Bygger i en bod som ska bli ett litet gästrum dessa kalla dagar. Börjat att sätta upp glespanel runtomkring och ska dra dit vindpapp. Hade hellre valt masonitskivor då det verkar enklare att få en bra luftspalt emellan. Helt ny när det gäller att bygga. Skruvar glespanelen i stockarna och i sidan för att inte sätta skruvarna i panelen ifall den behövs bytas för nästa generation. Dock är väll det ett helvete att få bort skruvarna sen. Sprayat med alg och mögelmedel, men det gjorde inte någon större skillnad på den gamla panelen. Luktade lite fräschare kanske. Vill inte dra loss panelen och sätta vindpappen. Tänkte isolera med 120mm stenull och sedan ångspärr.

Tror ni att det fungerar bra att bygga såhär inifrån?
 
  • Trävägg under konstruktion, isoleringsmaterial syns, några markerade mått, obehandlat trä, stående, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan och kan.........jag hade nog häftat vindpapp på panelen och sen byggt normala stående fack med stående reglar som brukligt....
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
kan och kan.........jag hade nog häftat vindpapp på panelen och sen byggt normala stående fack med stående reglar som brukl
S Stefan1972 skrev:
kan och kan.........jag hade nog häftat vindpapp på panelen och sen byggt normala stående fack med stående reglar som brukligt....
Kan och vill…. Jag tänker att det kanske funkar.
 
S Stefan1972 skrev:
kan och kan.........jag hade nog häftat vindpapp på panelen och sen byggt normala stående fack med stående reglar som brukligt....
Jag har gjort fel… glespanelen ska väll sitta vertikalt. Får göra om.
 
J JW92 skrev:
Jag har gjort fel… glespanelen ska väll sitta vertikalt. Får göra om.
Jag kan även tillägga att det är så på alla väggarna.
 
Det var svårt och spänna vindpappen. Undrar om det kanske är värt att tejpa alla hörnen. Shit! Hoppar ångspärr till ångbroms istället. #fuskbygge123 #späntsomsatan #satan
 
  • Oisolerat trähus med öppning täckt av svart presenning, träbjälkar synliga, byggmaterial, spartanskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart tygdraperi uppspänt på vägg med trästolpe i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vindpappen ska vara vindtät. För det behöver den inte sitta särskilt spänt. Det är inget konstverk som ska granskas av några kritiker...
 
  • Gilla
JW92
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vindpappen ska vara vindtät. För det behöver den inte sitta särskilt spänt. Det är inget konstverk som ska granskas av några kritiker...
Ja det är nu klart. Ja har en ostbicka och lite vin redo. Gert Wingårdh är bjuden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.