låg det för övergolv uppe på spånet?
 
Det var en kompis som hjälpte mig riva. Men blandat trä och tryckimpade reglar med golvspån och plastmatta ovanpå. Nån form av gullfiberisolering mellan reglarna var på sina ställen dyngsura efter 45 år, byggt 75. I annat rum var det heltäckningsmatta ovanpå. Det verkade inte murket på nått sätt. Nån kvm fuktfläck syntes på en av alla betongväggar av typ lecablock. Golvet är grovgjutet så klurar på nån metallregel med reglerbara plastskruvar, sen vet jag inte vad som behövs mot betongen eller emellan för nån form av isolering. Klurar vidare.
 
Intressant. Det va precis lika för mig. I det här rummet där jag lagt in det nya golvet så var det golvspån med en diffusionsöppen heltäckningsmatta längst upp. Konstruktionen var helt kruttorr efter 48år. Jag har ett annat intilliggande rum där det lades in en tät plastmatta i början av 90-talet, Jag har tagit upp ett hål i det golvet och inspektera. Just där jag kollade var det torrt och luktade bara lite. Jag tror nog inte att det med nödvändighet behöver vara mögligt. Lite lätt fuktig isolering luktar också lite unket.

Men i alla fall. Jag la ju stående 45x75-reglar, Direkt under plankgolvet la jag 45mm isolering som hänger där. Så jag har ca 45-70mm luft under isoleringen(Undergolvet lutar. Grovgjuten platta precis som i ditt fall.) Jag har radiatorrör som går kors och tvärs över golvet. Det förenklar inte uppreglingen.
 
O Olf Oggler skrev:
...den befintliga golvkonstruktionen som var golvreglar med isolering mellan.
Hur tjock isolering?
Glasull?


O Olf Oggler skrev:
Min tanke är alltså att den ytterst lilla fuktlast som är ska diffundera upp genom 45mm isolering och upp genom trägolvet. Tror ni på den konstruktionen? Massivt trägolv borde väl vara mera diffusionsöppet än golvspånet som legat där tidigare?
Det där kommer att fungera lika bra som den gamla lösningen.

Går det inta att lägga på små kluttar av styv betong där reglarna ska stödjas? Då blir underlaget jämnt och kan lätt och stabilt pallas under med syllpapp och ev brädlappar för höjdjustering.
Ett annat alt för att stabilisera är väl att borra och plugga.
Byggvinklar och maskinskruv med dubbla muttrar är väl också en möjlighet om man vill ha reglerbarhet utan att borra?

Täta golvmtrl (t ex plastmatta) är ett säkert kort att skapa fuktproblem.
Dock, om plattan är allt för fuktig så räcker inte en genomsläpplig konstruktion till heller.
TS golvkonstruktion som var torr och fin efter 50 år har bevisat att den fungerar för det rummet/den delen av plattan. Troligtvis, men inte nödvändigtvis, gäller det för resten av plattan också.
I rakel73s fall är det lite mer osäkert, men mest sannolikt är det plastmattan som orsakat fukten under golvet.

När man lägger golv ovanpå en oisolerad platta på mark så är det absolut viktigaste att golvet är kliniskt rengjort från allt organiskt mtrl. Det minskar risken för mögel och dålig lukt.
 
A
Sala upp reglarna så att man får plats med lite fogskum funkar bra. Sitter duktigt, inget klapper.
 
Det finns ju system för detta som gör det enklare. Kolla Nivell, Subfloor, Granab. Men om plattan är fuktig under så bör man även installera mekanisk undertrycksventilation.
 
Dessa system gör det garanterat dyrare. Men enklare är jag inte säker på. Har man en grivgjuten platta så känns det som en begränsning att inte kunna välja fritt var man ska fästa in regeln. Man blir ju styrd av att fästpunkterna är där de är.
 
Så här en massa år senare... Jag är lite i samma sits som du var. Jag vill ha ett diffusionsöppet golv. Överst blir det ett massivt trägolv. Men en fråga. Vad fick dig att välja 45 mm isolering istället för 70 mm isolering? Ur ett värmeperspektiv, känns golvet varmt med "bara" 45 mm isolering? Hur hängde du isoleringen?
 
Kul att den här tråden fått liv igen. Jag valde 45mm isolering eftersom jag ville ha en luftspalt mellan betong och isolering. Med 70mm isolering så hade jag inte fått någon luftspalt. Jag tror det är bra med en luftspalt. Ev fukt som tränger fram kanske gör det ganska lokalt. Då är det bra om det kan ventileras ut över en större yta obehindrat.

Dels har jag använt isoleringsbärare som är som hänglsen som man lägger över regeln. De funkar ju bra om man har styva dedikerade isoleringsskivor. Jag har också provat att sätta skruvar/spikar i regelsidorna och sicksacka med najtråd och sedan lagt vanlig isolering på najtråden. Det funkar det med. Betydligt billigare men lite mer pyssel.

Jag har även testat att lägga trägolv helt utan isolering. Jag känner ingen komfortskillnad mellan de golv med isolering och de utan isolering. Trägolvet känns varmt när jag går barfota i bägge fallen.

Så här ett antal år efteråt så kan jag konstatera att jag inte har en tillstymmelse till fuktproblem i de golv där det ligger massivt trä som kan andas. Det verkar funka riktigt bra.
 
Tack! Då fortsätter jag min planering! Jo, luftspalt kommer jag också ha, men vet inte vad jag landar i för höjd på luftspalten. Har väl varit inne på ca 15 mm om jag kör på 70 mm isolering då jag bara utrymme att höja golvet max 120 mm. Väljer jag 45 mm isolering istället så blir det ju lite mer luftspalt. Men om det nu i ditt fall inte märks någon större skillnad med eller utan isolering så känns det som att det spelar mindre roll vilken tjocklek jag väljer och kan lika gärna köra på 45 mm.
 
Jag kan ju tillägga att jag valde trägolv med någon slags vaxad yta. Jag tänkte att den ytbehandlingen förmodligen andas bättre än en traditionell lack.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.