Hej alla kunniga,
Jag har kommit över en Siemens IQ300 torktumlare lite billigt. Naturligtvis så funkar den inte utan visar felkod E09.
Söker man på Siemens hemsida så står det fel i elektroniken. Kontakta fackman.
Jag skickade även ett mail till Siemens och frågade om dom kunde hjälpa mig så jag själv kan laga den och kanske kunna specificera vad "fel i elektronik" innebär?
Fick till svar att det pekar på att vara värmningsfel.
Är det någon här som möjligtvis har någon erfarenhet av denna tumlare? Som kan hjälpa mig att gå vidare i felsökningen?

Tacksam för hjälp!
 
  • Tvättmaskinspanel, digital display visar E:09, vita knappar, suddig förgrund, hushållsapparat, felkod, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsetikett på en vit appliance med skärmdumpens tid och batteriikon ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av felmeddelande E09, tekniskt problem, Siemens kundtjänstsida, uppmaning att kontakta support.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av e-post från BSH Home Appliances AB angående service av Siemens-produkt, med länk till reservdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
fotot på typskylten är väl otydligt för att se vad denna maskin från 2016 är
 
electroluxaren skrev:
fotot på typskylten är väl otydligt för att se vad denna maskin från 2016 är
Tycker inte den är speciellt otydlig...
Klicka på bilden så ser du bättre 🙂
Vad spelar det för roll att den är från 2016? Ska den inte gå och laga då menar du? 🤔
 
A
D Davince skrev:
Tycker inte den är speciellt otydlig...
Klicka på bilden så ser du bättre 🙂
Vad spelar det för roll att den är från 2016? Ska den inte gå och laga då menar du? 🤔
Man måste veta ved det är innan man vet vad det kan vara nu vet man ingenting
förstorar du bilden så förstorar du bruset den har ohyggligt dålig upplösning man ser att det börjar på WT men vad är det sen?
 
MultiMan
Etikett med tillverkaruppgifter, typbeteckning och serienummer för en hushållsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bästa som går att åstadkomma, men som sagt, någon särskilt bra bild är det inte. Och varför den som vill ha hjälp inte kan göra det istället förstår jag inte.
 
Visste inte att det var ett problem att se typskylten då jag ser den utmärkt själv. Men jag har skrivit in det som står där. Kan ta egna bilder om det behövs.

E-nr: WT46B267DN/09
FD: 9610
Z-Nr: 2 00863

Type: WDT2
WT46B267DN
466100367420008638
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]

Bästa som går att åstadkomma, men som sagt, någon särskilt bra bild är det inte. Och varför den som vill ha hjälp inte kan göra det istället förstår jag inte.
den här är superskarp!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
D Davince skrev:
Visste inte att det var ett problem att se typskylten då jag ser den utmärkt själv. Men jag har skrivit in det som står där. Kan ta egna bilder om det behövs.

E-nr: WT46B267DN/09
FD: 9610
Z-Nr: 2 00863

Type: WDT2
WT46B267DN
466100367420008638
okay en konventionell kondenstumlare.
möjligt att öhtskyddet löst
demontera plåten på baksidan och kolla elementet
 
Ursäkta väldigt sent svar...
Har inte tagit tag i torktumlaren förrän förra veckan.
Jag skruvade av baksidan och kontrollerade värmeskyddet. Var ingen värmeskydd man kunde återställa så köpte ett nytt.
Dock så kvarstår problemet. Provade den en stund med handdukar i och fick ingen värme och efter ungefär 5 min så kom felkod E09 igen. Innan dess så stod tiden för programmet i displayen.
 
MultiMan
Personen som var kunnigast om sådant här finns inte kvar längre, vilket du ser av inläggen ovan. Du får hoppas någon annan här jobbar med grejerna och kan typfelen och felkoder. Jag har inte tid att googla efter modellnumret och felkoderna. Ibland hittar man bra information, ibland inte. Det ska också finnas en Facebookgrupp som kan hjälpa till med vitvaror har jag hört, men inte provat.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Personen som var kunnigast om sådant här finns inte kvar längre, vilket du ser av inläggen ovan. Du får hoppas någon annan här jobbar med grejerna och kan typfelen och felkoder. Jag har inte tid att googla efter modellnumret och felkoderna. Ibland hittar man bra information, ibland inte. Det ska också finnas en Facebookgrupp som kan hjälpa till med vitvaror har jag hört, men inte provat.
Har Electroluxaren gått bort? Eller bara lämnat forumet. Hens kunskap var guld.
 
MultiMan
Electroluxaren är tillbaka, lite timidare, lika kunnig, fast under annat namn.
 
  • Älska
Kashew
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Electroluxaren är tillbaka, lite timidare, lika kunnig, fast under annat namn.
usch timid är ett fult ord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.