Så om du tar bort vattenlåset och häller i vatten rakt ner i röret försvinner vattnet?
En del vatten SKA ju stanna i vattenlåset - annars är det ju fritt fram för avloppsgaserna. Blir det "översvämning" om du t.ex. häller en 10-liters hink med vatten ?Z Zigge111 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Vet inte om jag tolkar rätt. Men om du alltså duschar så stiger vattnet, upp ur golvbrunnen? och rinner sedan undan?
Men tar du bort vattenlåset så rinner det bra i röret. Och det är alltså inte bara det vatten som skall stå i vattenlåset?
Har det fungerat tidigare? Kan det vara fel vattenlås till brunnen, att någon bytt ut det mot fel variant?
Alternativt så är det ett avluftningsproblem. Om det är lite halvstopp i avloppet, så att röret är fyllt med vatten en bit längre fram, så blir det övertryck i röret när vatten rinner i i röret från vattelåset. Det bromsar vattnet. Om du inte har något vattenlås, så kommer luft att kunna komma ut när du fyller på med vatten. Avloppet kan behöva rensas/spolas.
Men tar du bort vattenlåset så rinner det bra i röret. Och det är alltså inte bara det vatten som skall stå i vattenlåset?
Har det fungerat tidigare? Kan det vara fel vattenlås till brunnen, att någon bytt ut det mot fel variant?
Alternativt så är det ett avluftningsproblem. Om det är lite halvstopp i avloppet, så att röret är fyllt med vatten en bit längre fram, så blir det övertryck i röret när vatten rinner i i röret från vattelåset. Det bromsar vattnet. Om du inte har något vattenlås, så kommer luft att kunna komma ut när du fyller på med vatten. Avloppet kan behöva rensas/spolas.
Precis, typiskt symptom på halvstopp längre ner i stammen..
Tar jag bort vattenlåset så rinner det iväg utan problem, jag kan spola hur mycket som helst det är inget problem. Då sätter jag dit vattenlåset igen(som är helt och rent) det är samma vattenlås som suttit där sedan det var nytt(2015) då stiger vattnet upp på golvet😅 Vi har också funderat på om det kan vara nåt med avluftningen, i så fall vad 😅H hempularen skrev:Vet inte om jag tolkar rätt. Men om du alltså duschar så stiger vattnet, upp ur golvbrunnen? och rinner sedan undan?
Kolla om din avluftning är en vakuumventil. Den kanske frusit fast, eller liknande.
Eller har själva fukten i avloppet gjort avluftningen frusit ihop?
Om vattenlåset och röret kort efter vattenlåset är rent borde det funka, om avkuftningen är ok
Eller har själva fukten i avloppet gjort avluftningen frusit ihop?
Om vattenlåset och röret kort efter vattenlåset är rent borde det funka, om avkuftningen är ok
Ok, nu börjar det bli för svårt för mig 😅 jag vet inte var jag ska se om det är en vakuumventil😅 Jag får nog kontakta en rörmokare😊 Tack för all hjälp 😊B BSOD skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 715 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 715 inlägg