Efter tillbyggnad inser vi att nyfikna har lite väl mycket insyn i vårt privatliv från gatan.

Tydligen finns det en tjallare i grannskapet som rapporterar alla överträdelser vad gäller plank osv, så vi vill nog satsa på en typ av häck.

Men, tycker själv att alla thuja liknande häckar ser onormala ut i grannskapet. Efter att ha kollat runt, hittade jag en schysst häck som inte verkar fälla bladen vintertid (utan bladen verkar bara bli bruna)
Någon som vet vad jag har hittat? Jag är nyfiken på hur den ser ut sommartid. Just nu verkar den inte behöva mycket tjocklek för att tillåta endast ca 20% insyn.
 
  • Ett lager av bruna löv framför en bilruta på kvällen, med synliga reflektioner från strålkastarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät vegetation, troligen vissna löv, mörk bakgrund, natt eller svagt ljus, möjligt vinter eller höst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maalox
Inte 100 säker men kan mycket väl vara Avenbok. Den behåller bruna löv på vintern och tappar dessa precis innan de nya kommer på våren. En fin häck!
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
Avenbok eller bok skulle jag säga.
Har en avenbokshäck själv, men funderar på om inte Boken håller löven bättre.

Vi har även lagerhägg, blir inte lika tunn, men behåller sina gröna löv året om.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
Min erfarenhet är att boken håller bladen mycket mycket bättre än avenboken. Men ett par veckor i maj fäller den alla gamla löv och får nya, fråscha, och då drar jag ner rullgardinerna! TS kan se skillnaden längst ner på mina bilder där jag har avenbokshäck framför en bokhäck. Trots att bokhäcken är mycket smal ger den fullt insynsskydd mot gatan.

Detta är dock i Skåne. TS behöver bra, lite djupare jord för boken. Avenboken är torktåligare och klarar sig bättre med torka/dålig jord.

Jag vet inte om sthlmsplaceringen klarar vinterliguster. Den blir också tät men tar betydligt längre tid att få upp på vettig höjd.
 
  • Gilla
zniff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.