L Laga allt skrev:
Du säger att ingen kommer ifrågasätta. Men tänker tex om man skulle behöva utnyttja garantin om ngt händer med hällen kan inte tillverkaren då kräva att se att en elektriker anslutit eller dylikt? Eller har de ej rätt att kräva det?
Nej, ingen kommer att kräva ett kvitto från en elfirma. Om tillverkaren skulle bråka så kommer de att förlora marknaden. Och givetvis ser du till att göra ett lika bra jobb som inte går att skilja från fackmannamässigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hakar på denna tråd. Finns det något annat som kan fela som man bör tänka på när man installerar en induktionshäll? Tex så har jag stift på mina kablar som jag vill sätta in i hällen, är dessa stift ngn universalmodell som funkar för gammal som ny spis eller kan man råka göra ngt galet här? Måste de sitta på ngt speciellt sätt, stiften alltså? Kan man på något sätt råka sätta dem fel eller så de inte får tillräcklig kontakt?
 
Vet inte riktigt vad du menar med "stift". Men om det är ngn sorts kontakter i änden av kabeln som skall anslutas i hällen. Så finns det inte någon standard. Förutsätt att de inte passar till den nya hällen.

Och oavsett om du kör med "stift" eller skruvkoppling så finns storta möjligheter att koppla fel. Och kopplar du fel så förstörs ofta hällen omgående. man måste alltså säkert veta att man kopplat rätt innan man slår på strömmen (som jag förutsätter att du först brutit i elcentralen).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med "stift". Men om det är ngn sorts kontakter i änden av kabeln som skall anslutas i hällen. Så finns det inte någon standard. Förutsätt att de inte passar till den nya hällen.

Och oavsett om du kör med "stift" eller skruvkoppling så finns storta möjligheter att koppla fel. Och kopplar du fel så förstörs ofta hällen omgående. man måste alltså säkert veta att man kopplat rätt innan man slår på strömmen (som jag förutsätter att du först brutit i elcentralen).
 
  • Tre avskalade elkablar i grönt, gult och blått mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bilden ovan och mina frågor…

Hakar på denna tråd. Finns det något annat som kan fela som man bör tänka på när man installerar en induktionshäll? Tex så har jag stift på mina kablar som jag vill sätta in i hällen, är dessa stift ngn universalmodell som funkar för gammal som ny spis eller kan man råka göra ngt galet här? Måste de sitta på ngt speciellt sätt, stiften alltså? Kan man på något sätt råka sätta dem fel eller så de inte får tillräcklig kontakt? Eller kan man skruva fast dem för hårt tex? Eller kan man sticka in dem för långt eller för lite etc… Dvs berätta gärna allt jag måste tänka på I denna detaljfråga (dvs inte var kablarna ska sitta för det vet jag, utan hur).
 
Redigerat:
Ja, är man inte van vid detta kan tusen saker gå fel. Det finns inget universalsvar på ifall de ändhylsor du har fungerar eller hur de ska användas. Man måste själv ha förmågan att bedöma ifall en anslutning blir bra eller inte. Kanske fungerar de för din plint, kanske behöver du klippa bort dem. Svårigheten kommer främst ifall två ledare behöver anslutas till samma skruv. Jag kan inte med ord beskriva hur "hårt" man ska dra åt skruven. Det är något som man bara har i handen från fall till fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, är man inte van vid detta kan tusen saker gå fel. Det finns inget universalsvar på ifall de ändhylsor du har fungerar eller hur de ska användas. Man måste själv ha förmågan att bedöma ifall en anslutning blir bra eller inte. Kanske fungerar de för din plint, kanske behöver du klippa bort dem. Svårigheten kommer främst ifall två ledare behöver anslutas till samma skruv. Jag kan inte med ord beskriva hur "hårt" man ska dra åt skruven. Det är något som man bara har i handen från fall till fall.
Ok, nej två ska inte anslutas till samma. Ville bara höra om man ska ta i och skruva så hårt man kan eller akta så man inte drar åt för hårt.
 
Dra på känn... Hade du haft en momentmejsel så ska den ställas på typ 0.5 Nm. Det är lösare än man tror. Men med en kraftig skruv(skalle) och ändhylsa på så tål förbandet ett par Nm, och med ändhylsa bör man också dra åt lite mer. De skruvplintar som finns på hällar till för några år sedan är ok, Stoppa in ändhylsan i hela sin längd (utom den del som klämmer runt isoleringen) under skruvskallen och dra åt. Dra i ledaren så att du ser att den verkligen sitter fast. För en häll av idag törs jag inte säga något då detta område är något som verkar gå helt south.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dra på känn... Hade du haft en momentmejsel så ska den ställas på typ 0.5 Nm. Det är lösare än man tror. Men med en kraftig skruv(skalle) och ändhylsa på så tål förbandet ett par Nm, och med ändhylsa bör man också dra åt lite mer. De skruvplintar som finns på hällar till för några år sedan är ok, Stoppa in ändhylsan i hela sin längd (utom den del som klämmer runt isoleringen) under skruvskallen och dra åt. Dra i ledaren så att du ser att den verkligen sitter fast. För en häll av idag törs jag inte säga något då detta område är något som verkar gå helt south.
Vad syftade du på med sista meningen, vad är det med nya hällar….?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tänkt t.ex på detta fall
[länk]
Ok då förstår jag 😆😅
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.