Jag klurar på hur jag ska isolera för att få bukt med ett kalldrag som kommer genom golvlisterna på både över- och undervåningens ytterväggar.

I samband med renovering av ett annat rum på ovanvåningen noterade jag att det på vissa ställen kändes som att det nästan kom som en sval bris ifrån glipor bakom golvlisten, och jag drevade enkelt dessa med mycket gott resultat, nu finns ingen nämnvärd kyla och ingen känsla av luftrörelse heller.

Nu ska jag göra samma sak i ett annat rum på ovanvåningen, men funderar på hur jag får bäst resultat. I det första rummet fanns en tydlig glipa mellan golvkanten och ytterväggens gipsskiva som enkelt kunde tätas. I detta andra rum så är glipan mycket smalare, och på vissa platser finns ingen glipa alls att dreva. Däremot läcker det in väsentligen lika mycket kyla även ifrån den platser där glipan saknas så kalldraget verkar inte riktigt kopplat till själva glipan på samma sätt.

Se bifogad bild, det kanske kan förklara läget bättre. Jag har drevat så långt som möjligt i befintliga glipan, men glipan har gradvis minskat och på väggen bredvid finns ingen glipa alls att dreva.


Gissar att det saknas isolering bakom väggens gipsskiva? Ena väggen (den som är drevad i bild) vetter mot kattvinden så jag skulle kunna komma åt baksidan, men det ser ut att finnas isolering över området (utan att gräva runt) men den andra väggen är yttervägg så jag kommer ändå inte åt bakifrån på ett bra sätt.

Kan man skära bort 1-2 cm utav nedre gipsväggen för att pilla in isolering i det hålrum som sannolikt finns bakom?
Eller ska man helt enkelt smacka på en drevremsa på golvlistens väggsida och låsa fast den så?
Finns det något annat att tänka på?
 
  • Slitet hörn av ett rum med skadad tapet och frilagd isolering vid golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan lägga någon tejp över vinkeln eller dra en tunn sträng med latex där. Så gjorde jag med bra resultat.
 
  • Gilla
Jkwon och 1 till
  • Laddar…
Det som är viktigt är att uppnå är lufttäthet. Så som det skrivits ovan använd tex latexfog eller tejp.
 
  • Gilla
Jkwon
  • Laddar…
J Jkwon skrev:
Tack för svaren, jag trodde inte att lufttätheten var viktigare än att få in isoleringen.
I så fall drevar jag det som går och tejpar över det sen. Använder man flextejp till det? (Ex.vis [länk] )
Den gröna är bra.
 
  • Gilla
Jkwon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.