Hej,

Vi byggde ut vårt hus 2012 och har även lämnat in uppgifter till Skatteverket på detta. Bygglov finns.

Men nu står vi inför en flytt och kan se på utdrag från Lantmäteri ätt bostadsyta (kvm) av vårt hus är fel samt även fel biarea. Hur gör vi för att korrigera till rätt? Skall vi kontakta skatteverket eller lantmäteriet?
 
Lämna en fastighetsdeklaration till skattemyndigheten
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lämna en fastighetsdeklaration till skattemyndigheten
Vi vill ju gärna få det korrigerat omgående, inte till nästa år. skatteverket har fått infon 2012 redan.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi vill ju gärna få det korrigerat omgående, inte till nästa år. skatteverket har fått infon 2012 redan.
Då får du väl lämna in en extra fastighetsdeklaration och korrigera det som blivit fel
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då får du väl lämna in en extra fastighetsdeklaration och korrigera det som blivit fel
Är det såldes skatteverket man ska korrigera hos, inte lantmäteriet?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Är det såldes skatteverket man ska korrigera hos, inte lantmäteriet?
Läs #2
 
F fribygg skrev:
Läs #2
Ja… förstår inte vad du menar. Min fråga är om jag vill ha en uppdatering av lantmäteriet uppgifter. Är det fortfarande via Skatteverket. Jag förstår att taxeringsinfo uppdateras från Skatteverket
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja… förstår inte vad du menar. Min fråga är om jag vill ha en uppdatering av lantmäteriet uppgifter. Är det fortfarande via Skatteverket. Jag förstår att taxeringsinfo uppdateras från Skatteverket
Du får nog precisera vilka uppgifter det är du vill korrigera om du ska få exaktare svar.
Lägenhetsregistrets? Fastighetstaxeringens? Något annat?

Lantmäteriet är driftsansvarig för ett stort system som innehåller en massa olika delar där det är många olika myndigheter (både statliga och kommunala) som ansvarar för sin respektive del av informationen i det stora systemet. Bara för att du fått uppgifterna genom ett registerutdrag e.dyl. från Lantmäteriet så betyder det inte att allt som står där är Lantmäteriets uppgifter.
 
Det är extremt vanligt att siffrorna skiljer. Dels för att bostäder förändras över tid, men också för att sättet att mäta har förändrats.
Enklast (och vanligast) är att lägga till en klausul i objektbeskrivningen om att siffrorna kan avvika.
 
R Räknenisse skrev:
Du får nog precisera vilka uppgifter det är du vill korrigera om du ska få exaktare svar.
Lägenhetsregistrets? Fastighetstaxeringens? Något annat?

Lantmäteriet är driftsansvarig för ett stort system som innehåller en massa olika delar där det är många olika myndigheter (både statliga och kommunala) som ansvarar för sin respektive del av informationen i det stora systemet. Bara för att du fått uppgifterna genom ett registerutdrag e.dyl. från Lantmäteriet så betyder det inte att allt som står där är Lantmäteriets uppgifter.
Husets boarea
 
Claes Sörmland
Globetrot Byggis1976 skrev:
Husets boarea
Bara att skicka in dina nya uppgifter till Skattemyndigheten så korrigeras detta i registren. Du rättar således senaste fastighetsdeklaration där fel uppgifts ingavs till myndigheten.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fast det ska ju poängteras att det är en ganska trög process. Man lär ju inte ha möjlighet att printa ut nya uppgifter nå dagar efter man skickat in......
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Första frågan är väl varför siffrorna ska ändras? Bara det faktum att det står samma siffra på båda ställena behöver inte innebära att siffran är rätt.

Är den exakta arealen av vikt för köparen så ska vederbörande alltid kontrollmäta.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Första frågan är väl varför siffrorna ska ändras? Bara det faktum att det står samma siffra på båda ställena behöver inte innebära att siffran är rätt.

Är den exakta arealen av vikt för köparen så ska vederbörande alltid kontrollmäta.
Problemet är väl att mäklare regelmässigt skriver in ytangivelser från fastighetsregistret i annonser och prospekt utan att fråga säljaren om dessa tal är korrekta och förklara för säljaren vad det innebär. Sen blir de en del av avtalet och snart startas en tråd här på BH om den bedräglige säljaren som ska kompensera köparen för de felaktiga uppgifterna.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
7ender
Kanske snabbaste är att beställa mätning av tredje part och bifoga i annons och kontrakt?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.