Vi hade en liten källaröversvämning för några veckor sedan och köpte en enkel avfuktare på Jula. Nu undrar jag vad som är rimlig normalfukt, så att säga?

Huset är byggt 1934 och allmänt dragigt, källaren ligger inte helt under jord, huset är omdränerat för kanske 15 år sedan, det finns element i källaren och rumstemperaturen är väl strax under normal rumstemperatur.

Avfuktaren säger att luftfuktigheten just nu är strax över 40 %. (Den går inte lägre än till 30 %. Första dygnet var luftfuktigheten över 70 %, men det föll ganska snabbt.) Hur länge är det värt att köra avfuktaren? Kan/ska man få ner luftfuktigheten väl under 40 %, eller ska jag sätta den på automatik med ett lämpligt gränsvärde? Det är ju onödigt, tänker jag, att maskinen står och går dygnet runt om det t.ex. innebär att under en viss fuktnivå så kommer jag bara att dra in ny fukt utifrån.
 
NNu vintertid så ligger jag strax under 30.
oftast precis över 20
 
Under 50% är det knappt värt att köra en kondensavfuktare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Under 50% är det knappt värt att köra en kondensavfuktare.
Och en sorptionsavfuktare är väl ett helt annat projekt, både ekonomiskt och byggnadstekniskt?
 
I Attefallarens källare ligger vi på runt 30%-35% vintertid. Samt mellan 45%-60% sommartid. Ingen avfuktare. Vi kör frånluftsfläkt, tilluft och LLVP.

Jag tänker som så att så länge jag håller ett snitt under eller på 50% är det inga problem. Tillfälliga toppar uppemot 75% förekommer vid extremt fuktigt väder. men det lägger sig snabbt när uteluften blir torrare.

Edit: Syftningsfel
 
Redigerat:
om inget är förstört i övrigt så skulle jag nog inte avfukta alls.......Det jämnar ut sig själv och lägger sig på samma nivå som tidigare när det väl torkat. Vilket det gör själv om orsaken är borta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
om inget är förstört i övrigt så skulle jag nog inte avfukta alls.......Det jämnar ut sig själv och lägger sig på samma nivå som tidigare när det väl torkat. Vilket det gör själv om orsaken är borta.
Bart Bart skrev:
I Attefallarens källare ligger vi på runt 30%-35% vintertid. Samt mellan 45%-60% sommartid. Ingen avfuktare. Vi kör frånluftsfläkt, tilluft och LLVP.

Jag tänker som så att så länge jag håller ett snitt under eller på 50% är det inga problem. Tillfälliga toppar uppemot 75% förekommer vid extremt fuktigt väder. men det lägger sig snabbt när uteluften blir torrare.

Edit: Syftningsfel
Vi tror att det vore lämpligt med lägre fuktnivå eftersom saker som förvaras i källaren unknar - även om de ligger på hyllor väl över golvnivå - och hade därför redan tidigare pratat om att skaffa en enkel avfuktare. Men jag har ju ingen aning om hur fuktigt det brukade vara, och inte vilken fuktnivå som är rimlig. (Jag kan verkligen ingenting om luftfuktighet!) Dessutom så får vi in vatten i källaren då och då p.g.a. den opålitliga dräneringspumpen, även om det aldrig har varit så mycket som det blev denna gång.

Är det kanske långsiktigt rimligt att ligga under 50 %? Då tror jag att avfuktaren behöver jobba ganska lite med tanke på hur snabbt det gick att komma ner till 50 % denna gång.
 
Om ni kan ha en luftfuktighet som inte överstiger 55%-60% annat än högst tillfälligt så bör ni klara er bra. Vintertid kommer det vara betydligt torrare. Det viktiga är att försöka stoppa eller begränsa fukttillförseln utöver den luft som kommer utifrån.

Så om ni har problem med dräneringspumpen så är det en bättre investering att byta den än att lägga energi på en avfuktare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har min avfuktare i tvättstugan (där finns även duschkabin) ställd på 40% relativ luftfuktighet vilket är den lägsta inställningen på min Woods förutom ständig gång.

I praktiken betyder det att den knappt avfuktar källaren alls nu på vintern, den fyller behållaren (11l tror jag) på 2-4 veckor och går mest när jag duschat eller tvättat. Onödigt att ha den på alls så klart men eftersom den knappt går och när den väl går blir energin den använder endå nyttig värme så bryr jag mig inte. Att inte stänga av den garanterar i alla fall att jag inte glömmer att slå på den till våren.
 
Redigerat:
Vi har ställt in avfuktaren på ca 50% nu vintertid. Den har ingen display eller procentsiffra på vredet, så vi har kalibrerat den efter en sensor i samma rum. Sommartid höjer vi till ca 55%, annars går den på knäna. Med 50-55% har vi inte haft några problem med att det blir unket eller fuktigt. Däremot råkade vi lämna dörren till pannrummet (där avfuktaren står) stängd när vi reste bort i somras och det var väldigt fuktigt ute. Då blev det 65-70% och luktade lite unket/mögel i resten av källaren ett tag tills det torkade ordentligt.

Vår källare är också från 1930-talet, dock inte omdränerad inom mannaminne.
 
Det är nog så att normalfuktigheten i vår källare är långt över 50 %. Bara genom att det började regna igår eftermiddag steg luftfuktigheten i källaren från strax över 40 % till strax under 50 %.

Jag har nu ställt automatiken på 45 % och aktiverat fjärrövervakningen. Jag tror att maskinen funkar så att när fuktnivån överstiger 50 % så kör den tills den är nere i 45 %, så luftfuktigheten pendlar nu mellan 45 och 50 % och maskinen står inte längre på för jämnan.

Det känns förresten torrare i källaren nu än vad det brukar vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.