I normala fall så behöver man någon form av ok för att ta ner väggen också, bärande eller icke så det rör sig redan i gränslandet för vad man får. Kom i ihåg att du bara äger rätten att disponera en lägenhet. Själva huset och lägenheten ägs av föreningen
 
BirgitS
K KimKa skrev:
Absolut. Men då ser jag inte vad problemet är att ta bort ytskiktet och lägga till ytterligare isolering, inte röra den gamla och sen nytt golv ovanpå.
För att ta en liknelse, antagligen inte särskilt bra men jag kommer inte på något bättre på rak arm.

Att röra det som är under ditt golv, även om du anser att det blir en förbättring för grannarna med mer isolering, är lika illa som att måla om golvet utanför din ytterdörr därför att du anser att det blir en förbättring för alla som ser det.
 
Jag tog in en byggnadsingenjör och fick ett intyg på att den inte var bärande som jag sedan gav till styrelsen.

Jag är inte ute efter att göra något i smyg. Det hade bara inte slagit mig att ingreppet var något man borde ta upp med styrelsen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att ta en liknelse, antagligen inte särskilt bra men jag kommer inte på något bättre på rak arm.

Att röra det som är under ditt golv, även om du anser att det blir en förbättring för grannarna med mer isolering, är lika illa som att måla om golvet utanför din ytterdörr därför att du anser att det blir en förbättring för alla som ser det.
Den var inte särskilt bra!

Skulle självklart inte lägga ner mödan och pengarna utan att få en objektiv bekräftelse på att det skulle bli bättre isolering. Men du anser att det går inte att avgöra för en fackman?

Färg på golvet ser jag som högst subjektivt.
 
BirgitS
Blandar du in styrelsen och en fackman så löser det sig säkert 👍
 
K KimKa skrev:
Den var inte särskilt bra!

Skulle självklart inte lägga ner mödan och pengarna utan att få en objektiv bekräftelse på att det skulle bli bättre isolering. Men du anser att det går inte att avgöra för en fackman?

Färg på golvet ser jag som högst subjektivt.
Konkret, ska du göra annat än ytskikt stäm av med styrelsen. Inte för att man inte får göra det själv utan för att du äger din lägenhet tillsammans med alla andra i föreningen. Styrelsen är utsedd att företräda er alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.