Hej,

Jag bor i ett hus byggt -90 med källare. Källaren är ganska djup, runt 2m under markytan ligger nog plattan. Ett av skälen att jag fastnade för huset var att källaren var stor och mkt fräsch. Ingen "källardoft" och rymlig. Nu skulle jag inreda ett badrum i källaren och då jag vill ha vattenburen golvvärme och har upptäckt att det inte finns någon isolering alls under plattan så blir takhöjden lite i lägsta laget för mig. I resten av badrummet och källaren spelar det mindre roll (bara man kan gå rak) men i duschen måste jag kunna stå under en stril och schamponera håret utan att slå i knogarna eller behöva huka mig. Så jag och hantverkarna kom fram till att vi kunde bila bort plattan precis där duschen skall vara och gräva ur just där och isolera under och gjuta ovanpå det. Då "sparar" vi in höjden på isoleringen och kan också sänka plattan något... bra lösning, trodde vi.. När vi öppnar plattan och gräver ur ser jag till min förskräckelse att det står vatten under plattan. Vattnet ligger stabilt c:a 25cm under plattans ovankant (mao c:a 20cm under plattan om man räknar med 5cm tjocklek)
Det verkar som om själva grundmuren eller ramen (ber om ursäkt, men jag kan inte termerna riktigt)som källarväggarna står på går ner minst 30cm nedanför plattan så den står konstant i vatten vad jag kan se.
Källarväggarna är något slags lecablock som är putsat och det är nog tur som jag förstår det eftersom leca är så väldigt dränerande så har det inte "sugit" upp fukten från grundmuren kapillärt... annars skulle man kanske haft mycket värre fuktskador...?

Vad jag undrar är följande: Kan det vara att man lagt dräneringen "för högt"...dvs under plattans nivå men ändå så att själva grundmuren går i nivå eller under dräneringen? Det verkar ju korkat, men tydligen inte helt ovanligt om jag förstått det rätt...
Hur allvarligt är det att grundmuren står i vatten? Huset är ju nästan 20år gammalt och är det så att dräneringen ligger för högt så har det väl stått vatten där väldigt länge? ... Behöver jag få panik?
Det skall finnas en spolbrunn (enligt ritningarna, men jag har inte hittat den än för den verkar ligga under plattorna som går runt huset) och en rensbrunn... kan man inspektera dem och därigenom dra en slutsats om ifall dräneringen fungerar som den ska?

Sedan vill jag hemskt ogärna avbryta min renovering av badrummet. Jag har äntligen fått tag på en vettig hantverkare och fått dem att komma hit och jobba (otroligt vad det kan vara svårt, iaf för mig =) så jag vill gärna fortsätta, trots vattnet... Är jag helt dum, eller kan det vara ok iaf?

Kikar ni på den lilla ritningen jag plitat ihop så ser ni hur hantverkaren och jag har spånat om hur vi bör göra... Det finns så många proffs här, har ni invändningar, skäll eller beröm? Verkar det vara en vettig lösning?
Hantverkaren vill lägga en åldersbeständig plast mellan cellplasten och golvvärme-skiktet eftersom han hävdar att om man inte gör det så är risken stor att golvvärmespacklet flyter ner mellan cellplastskivorna och lyfter dem... dessutom tyckte han det var en bra idé om det nu var fuktigt under plattan... :confused:

Titta gärna på fotona jag tagit på min lilla pöl under plattan och ritningen så kanske ni förstår vad jag menar, även om jag förklarar som en kratta...

Hantverkaren vill komma hit i mellandagarna och fortsätta så jag skulle uppskatta enormt om någon kunnig tjomme kunde ge mig lite pointers/tips/idéer...

Heders :)

/Micke

PS. Ja, God Jul också... glömde nästan det..
 
  • BadrumKällaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat att inget vattenrör sprungit läck? Vattnet ser ganska så "klart" ut...

Annars är det här ett fenomen som inträffar ibland på vintern, när kalla dagar blandas med milda dagar och regn. Det bildas först tjäle i backen, och kanske snö. Sedan blir det milt, snön smälter och det regnar. Vattnet tränger inte ned i marken eftersom den är tjälen, utan söker andra vägar. T.ex. in under ditt hus där marken inte är tjälen. Att se över dräneringen brukar vara en bra lösning.
 
Hej. Tack för svaret!

Vattnet är klart. I bilderna har vi precis grävt fram vattnet som därför är lite grumligt. När det la sig så blev det helt klart och det luktar inte ofräscht.
Vet inte hur jag skall kunna konstatera om det är vattenläckage... Enda sättet jag skulle kunna komma tänka mig såhär spontant vore att stänga av inkommande vatten och pumpa bort det som ligger där och se om det återfyller? Finns det något bättre sätt? Jag kan inte se att vattenmätaren rör sig iaf... men läckaget kan ju vara relativt litet, om det nu är det...

Hittade tre stycken rensbrunnar (två stora diam. 40cm och en liten diam. 15cm) på tomten. Troligtvis är iaf en av de stora för dräneringen. Det står vatten i den brunnen på en nivå som stämmer ganska väl med pölen i källaren... Min tanke är att skaffa en liten billig dränkbar pump och köra ned den där och se om pölen försvinner om jag tömmer rensbrunnen...

Utöver detta är jag rådvill... Andra tips? :confused:
 
Milkshaken
Om du har en rensbrunn,,, varför inte låta en spolbil komma och blåsa ur alla rören??? Kan vara massa grus och annat skit som finns i systemet.....
 
Om det är färskvatten som läker kan du kolla detta genom att antigen kolla på vattenmätaren med alla andra vattenförbrukare avslagna eller så stänga huvudkranen och sen öppna den sakta och höra om det "susar". Då har du bara att finna läkaget.

Kan ju även vara högt grundvatten.
 
Milkshaken
Kan ju vara så att nånting på grannfastigheten inverkar, ett exempel var för ett tiotal år sen i kommunen jag bor i...
En fastighetsägare märkte att krypgrunden var riktigt drypande våt... Anticimex togs dit... mätte och kollade...
det var en nyanlagd stenkista i granntomten som inte var riktigt korrekt uppförd....

Avloppsproblem är ju oxå en tanke även vad gäller grannfastigheter eller rent av från gatan..
 
Hej, tack för alla bra tips.

Jag åkte och köpte en liten billig 400W dränkpump för smutsigt vatten på Jula (7500l/h) och slängde ned den i rensbrunnen som jag anade var kopplad till dräneringen. Efter att den gått en 3-4h så gick jag ned i källaren och kikade och minsann, nivån hade sjunkit med nästan 5-6cm... :surprised:

För mig verkar det vara ett gott tecken såtillvida att det verkar som om jag kan lösa detta problem med att installera en pump mer permanent. Är det rimligt att anta att dräneringen förmodligen ligger på ett bra djup på grund av detta?

Jag är dock inte helt säker på att jag tänker rätt. Några saker oroar mig lite. Efter att ha pumpat non-stop (jag antar att den gått non-stop då den kört varje gång jag varit ute och kontrollerat) i nästan 4h så har den "bara" sänkt nivån 5-6cm. Pumpen skall ju pumpa 7,5m3 i timmen vilket borde innebära att den pumpat bort minst 30m3 vatten, men ändå bara sänkt den synliga vattennivån med 5-6cm. Min källare har en area av c:a 95m2 vilket borde ge en betydligt större nivåsänkning... men jag kanske tänker fel eller är för ivrig.

Jag har inte haft möjlighet att kolla om det är en vattenläcka än, men av någon anledning tvivlar jag lite på det... jag borde reagerat på det konstanta susandet tycker jag... men jag ska följa rådet och kontrollera detta.

Någon som har ett förslag på vad jag bör göra som nästa steg? Min fru tyckte jag skulle ta upp pumpen igen och se om och isåfall, hur snabbt, vattnet återfylls i källaren... Det verkar väl vettigt kanske?

Kan man få sådana här tendenser om dräneringen börjat slamma igen? Kan det med andra ord vara värt att beställa en spolbil att spola igenom dräneringen så som Milkshaken föreslår?

Ska snart gå i säng, jag är ju trots allt lite lugnad nu när jag såg att vattnet kunde pumpas bort... :)

/Micke
 
Är det läckage i avloppet så kan man ju pumpa bäst man vill det rinner ju bara tillbaka ;)

Kan ju som sagt ovan vara högt grundvatten också och då får man nog ligga i med pumpen. Min erfarenhet av dessa pumpar är att de inte ger sin "utlovade" kapacitet. För att få dem att ge detta måste det i princip vara månsken och vigvatten. Om du vill veta hur mycket vatten den ger så ställ en balja vid utblåset sen tar du tid för dennes fyllning och tar sen volymen delat med denna tid.

KÖrde för övrigt väck två såna billiga pumpar på RENT regnvatten. Rostfri axel my ass säger jag.
 
Heheh.. månsken och vigvatten... du låter lite tvivlande, tycker jag" :p

Jo, jag kan nog köpa att de säkert inte håller angiven pumpvolym, men man tycker ju att de borde ligga i närheten i alla fall... Jag får helt enkelt mäta som du föreslog, så vet vi.

Jag tror inte att det är färskvattenläckage då jag inte såg att mätaren rörde sig en milimeter under natten. Det står mellan grundvatten och avlopp då alltså... Vattnet var som sagt ganska klart och luktade inte illa, så min peng ligger på grundvatten... MEN... det finns en historisk händelse med en hantverkare som hjälpte mig för 1,5-2 år sedan med att koppla in ett nytt avlopp i källaren. De bilade upp plattan precis där avloppsstammen kommer ned från övervåningen och anslöt ett nytt avlopp från ett rum där jag installerat värmepump. När de bilade upp golvet så bilade de ner i avloppsröret och hade sönder det så det läckte ut avloppsvatten i gruset under ett dygn. Men dagen efter så kom de tillbaka och skall ha skarvat på ett t-rör och fixat det. Jag var dock på jobbet och när jag kom hem var det igengjutet igen så jag såg ju faktiskt aldrig att de verkligen fixade det...

En hemsk misstanke jag har är ju att de inte fixade det ordentligt... :( :confused: Det vore ju riktigt läbbigt... Ovanpå plattan i hela källaren har jag monterat ett dyrt specialgolv från FBS som bultas fast i plattan och limmas kant i kant så jag vill ogärna öppna upp golvet där igen om jag inte är hyffsat säker på att det är något fel... Några tips på vad man kan göra för att verifiera/kontrollera att det inte är något fel där utan att bila upp igen? Skicka ned en kamera? Hälla ned någon specialvätska och mäta med ett instrument om det läcker? ... Jag har ingen susning själv...
 
  • Gilla
Renovator 88
  • Laddar…
Ta vattenfärg eller något annat som inte är miljöfaligt eller kan slamma igen något och häll i avloppet och se om det kommer fram där det inte ska komma fram. kanske inte värdens bästa idé Det är troligt att det är högt grundvatten och du behöver se över din dränering
 
Kan inte en ev. vattenläcka finnas på inkommande före vatten mätaren? Uteslut detta inte ännu.
 
Ta vattenfärg eller något annat som inte är miljöfaligt eller kan slamma igen något och häll i avloppet och se om det kommer fram där det inte ska komma fram. kanske inte värdens bästa idé Det är troligt att det är högt grundvatten och du behöver se över din dränering
Bra idé. Någon föreslog mjölk som skulle göra vattnet vitgrumligt.

Kan inte en ev. vattenläcka finnas på inkommande före vatten mätaren? Uteslut detta inte ännu.
Jourkillen från kommunens VA-kontor var här idag (han erbjöd själv att komma på julafton faktiskt!! :confused:) och kollade både inkommande vatten, dagvattenledning i gatan och avlopp.. allt verkar juste. Han sa även att grundvattennivån just nu är osedvanligt hög pga den blöta hösten och sommaren...
 
Jag håller själv på i källaren och har bilat upp + grävt bort ca: 50 cm grus och lera.
Under tiden var detta inga problem, efter en veckas vilande (långa armar) så var det helt plötsligt 3-4 cm klart/luktfritt vatten i källare.
Anledning till att det är klart vatten är så vitt jag vet att det kommer sakta (virvlar inte med sig slam,pratiklar och dyligt).
Jag blev också ganska orolig då jag såg budgeten för projektet ta ett rejält skutt åt fel håll...
Dock så sa min fru att det regnat väldigt mycket under början på min "vilovecka" och vattnet kom över en kväll frammåt tors/fre.
Pumpade bort detta och sedan har det inte regnat så mycket och inget mer vatten i källaren.
Min, en kompis (är snickare) + spolbilskillen ide är att dräneringen ligger för högt i förhållande till vad som är grävt därav går vattnet som inte dränering tar vidare och in där det är lättast.
Tror inte att du skall vara orolig, Har sett flera trådar som rekomenderar att "montera" in en "pumpbrunn" för att lösa högt vattenstånd om man inte vill sänka dräneringen.
 
Men om du grävt bort mer än djupet på grunden kan där mycket väl vara vatten eftersom du då är under dräneringen. Dränering bör väl bara vara något under gjutklacken om jag fattat det rätt.
 
Klassson skrev:
Jag håller själv på i källaren och har bilat upp + grävt bort ca: 50 cm grus och lera.
Under tiden var detta inga problem, efter en veckas vilande (långa armar) så var det helt plötsligt 3-4 cm klart/luktfritt vatten i källare.
Anledning till att det är klart vatten är så vitt jag vet att det kommer sakta (virvlar inte med sig slam,pratiklar och dyligt).
Jag blev också ganska orolig då jag såg budgeten för projektet ta ett rejält skutt åt fel håll...
Dock så sa min fru att det regnat väldigt mycket under början på min "vilovecka" och vattnet kom över en kväll frammåt tors/fre.
Pumpade bort detta och sedan har det inte regnat så mycket och inget mer vatten i källaren.
Min, en kompis (är snickare) + spolbilskillen ide är att dräneringen ligger för högt i förhållande till vad som är grävt därav går vattnet som inte dränering tar vidare och in där det är lättast.
Tror inte att du skall vara orolig, Har sett flera trådar som rekomenderar att "montera" in en "pumpbrunn" för att lösa högt vattenstånd om man inte vill sänka dräneringen.
Tack för ditt svar. Det du skriver är precis vad jag själv kommit till för slutsats. Med största sannolikhet behövs det installeras en pump hos mig för att få undan vattnet. Avrinningen för dräneringen är idag dragen över en grannes tomt till dagvattenanslutning på en väg som ligger lägre än min egen dagvattenanslutning som ligger på 1,6m djup, ungefär. Dock så verkar inte heller den dagvattenledningen ligga lågt nog då det inte dräneras bort de sista 30-40cm. När jag testade att pumpa ur min rensbrunn så sjönk ju som sagt vattnet undan och efter ett antal timmar så var vattennivång långt under min grund och inte synbar längre. Nu gäller det med andra ord att hitta en bra dränkbar pump (danfoss eller liknande?) med lämplig styrka och gärna bra m3/w förhållande så man håller ned på drifttiden/kostnaden. Dessutom bör man ju installera något slags nivålarm etc i brunnen... Kanske finns firmor som gör just dessa jobb? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.