Vi har ett hus byggt 1990 där original-luckan till krypgrunden byggts för och över den har man dragit golvvärmeslingor (el). Det finns ett litet hål till krypgrunden som är borrat i en garderob men jag vill kunna gå ned i grunden och inspektera på riktigt.

Bör man kunna såga upp hålet så att det blir lika stort som garderobens "golv" (typ 60x60 cm eller nåt liknande) och man därmed kan försöka klämma sig ned?

Tänker mest om det kan finnas något bärande eller något liknande som man kan förstöra? Tänkte ex. hämta en snickare som får göra det praktiska men vill ha koll på eventuella fallgropar och inte bara lita på att snickaren har koll.
 
Du kan inte gräva utifrån som jag gjort?
Beroende på hur mkt luft du har i grunden låter det svårt att manövrera sig ner genom en sådan liten öppning?

Jag valde att gräva på utsidan för att slippa lucka i golvet med tätning och allt vad innebar. Dessutom är man ju inte där varje dag.
 
D Dr Benz skrev:
Du kan inte gräva utifrån som jag gjort?
Beroende på hur mkt luft du har i grunden låter det svårt att manövrera sig ner genom en sådan liten öppning?

Jag valde att gräva på utsidan för att slippa lucka i golvet med tätning och allt vad innebar. Dessutom är man ju inte där varje
D Dr Benz skrev:
Du kan inte gräva utifrån som jag gjort?
Beroende på hur mkt luft du har i grunden låter det svårt att manövrera sig ner genom en sådan liten öppning?

Jag valde att gräva på utsidan för att slippa lucka i golvet med tätning och allt vad innebar. Dessutom är man ju inte där varje dag.
Jo det skulle nog gå att göra så med. Men det är relativt bra med utrymme och jag vill helst ha en lucka inifrån.

Vad för typ av fel kan man typiskt råka göra?
 
E Er Ar skrev:
Jo det skulle nog gå att göra så med. Men det är relativt bra med utrymme och jag vill helst ha en lucka inifrån.

Vad för typ av fel kan man typiskt råka göra?
Jag har båda varianterna och den utifrån är klart mer användarvänlig.

Den inomhus bör ju sitta i ett fack mellan golvbjälkarna så i praktiken blir den väl en 55x60cm eventuellt längre om utrymme finns. Att ha en vägg eller två precis intill gör det ju ofantligt svårare om man måste lägga sig i en vinkel.
Min är 55x55cm och är placerad fritt i en hall och kryputrymmet är ca 40cm djupt från underkant öppning
Jag är 189cm lång och hyggligt tränad men kommer ner under golvet men det är inget för de med anlag för cellskräck.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår.
Tror inte det är så komplicerat. Det är väl mest att den blir så bra isolerad som möjligt och lufttät så att det inte drar varken på ena eller andra hållet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har mellan 25-45 cm i höjd så jag hade aldrig kunnat göra en lucka och åla mig ner.

Sen kom jag på att om man (som i mitt fall) skall ha dit långa saker typ avloppsrör så blir det genast lättare utifrån.

Den kan vara väl värd att tänka på.
 
För ett par dagar sedan hade jag en hantverkare hemma från en sån här pensionärsfirma. Han rekommenderade att ta upp luckan utifrån, precis som flera av er i tråden skrivit. Så det lutar åt att göra så.

När det gällde priset på jobbet så ville han ta det löpande och Veteranpoolen sade att priset var 600 kr/h ink. moms och med rabatt + ROT blir det 406 kr/h. Samt framkörningsavgift 35 kr/milen.

Jag tyckte spontant att det lät dyrt med 600 kr/h (betalade det för en elektriker för ett par månader sedan och tänker spontant att detta är ett "billigare hantverk").

Han uppskattade att jag fick räkna med 20 h för inkl allt. (minigrävare, nån form av uppsågning, montering av nån sorts lucka + återställning).

Jag ska kolla upp lite alternativa firmor men vad tycker ni spontant om priset och tidsuppskattningen? Finns det något särskilt jag bör tänka på?

Jag tycker själv att löpande låter rimligt eftersom det väl alltid går att avbryta om jag är missnöjd och så kan det lämnas som det är utan att det är akut att hitta någon annan som gör klart det. Fast pris lär ju bli ett påslag på minst 30% eller så.
 
Vi funderar just nu på att ta upp en krypgrundslucka i betonggrunden utifrån. Har markerat var på ritningarna.

Det enda jag ser som man kan behöva tänka på är att det ser ut att gå avloppsrör ned till stenkistan i nordöstra änden av fastigheten.

Vad jag förstår är tanken att göra en lösning så här:

1. Hämta en minigrävare och gräv ut en grop ca 1 x 1 m och drygt 60 cm djup.
2. Såga upp ca 60x60 cm hål i betongen
3. Mura upp med sten i hålet så att det "håller" inte rasar ihop med tiden
3. Montera krypgrundslucka som är ca 60 x 60 cm
4. Täck för hålet i marken med nån sorts marksten som kan lyftas bort

Tänkte försöka sätta ihop ett kontrakt med hjälp av hantverksformuläret och vill gärna att det ska bli så tydligt som möjligt för att undvika problem.

Undrar även om det är något särskilt jag ska tänka på vad gäller själva luckan. Ska jag köpa den här som är lite dyrare: https://www.svenskabrunnslock.se/bu...NQyJgDp1W69zT4GbNaPf6RsQXL8Uk-cRoCuS8QAvD_BwE

Eller går det lika bra med typ:
https://www.bauhaus.se/inspektionsl...whzujzQ0YE-bWxfdEoHSeFbHBV7nx_ARoCrYIQAvD_BwE

Finns det något särskilt som jag bör tänka på i hur de genomför ovanstående? Är det något steg som bör förtydligas så att konstruktionen blir lämplig?

Ritning av husfasad med markerad plats för krypgrundslucka i gult på norrsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husfasad med markerat förslag för placering av krypgrundslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en bostad med markerad plats för krypgrundslucka i betonggrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.