Hej!

Vi äger ett hus intill en sjö (högst 15-20m från vatten). Har någon koll på om vår tomt ska omfattas av hemfridszonen och strandskyddet inte ska gälla?
 
  • Skärmdump av karttjänst visar detaljerad fastighetskarta med gränser och höjdkurvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av webbsida visar detaljer om en fastighet, inklusive areal och vattenareal, med en knapp för att visa karta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Historisk karta, Granbergsdalstorps Norra, Karlskoga, handskrivna anteckningar, äldre fastighetsgränser, vattenområden, skogsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strandskyddsbestämmelser gäller alltid om din fastighet ligger närmare vatten än 100m. Med undantag att det kan vara explicit undanröjt i ex. en detaljplan. Jag tror att det finns några ytterligare situationer där det kan vara expålicit undanröjt, i samband med tomtplatsbestämning. Men du måste alltså ha en handling där det finns ett explicit beslut om att strandskydd inte gäller för fastigheten.

Sedan är det en annan femma att dina hus på fastigheten kan ligga så till i förhållande till vatten att det är lätt att få dispens för olika byggen på fastigheten. Om din hemfridzon redan ligger så att tomten är helt ianspråkstagen sedan innan strandskyddslagen infördes.

Vad gäller hemfridzon, så ser det ut som huvudbyggnaden (?) i övre delen av bilden ligger så nära vatten att hemfridzonen sträcker sig ned till stranden. På nedre delen ser det ut att ligga något uthus? det ger i så fall inte rätt till hemfridzon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Gissningvis så sträcker sig inte er hemfrisdszon hela vägen ner i fastighetens sydspets. Var gränsen går kan nog ingen svara på utan ytterligare underlag. Information om byggnaden längst söderut kan vara intressant; dess syfte, när den är uppförd, är den ett svartbygge osv.
 
Ni får säkert bygga på hela fastigheten utom möjligtvis 10m närmare än vattnet. Dock behövs dispens från strandskyddet då det ser ut att vara en äldre fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tittar man på satellitbild ser det ju ut som om ni kan ha hemfridszon ända ner till vattnet runt själva bostadshuset.
 
Carråbsrro Carråbsrro skrev:
Hej!

Vi äger ett hus intill en sjö (högst 15-20m från vatten). Har någon koll på om vår tomt ska omfattas av hemfridszonen och strandskyddet inte ska gälla?
Det är olika bestämmelser med olika syften.
En hemfridszon upphäver inte strandskyddsbestämmelserna, däremot begränsar hemfridszonen allemansrättslig åtkomst till ett område. Strandskyddets regler gäller dock fortsatt, ni får alltså inte bygga ut eller bygga en brygga eller något sådant utan bygglov och bygglov ska som huvudregel inte beviljas i strandskyddade områden.

Sen precis som hempularen är inne på i inlägg #2 verkar delar av fastigheten utgöra vad som kallas för "hävdad tomtplats". En hävdad tomtplats har alltså hävdats sedan innan det allmänna strandskyddet infördes på 1970-talet. På sådan mark får befintliga byggnader vara kvar, utan att en dispens från strandskyddet behöver sökas. Att få en strandskyddsdispens beviljad (för ytterligare byggnation) är som regel lättare om den söks inom ett markområde som utgörs av just en hävdad tomtplats.

Hela fastigheten utgör knappast hävdad tomtplats och ej heller någon hemfridszon (av akterna att döma, en snäll handläggare hade nog kunnat klumpa in i vart fall skogsområdena också) en mer strikt bedömning visar tydligt att endast norra delen av fastigheten utgör en hävdad tomtplats och en eventuell hemfridszon kan knappat vara större än den hävdade tomtplatsen i ett sånt här läge.

Bonus:
Eftersom det hör enskilt vatten till fastigheten kan jag passa på att nämna att fisket och vattnet som regel inte hör ihop, d.v.s. bara för att du äger vattnet har du inte nödvändigtvis rätt att fiska i det (det är ganska vanligt att det finns många missuppfattningar vad gäller fiske och t.ex. att folk som äger vatten eller strand tror att dom därför också har rätt att fiska, så jag brukar passa på att nämna sånt om jag tänker att det kan vara till nytta).

Arealerna ser misstänkt jämna och fina ut, jag chansar på att dom utgörs av avrundade så kallade grafiska arealer. D.v.s. räkna inte med att eran fastighet är exakt 4800 kvadratmeter, den kan vara större eller mindre, det samma gäller vatten respektives landarealen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Förstår givetvis att hela området innanför tomtgräns inte omfattas av hemfridszon.

Byggnaden i norra änden är huvudbyggnaden och också den som byggdes långt innan strandskyddet trädde i kraft, detta har byggts ut i omgångar (av tidigare ägare).
 
  • En hand håller upp en teknisk ritning eller karta med texten "Tomtplatsavgränsning" och "Lerpjän" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Vad är det för karta du håller upp i bilden? Är den från en lantmäteriförrättning?
 
Det är ju en kommunstämpel längst ner.
Är det så att en tidigare ägare begärt dispens för strandskydd vid en tillbyggnad, och då fått en tomtplatsavgränsning enligt den senaste kartan.
Det verkar ju inte helt logiskt att det står tomtplatsavgränsning vid den streckade arean, men den bör ju visa den del av fastigheten som ligger utanför tomten.
 
tommib tommib skrev:
Vad är det för karta du håller upp i bilden? Är den från en lantmäteriförrättning?
Denna togs fram när förra ägaren sökte dispens för avstyckning av tomt (där det lilla gästhuset ligger). För att söka och bygga ett hus till vilket också blev godkänt av kommunen.

Kartan visar på vårat hus (norr) samt tomtplatsavgränsningen. Min fråga är dock
K kindvall skrev:
Det är ju en kommunstämpel längst ner.
Är det så att en tidigare ägare begärt dispens för strandskydd vid en tillbyggnad, och då fått en tomtplatsavgränsning enligt den senaste kartan.
Det verkar ju inte helt logiskt att det står tomtplatsavgränsning vid den streckade arean, men den bör ju visa den del av fastigheten som ligger utanför tomten.
Det stämmer att tidigare ägare sökt dispens och fått för avstyckning av tomt samt att bygga nytt hus på den tomten. Nu blev inte så fallet att man gjorde denna bebyggelse men det blev i vilket som beviljat att göra det trots rådande strandskydd.

Jag tycker också kartan ser konstig ut med den streckade delen, det är kommunen som lämnat denna i samband med att förra ägaren sökte distansen jag skrev om tidigare för bygge av ny fastighet.

Ska den streckade biten som markerar tomtavgränsningen vara målad sådär? Är den verkligen korrekt?
 
tommib
Jag kan inte svara på om det är korrekt enligt alla konstens regler men däremot är det för mig väldigt tydligt vad som avses. Din tomt/hemfridszon är det som är innanför det snedstreckade området.

För att förekomma andra...

Fastighet = marken
En fastighet går att stycka av

Tomt = den delen av fastigheten där du kan hävda hemfridszon.
En tomt kan inte styckas av

Byggnad = hus. Det du kallar fastighet.
 
  • Gilla
slugger75 och 4 till
  • Laddar…
Värt att notera är att det finns en servitutsväg över fastigheten också, utritad i grönt på avstyckningskartan söder om gästhuset. Samma väg som på tomtplatskartan är märkt som ”vinterväg finns ej”. Oavsett om vägen finns eller ej är det ett servitut som gäller, där grannfastigheten är härskande över TS fastighet och har rätt att anlägga en väg där, för utfart på sjön vintertid.

Det är förstås en smula omodernt, nu tar man nog enklare väg runt sjön än över den även vintertid, men servitutet finns där likafullt.
 
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Carråbsrro Carråbsrro skrev:
Denna togs fram när förra ägaren sökte dispens för avstyckning av tomt (där det lilla gästhuset ligger). För att söka och bygga ett hus till vilket också blev godkänt av kommunen.

Kartan visar på vårat hus (norr) samt tomtplatsavgränsningen. Min fråga är dock

Det stämmer att tidigare ägare sökt dispens och fått för avstyckning av tomt samt att bygga nytt hus på den tomten. Nu blev inte så fallet att man gjorde denna bebyggelse men det blev i vilket som beviljat att göra det trots rådande strandskydd.

Jag tycker också kartan ser konstig ut med den streckade delen, det är kommunen som lämnat denna i samband med att förra ägaren sökte distansen jag skrev om tidigare för bygge av ny fastighet.

Ska den streckade biten som markerar tomtavgränsningen vara målad sådär? Är den verkligen korrekt?
Det kan ju kännas bakvänt att den streckade delen anges som tomtplatsavgränsning när tomtplatsen är det som ligger innanför. Men kartan du har svarar väl på din ursprungliga fråga gällande hemfridszon.
Den streckade ytan tillhör inte er hemfridszon.

När tidigare ägaren sökte och fick dispens för tillbyggnad på strandskyddad mark måste kommunen ta fram en tomtplatsavgränsning, det är ett krav i strandskyddsbestämmelserna. Och då lägger man alltid en remsa fri passage längs stranden.
 
Fast kartan med "tomtplatsavgränsningen", skulle ju kunna hävdas vara gällande. Det är tydligen ett kommunalt beslut. Sedan att det ev. är felaktigt påverkar ju inte att det är ett beslut.

Jag funderar lite över "teckenförklaringen". Den ser väldigt slarvigt skriven ut. Det är inte så att den har tillkommit senare? Alltså är ditskriven ex. av förre ägaren för att "förtydliga". Ev. ett missförstånd.
 
Tomtplatsavgränsning och hemfridszon är inte nödvändigtvis samma sak, vilket många verkar tro. Som exempel, säg att du bygger en stor altan till ditt hus där ni grillar och umgås. Om den ligger nära tomtplatsavgränsningen kan det medföra att hemfriszonen utökas in i det strandskyddade området och kan anses påverka strandskyddets syften negativt. Bygger du däremot en vedbod nära tomtplatsavgränsningen har den inte samma inverkan på hemfridszonen och är lättare att få dispens för.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.