Vi har inte ens någon tomt ännu men om man funderar på att bygga ett fritidshus (läs: litet hus som skulle fungera året runt även om planen inte är att flytta dit permanent) i "modern" stil, är det bäst med ett "färdigt" hus eller är arkitektritat lösvirkeshus att föredra? Finns det någon husleverantör som anses bra då det gäller just fritidshus/mindre hus (runt 90-100 m2) med bra standard (subjektivt, jag vet!)?
 
V vanpire skrev:
Har du kollat den här tråden?
[länk]
Tack! Nu har jag sett!
 
Vill ni komma undan billigt så är ju minsta modellerna från Smålandsvillan eller Älvsbyhus två alternativ, där får ni "åretruntstandard" på byggnaden.

Det är klart att det går att anlita en arkitekt, men det känns nästan overkill om det är ett litet hus ni är ute efter.
När jag byggde huset som det länkas till ovan så "stal" jag mycket inspiration (planlösning) från ett Huddikhus och sen ritade jag själv i CAD. Jag valde normal (eller kanske något bättre) villastandard när det gäller isolering, fönster och dörrar.
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vill ni komma undan billigt så är ju minsta modellerna från Smålandsvillan eller Älvsbyhus två alternativ, där får ni "åretruntstandard" på byggnaden.

Det är klart att det går att anlita en arkitekt, men det känns nästan overkill om det är ett litet hus ni är ute efter.
När jag byggde huset som det länkas till ovan så "stal" jag mycket inspiration (planlösning) från ett Huddikhus och sen ritade jag själv i CAD. Jag valde normal (eller kanske något bättre) villastandard när det gäller isolering, fönster och dörrar.
Tack för tips! De jag hittat som jag tilltalas mest av (men ändå inte helt och hållet) är Sommarnöjen och Husverket men inget är helt klockrent. Det kanske är arkitektritat och lösvirke som gäller. Vi har som sagt inte tomt ännu men vill bilda oss en uppfattning om helhetskostnaden för det vi är ute efter först.
 
Hej
Beroende på var i landet du bor så kolla med Dala Trähus i Lysekil. De bygger arkitekt ritade hus i alla storlekar och är väldigt tillmötesgående med egna idéer. Du kan bygga vad som helst. De bygger torrt och fint i fabrik och montering vattentätt tar en dag. Priserna är rimliga med. Jag tror inte att lösvirke varken blir bättre eller billigare i längden. Om du vill ha mer info så PMa
Vart bor du?
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ekonomiskt försvarbart att låta arkitekt rita litet fritidshus med åtetruntstandard. Det är så mycket teknik i dagens hus och detta blir egentligen inte billigare än för ett större hus. Är då tomten inte heller maximalt attraktiv är det bättre för TS att välja marknadens minsta standardhus.

Jag valde arkitekt för mitt lilla permanentboendehus då det på marknaden inte fanns något lämpligt då jag byggde för snart 20 år sedan. Men jag hade hyfsat bra tomt, är intresserad av husbygge och ville ha så litet som möjligt för mig och min hund. (Att jag direkt efter inflyttningen begåvades med 5 barnbarn i snabb följd visste jag inte då😉.)
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Hej
Beroende på var i landet du bor så kolla med Dala Trähus i Lysekil. De bygger arkitekt ritade hus i alla storlekar och är väldigt tillmötesgående med egna idéer. Du kan bygga vad som helst. De bygger torrt och fint i fabrik och montering vattentätt tar en dag. Priserna är rimliga med. Jag tror inte att lösvirke varken blir bättre eller billigare i längden. Om du vill ha mer info så PMa
Vart bor du?
Tack! Vi bor i Göteborg men tanken är i så fall en tomt söder om Göteborg (Halmstad-Falkenberg någonstans).
 
Vad har du för budget? Kan eller vill ni göra något själva?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad har du för budget? Kan eller vill ni göra något själva?
Just nu håller vi bara på att bilda oss en uppfattning! Tror inte vi kommer göra något själva om det blir aktuellt.
 
Hej

De bygger all från södra Halmstad (en hel del i varberg tror jag) och upp till Dalsland, mycket i GBG och västra sverige
Vi är nöjda som tusan, beställde även garaget nu modulbyggt i fabrik. En mini-kopia av huset. Vattentätt på en dag
Dyrt blir det alltid att bygga hus, ingen som någonsin sagt ngt annat vad jag vet.

Det jag tyckte från början var negativt var att deras totalentreprenad inte innehöll mark jobbet (VA, EL, Schakt osv) eftersom jag var så inne på att inte göra ett skit själv alls då jag hade totalrenoverat en annan kåk och orkade inte.

Men deras upplägg är bra, man anlitar en markentreprenör som gör efter deras ritning och sedan så blir det självklar massa annat som inte har med husgrunden att göra i samband, detta hade blivit riktigt dyrt om man även hade haft grundarbetet med i kontraktet. DT formar och gjuter och bygger klart hela kåken. Perfekt enligt mig. Dock som i alla projekt, så blir det bättre om man är med och driver det lite från sin sida och kolla upp "detaljer"
4.9/5 i betyg
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Hej

De bygger all från södra Halmstad (en hel del i varberg tror jag) och upp till Dalsland, mycket i GBG och västra sverige
Vi är nöjda som tusan, beställde även garaget nu modulbyggt i fabrik. En mini-kopia av huset. Vattentätt på en dag
Dyrt blir det alltid att bygga hus, ingen som någonsin sagt ngt annat vad jag vet.

Det jag tyckte från början var negativt var att deras totalentreprenad inte innehöll mark jobbet (VA, EL, Schakt osv) eftersom jag var så inne på att inte göra ett skit själv alls då jag hade totalrenoverat en annan kåk och orkade inte.

Men deras upplägg är bra, man anlitar en markentreprenör som gör efter deras ritning och sedan så blir det självklar massa annat som inte har med husgrunden att göra i samband, detta hade blivit riktigt dyrt om man även hade haft grundarbetet med i kontraktet. DT formar och gjuter och bygger klart hela kåken. Perfekt enligt mig. Dock som i alla projekt, så blir det bättre om man är med och driver det lite från sin sida och kolla upp "detaljer"
4.9/5 i betyg
Härligt att du blivit så nöjd! Det låter ju som ett bra företag! Vi har bara renoverat tidigare och man måste helt klart vara med i matchen så att säga för att det skall bli bra. Vi har i och för sig bott i nybyggt, men det var "nyckelfärdigt" så det är ju något helt annat.
 
Hej. Vi är lite i samma sits som er, bor i Gbg och ska bygga fritidshus mellan Falkenberg och Halmstad. Tittade på många alternativ men tyckte att det var dåligt utbud av mindre hus. Efter att ha tittat en del fick jag tips från vår ekonomichef på arkitektkontoret jag jobbade om Lundqvist trävaru, hon hade sonderat marknaden och de var ett bra alternativ. Vet att de finns några liknande.
De levererar 120 cm block som sätts ihop och vi hade en arkitekt som hjälpte oss med planlösningen. VI har beställt ett ca 70m2 stort hus med loft över halva (ståhöjd i mitten). Som någon skrivit ovan skulle vi kanske kunnat köpa ett färdigt större hus för samma peng men vi ville ha en viss stil och kunna styra utgifterna lite.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det är inte ekonomiskt försvarbart att låta arkitekt rita litet fritidshus med åtetruntstandard. Det är så mycket teknik i dagens hus och detta blir egentligen inte billigare än för ett större hus. Är då tomten inte heller maximalt attraktiv är det bättre för TS att välja marknadens minsta standardhus.

Jag valde arkitekt för mitt lilla permanentboendehus då det på marknaden inte fanns något lämpligt då jag byggde för snart 20 år sedan. Men jag hade hyfsat bra tomt, är intresserad av husbygge och ville ha så litet som möjligt för mig och min hund. (Att jag direkt efter inflyttningen begåvades med 5 barnbarn i snabb följd visste jag inte då😉.)
Hur tänker du då, att det inte är ekonomiskt försvarbart med arkitekt i ett mindre bygge?Jag tänker att ju mindre man bygger desto viktigare blir det att det är anpassat efter kund, plats och ändamål.

Vi ritar många fritidshus, det är bra att kunna frångå standardstorlekar på rum och tråkiga lösningar som finns i typhusen när man bygger fritidshus, eftersom man ofta prioriterar annorlunda mot ett året runt-boende. Många vill t.ex. ha mindre sovrum och kanske inte anser sig behöva FTX eller stort kök, och istället prioritera större glaspartier eller omsorgsfullt ritade utemiljöer.. Skulle inte säga att det blir så mycket dyrare om man jämför likvärdiga standarder - tillvalen för ett "billigt" typhus brukar bli dyrare än mitt arvode.
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
R
Misse Misse skrev:
Vi har inte ens någon tomt ännu men om man funderar på att bygga ett fritidshus (läs: litet hus som skulle fungera året runt även om planen inte är att flytta dit permanent) i "modern" stil, är det bäst med ett "färdigt" hus eller är arkitektritat lösvirkeshus att föredra? Finns det någon husleverantör som anses bra då det gäller just fritidshus/mindre hus (runt 90-100 m2) med bra standard (subjektivt, jag vet!)?
I göteborgsområdet så finns HM-Hus AB som bygger arkitekt ritade lösvirkeshus till konkuranskraftiga priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.