Hej,

Håller på att renovera min lägenhet och har tagit bort en icke bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Det är ett trägolv i köket och parkett i vardagsrum och hall.

Vill byta allt golv och köra nytt parkett rakt igenom. Min fråga lyder;

Parketten verkar ligga på reglar med sågspån i mellan som isolering antar jag? Kan jag riva upp allt golv och lägga en masonitskiva eller liknande i hela lägenheten + isolering mellan reglarna. För att sedan lägga ett golv ovanpå? Något man bör tänka på i sådana fall när jag sätter skivorna under till.
 
  • Reparation eller installation av golv, oskyddade golvbjälkar och isolering, byggnadsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat golv med vattenläcka, upprivna träplankor, fuktskador, rör synligt, renoveringsarbete pågår, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Golvspånskiva är nog det vanligaste underlaget under t.ex. parkettgolv numera. Det går normalt också att lägga ett nytt golv ovanpå det befintliga, det kan ju särskilt vara intressant i ditt fall där du har ett gammalt originalgolv i vardagsrummet av en kvalitet som inte går att köpa idag. Även om du inte gillar det så kan det vara värdehöjande att det finns kvar under.

Sågspånet och reglarna tillhör normalt föreningens ansvarsområde och det får du normalt inte röra utan styrelsens tillstånd. Gör man fel med sågspånet/annan isolering kan man öka på ljudet hos grannen under.
 
Tusen tack för snabbt svar. Absolut skulle man kunna lägga nytt golv ovanpå. Det gamla golvet knarrar något förbannat. Blir man av med det om man lägger golv ovanpå och får dit golvlisterna?
 
BirgitS
Nej, med knarr måste men ta upp golvet eftersom knarret brukar uppstå när golvbrädorna rör sig mot varandra eller reglarna etc.
 
R
K KimKa skrev:
Tusen tack för snabbt svar. Absolut skulle man kunna lägga nytt golv ovanpå. Det gamla golvet knarrar något förbannat. Blir man av med det om man lägger golv ovanpå och får dit golvlisterna?
Nej då behöver man plocka bort dessa gol och skruvlimma ett spångolv..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Förstår.

Så ta bort golvet och lägga golvspånskiva på befintliga reglar och låta sågspånet vara kvar är ett alternativ? Parketten är spikad i dessa reglar antar jag så skivan bör vara okej att skruva likadant? Under reglarna ligger större trä balkar / slipers.
 
R
K KimKa skrev:
Förstår.

Så ta bort golvet och lägga golvspånskiva på befintliga reglar och låta sågspånet vara kvar är ett alternativ? Parketten är spikad i dessa reglar antar jag så skivan bör vara okej att skruva likadant? Under reglarna ligger större trä balkar / slipers.
Man kan skruva fast reglarna i balkarna innan man börjar med spångolvet, det viktiga är också att kolla planeten på bjälklaget så att den uppfyller kraven för parkettläggningen, och sedan skruvlimmat golvspånet..
Sedan hade jag fyllt utrymmet som du har emellan bjälkarna med en tex. stenullskiva typ 45mm tjock för att öka ljudisoleringen…
 
Tack för utförliga svar. Om nu det inte skulle vara plant, vilket jag inte tror det är. Vad är bästa lösningen?
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Man kan skruva fast reglarna i balkarna innan man börjar med spångolvet, det viktiga är också att kolla planeten på bjälklaget så att den uppfyller kraven för parkettläggningen, och sedan skruvlimmat golvspånet..
Sedan hade jag fyllt utrymmet som du har emellan bjälkarna med en tex. stenullskiva typ 45mm tjock för att öka ljudisoleringen…
Allt grejande med balkar, reglar och isolering bör stämmas av med styrelsen eftersom det är föreningens ansvarsområde. Om man försämrar ljudisoleringen eller något annat kan man åläggas att åtgärda det när det upptäcks.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Allt grejande med balkar, reglar och isolering bör stämmas av med styrelsen eftersom det är föreningens ansvarsområde. Om man försämrar ljudisoleringen eller något annat kan man åläggas att åtgärda det när det upptäcks.
Det dära lagliga lägger jag mig inte i..
Men har svårt att se att lägga till isolering och att rikta ett bjälklag ska leda till försämring..
Men du kanske har en annan uppfattning?
 
BirgitS
Jag har också svårt att se hur det skulle bli sämre, men ger man sig in på sånt som man egentligen inte har att göra med så underlättar det om man har tillåtelse av de som äger och är ansvariga för det. Det räcker ju med att en granne anmäler oljud och styrelsen bestämmer sig för att kolla upp vad som pågår så att inte någon ändrar en bärande balk, vägg eller vad som helst som kan vara skadligt för huset så får man problem och tiden med öppet golv drar fort iväg med ett par månader.
 
Självklart ska jag kolla med styrelsen om det nu är som du säger. Men att byta sitt golv trodde jag faktiskt inte var något man behövde ta upp med dem.

Men jag gör det och tar förmodligen hjälp av någon fackman.

Tack för era svar!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
Byta själva golvet (ytskiktet) behöver du inte tillstånd till men om du ska göra något som rör det som är under den gamla parketten/trägolvet så har du lämnat området för din bostadsrätt. Under förutsättning att det är normala stadgar (det är stadgarna som reglerar gränsen mellan ditt ansvar och föreningens ansvar).
 
Absolut. Men då ser jag inte vad problemet är att ta bort ytskiktet och lägga till ytterligare isolering, inte röra den gamla och sen nytt golv ovanpå.

Men det är själva skruvandet i reglarna som då skulle kunna strida mot stadgarna antar jag.
 
R
I ditt fall skulle jag köra utan att fråga😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.