Hej,

Jag vill att min HA i nät B ska ha tillgång till alla mina Shelly i nät A. Vad behöver jag göra?

Jag vill fortfarande ha det i två subnät (192.168.1.xx och 192.168.2.xx), dvs DHCP måste vara påslaget på båda routrarna Jag tänker att jag behöver konfigurera routerna så att de känner av vad som finns på det andra nätet men vet inte riktigt vad jag ska göra. Router i nät A (UDR) känner av router i nät B (TP-link) och delar ut adressen 192.168.1.177. Jag har kopplat router b från WAN till en vanlig ingång på router A.
 
  • Nätverksschema med internet, två routrar (A och B), Shelly-enhet och Home Assistant. IP-adresser visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
D Derbyboy skrev:
Hej,

Jag vill att min HA i nät B ska ha tillgång till alla mina Shelly i nät A. Vad behöver jag göra?

Jag vill fortfarande ha det i två subnät (192.168.1.xx och 192.168.2.xx), dvs DHCP måste vara påslaget på båda routrarna Jag tänker att jag behöver konfigurera routerna så att de känner av vad som finns på det andra nätet men vet inte riktigt vad jag ska göra. Router i nät A (UDR) känner av router i nät B (TP-link) och delar ut adressen 192.168.1.177. Jag har kopplat router b från WAN till en vanlig ingång på router A.
Det där blir nog lite knepigt om man använder WAN-porten på router B, jag gissar att den inte bara routar trafik utan även har en inbyggd brandvägg, så det blir onödigt komplicerat att bygga på det viset.

Jag har inte pillat med Ubiquiti men det är väl en rätt kompetent produkt? I så fall hade jag gjort såhär:

1. Router A: sätt upp ett nytt vlan med adressen 192.168.2.2/24. Vlan ska inte taggas utan bara kopplas till porten som är kopplad till router B.
2. Router A: konfa 192.168.2.2 som dhcp-server
3. Router B: Stäng av dhcp-server.
4. Router B: Flytta kabeln från WAN-porten till någon av LAN-portarna.
5. Starta om all utrustning i 192.168.2.0/24-nätet så får de nya adresser från router A och allt bör fungera.

(jag antar att router B har adressen 192.168.2.1, därför satte jag 192.168.2.2 på router A)
 
Router B har även plats för simkort. Den kopplar upp sig mot nätet med 4G om router A blir strömlös, dvs om fibern ligger nere.

Tror du ändå din lösning kommer fungera?
 
O
D Derbyboy skrev:
Router B har även plats för simkort. Den kopplar upp sig mot nätet med 4G om router A blir strömlös, dvs om fibern ligger nere.

Tror du ändå din lösning kommer fungera?
Ja, det funkar ändå men blir inte bra.

Men jag kanske missförstod grundfrågan. Finns det en anledning att du vill köra HA i ett separat nät? För om du inte vill det så är det enklaste att stänga av dhcp i router B och koppla LAN till LAN i routarna. (och eventuellt stäng av sim-kortet)
 
Sim-kortet är hela poängen.

På Router B har jag HA, några sensorer och en kamera. De ska ha tillgång till nätet när Router A är strömlös.
 
O
Ok, så frågan är mer komplex än att bara routa trafik mellan två nät. Kan du förklara vad du vill uppnå så kanske jag kan komma med något förslag.
Jag förstår tex inte varför du vill ha två olika nät, vad är syftet med det?
 
Därför att om jag har samma nät så kommer all trafik gå ut på nätet via Router B när Router A inte är tillgänglig. Jag har bara ett abonnemang som ger mig 750mb/mån så den trafiken måste begränsas.

Samtidigt har jag en del saker på nät A som jag vill ha tillgång till i nät B eftersom HA finns där. Alltså Nät A har bra wifi (5 st AP) men B har HA och jag vill ha tillgång till de saker som kopplar upp sig på A:s wifi i HA.
 
HA borde ha åtkomst till allt på nätverk A med "standard" konfiguration av router B (NAT och Allow all utgående på WAN-porten) som jag antar att Archer har som majoriteten av hemroutrar.
Det som kan ställa till det är om privata IP-nät i RFC 1918 inte är tillåtna på WAN-sidan, då måste 192.168.1.0/24 tillåtas där.
En route till nätverk A måste konfigureras och ska bara finnas på WAN-porten och inte på mobil porten för att inte skicka ut den trafiken där när den är aktiverad.
Ifall du vill nå HA från nätverk 1 är nog det bästa att sätta upp en till IP på WAN-porten och köra NAT till HA för den och sätta upp brandväggsregler för att tillåta den trafik som ska till HA.
Jag skulle även sätta en statisk IP för den nuvarande på router B WAN-port och inte använda DHCP-tilldelad för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.