Hej!

Vi köpte i höstas en taklägenhet som vi har totalrenoverat. Vi rev samtliga ytskit så det var betong rent på golv och vägg samt plockade vi ner innertaks skivorna så råsponten blottades.

När vi plockade bort listerna runt fönstren såg vi att det knappt var någon isolering alls runtom och att det drog ordentligt.

Det har varit lite kallt hela tiden, men när man jobbar på tänker man inte så mycket på det, det är snarare skönt. Men här i början på januari blåste det ordentligt samt var ca 8-10 minus ute, då hade vi ca 15grader inne i lägenheten med samtliga radiatorer på max, då hade tom jag svårt att hålla mig varm. Det blåser svinkallt från råsponten och vindsförrådet som ligger vägg i vägg är helt oisolerat och håller i stort sett samma temperatur som utomhus.

Har tagit upp detta med styrelsen och de har gett oss skiftande besked. Till en början skulle de byta radiatorerna till större, men tom rörmokaren var tveksam om det skulle räcka. Sen sa de att de kunde stå för en luftvärmepump, men nu har de svängt igen och står för motsvarande summa som radiatorerna och så får vi stå för resten om vi väljer en luftvärmepump samt att vi då får stå för driften av denna.

Nu har vi fått upp alla ytskit och lister samt drevat ordentligt runt fönstret och bitvis även mellan takskivor och vägg! I grunden anser jag att det är helt fel, lägenheten ska hålla temperaturen oavsett innertak eller inte, det kan inte hänga på en tunn innertaks skiva att isolera. Det är mildare ute nu och såklart varmare i lägenheten, men det håller sig runt 18-19,5grader just nu med temperaturer runt 0 upp till några plusgrader.

Har läst om reglerna för vilken temperatur som ska hållas, 20-24 på vintern, inte kallare än 18. Och likaså på sommaren, max 26 upp till 28.
Med tanke på hur kallt det blir är jag rätt säker att det kommer vara obeboeligt de varma sommardagarna.

Föreningen vill nu skriva kontrakt med oss om att vi inte kan komma och "klaga" när vi valt, oavsett om vi väljer större radiatorer eller en luftvärmepump, då anser de att de har gjort sitt och kommer inte att göra mer.

Vi känner oss inte bekväma med detta kontrakt och tycker inte det känns ok att föreningen försöker förhandla bort sina skyldigheter. I grunden är problemet ett sjukt dåligt isolerat tak. Vi anser att vi betalar en månadsavgift som alla andra i föreningen och därmed har rätt till samma förutsättningar.

Är det någon som har något råd hur vi ska bemöta detta?

Mvh

Jonas
 
Claes Sörmland
Det som låter konstigt här är taket. Råsponten brukar bära yttertaket. Det är ingen del du någonsin ska se inne i lägenheten som bostadsrättshavare. Det låter som att ni har plockat bort takisoleringen. Och det får ni ju inte göra.

Men generellt är det föreningen som ansvarar för det yttre underhållet, alltså isoleringen av lägenhetens ytterväggar och tak. Det är inget de kan lägga på er. Något avtal skulle jag således inte skriva på, ytan hänvisa till bostadrättslagen. Det här ansvarsförhållandet är reglerat i lagtexten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är ens taken isolerade på huset? Bjälklaget absolut, men yttertaket… nja är ju kallvind/förråd som jag tolkar dig. Då måste ni (tillsammans med ok från styrelsen) isolera taket inifrån 🤷‍♂️

Är det ni eller föreningen som byggt lägenheten?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som låter konstigt här är taket. Råsponten brukar bära yttertaket. Det är ingen del du någonsin ska se inne i lägenheten som bostadsrättshavare. Det låter som att ni har plockat bort takisoleringen. Och det får ni ju inte göra.

Men generellt är det föreningen som ansvarar för det yttre underhållet, alltså isoleringen av lägenhetens ytterväggar och tak. Det är inget de kan lägga på er. Något avtal skulle jag således inte skriva på, ytan hänvisa till bostadrättslagen. Det här ansvarsförhållandet är reglerat i lagtexten.
Lite fel av mig, det är råspont eller motsvarande som är innerst, ovanför det ligger det isolerskivor med svart papp, ser ut som glasullskivor. Men hur tjocka de är vet jag inte.
Men vi har absolut inte plockat bort någon isolering! Lägger upp en bild där man ser hur det såg ut. Som sagt så plockade vi bara bort det gamla innertaket, de var spikade direkt på brädorna
 
  • Renoveringsprojekt: betongväggar, träpanel i tak, fönsterrad, verktyg och material synliga, oavslutad inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sir_daniel sir_daniel skrev:
Är ens taken isolerade på huset? Bjälklaget absolut, men yttertaket… nja är ju kallvind/förråd som jag tolkar dig. Då måste ni (tillsammans med ok från styrelsen) isolera taket inifrån 🤷‍♂️

Är det ni eller föreningen som byggt lägenheten?
Jodå, någon form av isolering är det, men alldeles för lite. Man kan se lite av en isolerskiva där det saknas en bräda.
När huset byggdes har jag fått höra att det var motsvarande ett vaktmästare utrymme som man efter 5-8år gjorde om till 3 lägenheter någon gång i mitten av 60-talet. Så med dåtidens byggstandard så samt att det inte byggdes som lägenhet från början tror jag är grundorsaken
 
Förmodligen har du problemet i att taket/ snedtaket är dåligt isolerat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är ju inte bostadrättshavaren sak att fundera över takisolering eller uppvärmning utan detta ligger på föreningen som en del av dess yttre underhåll. D v s detta får styrelsen lösa. Rådet till TS måste vara att inte skriva på extra avtal utan bara enkelt och rakt följa bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med Clas ovan. Och i min värld så agerar inte styrelsen helt rationellt, deras uppgift är väl att även på lång sikt förvalta föreningen på ett hållbart sätt. Att inte undersöka och ev åtgärda ev brister i isoleringen för att på så sätt minska uppvärmningskostnaderna och på så sätt hålla avgifterna låga på lång sikt måste ha högre prioritet än ett snabbfix.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Styrelsen skall utreda och låta åtgärda om temperaturen ligger under 20 C längre tid. Om de inte gör det så kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Håller med Clas ovan. Och i min värld så agerar inte styrelsen helt rationellt, deras uppgift är väl att även på lång sikt förvalta föreningen på ett hållbart sätt. Att inte undersöka och ev åtgärda ev brister i isoleringen för att på så sätt minska uppvärmningskostnaderna och på så sätt hålla avgifterna låga på lång sikt måste ha högre prioritet än ett snabbfix.
Det tycker jag också! Men de satte upp solceller förra året och är inte sugna på att riva ner allt för att ordna för 3 lägenheter. Men försökte säga att det inte finns någon ”mössa” på huset och mycket uppvärmning försvinner rakt ut. Så jag är helt inne på ditt spår också, det är det rätta på lång sikt.
Men med dagens ränteläge verkar det inte vara aktuellt vilket jag har förståelse för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.