Skall börja bygga ett Walk in skafferi. Ett utrymme som var tänkt som en liten extra "sommer entre" som aldrig användes.
Min fundering är skall man ventilera och i så fall hur? Jag har inte tänkt det som ett kallförråd. Men kanske ingen nackdel att dra in kall luft den vägen?? Skafferiet har 2 ytterväggar, norr och öst, välisolerat. Läset attd en del sätetr en låg ventil, för att dra in kylig luft i botten. Andra skriver ventialtion ej nödvändigt. Det komemr vara runt 2,5-3m2. Vi komemr nog främst förvara torrvaror, konserver, drickor mm. Färskvaror som potais äpplen mm, komemr det aldrig vara i några mängder för långtidsförvaring. Är det värt att montera in en ventil nära golv, eller bara onödigt?
 
BirgitS
Det är onödigt att kyla ner skafferiet om det inte finns något i det som mår bra av kylan. Ett kallskafferi kyler ner runt om genom väggar och dörr, även om det bara är lite grann så är det ju onödigt om det inte finns en fördel som väger upp den nackdelen.

De kallskafferier och matkällare som jag har stött på under livet har haft ventilen högt upp, men där har det inte bara varit fråga om att kyla ner närmast golvet.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
A
M mojjen skrev:
Skall börja bygga ett Walk in skafferi. Ett utrymme som var tänkt som en liten extra "sommer entre" som aldrig användes.
Min fundering är skall man ventilera och i så fall hur? Jag har inte tänkt det som ett kallförråd. Men kanske ingen nackdel att dra in kall luft den vägen?? Skafferiet har 2 ytterväggar, norr och öst, välisolerat. Läset attd en del sätetr en låg ventil, för att dra in kylig luft i botten. Andra skriver ventialtion ej nödvändigt. Det komemr vara runt 2,5-3m2. Vi komemr nog främst förvara torrvaror, konserver, drickor mm. Färskvaror som potais äpplen mm, komemr det aldrig vara i några mängder för långtidsförvaring. Är det värt att montera in en ventil nära golv, eller bara onödigt?
ventilation är ju kul så man slipper mögel och kort hållbarhet, men har du bara konservburkar och nödproviant så...
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ventilation är ju kul så man slipper mögel och kort hållbarhet, men har du bara konservburkar och nödproviant så...
Är ju inte så svårt att trycka in en ventil heller. Jag skall ta ur en altandörr, och bygga igen. Frågn är ju i så fall högt som man gör allmänt. eller vid golv. Verkar vara vanligt med en lågt placerad ventil, så kanske lika bra att köra på det då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är onödigt att kyla ner skafferiet om det inte finns något i det som mår bra av kylan. Ett kallskafferi kyler ner runt om genom väggar och dörr, även om det bara är lite grann så är det ju onödigt om det inte finns en fördel som väger upp den nackdelen.

De kallskafferier och matkällare som jag har stött på under livet har haft ventilen högt upp, men där har det inte bara varit fråga om att kyla ner närmast golvet.
Ja kallskafferi är det ju inte tal om. Så sätta in tilluftsdon för sakens skull när jag ändå är på det är väl bra. Den går ju alltid att stänga. Skulle vi vilja ha svalt har vi lämpliagre utrymmen i källaren. Det får dock bli i det hål som utgjort dörr. Så någonstans mellan golv och 210cm:)
 
BirgitS
Kommer skafferiet vara så tätt mot resten av köket att det inte ventileras på samma sätt som alla köksskåp, alltså att dörren inte sluter helt tätt och den dessutom öppnas lite då och då?

Om du ska ha tilluft i skafferiet så behöver det vara tätt mot köket eftersom man inte ska ha tilluft i köket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kommer skafferiet vara så tätt mot resten av köket att det inte ventileras på samma sätt som alla köksskåp, alltså att dörren inte sluter helt tätt och den dessutom öppnas lite då och då?

Om du ska ha tilluft i skafferiet så behöver det vara tätt mot köket eftersom man inte ska ha tilluft i köket.
Det ligger inte helt i anslutnng till köket, snarare matsal. Dock helt öppen planlösning. Insåg dock idag att jag dessutom har golvvärmeslingor i den del som utgör berört område. Dom komemr jag inte kunna begränsa, utan det blir ett "uppvärmt skafferi". Så släpper alla planer på eventuell förvaring av temperaturkänsliga saker här. Ventialtion blir det i så fall av andra skäl. Kommer sätta in vanlig std dörrkarm, ingen tät tröskel.

Utrymemt blir som på bilden. Köket ligger längst in till Vänster. ca 10m in. Jag har en frånluftsventil (mekansik frånluft) över bordets nedre del.
Jag kommer ha kvar en utåtriktad kyl, som på bilden, men skall byta till en kombi kyl/frys, då den lilla boxen som står mot dörren försvinner:) Lite udda placering, men det började med att vi ställde dit en överbliven kyl, i avvaktan på att den skulla bort. Sen vande vi oss att ha en extra kyl för Drickor, extra plats för fester mm. Så 5-6 år senare har vi kommit fram till att vi kan inte klara oss utan en extra kyl på armlängds avstånd från matbordet. Jag komemr bygga en nisch för detta med överluftsgaller, så kylen komemr inte släppa värme in i skafferiet.

Bilden ljuger lite inte så djupt som det ser ut. Utrymemt är 1,7m brett, 1,5m djupt.

Inomhus, kök och matplats, kylskåp, bord, stolar, fönster, konst, bostadsinredning, ljus, växt, organiserat, belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ventilationsmässigt spelar det nog ingen roll om där finns tilluft. Jag vet inte heller om det behövs för att det inte ska bli fuktproblem, det är ju trots allt mindre än många klädkammare och de har ju oftast ingen särskild ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.