Jag har en ouppvärmd matkällare under mitt kök och gå-in-i-skafferi. Mellan skafferiet och källaren är det endast spontade bröder, ingen isolering, så det blir onödigt kallt i skafferiet som sedan kyler ner köket. På sikt blir det två dörrar in i skafferiet, en som går till trappan ner (lucka i golvet idag) och en som går till skafferiet. Ska jag satsa på att isolera mellan källare och skafferi eller skafferi och kök? Eller båda?
Jag har inte takhöjd nog att isolera källartaket och inte heller många cm på skafferigolvet (om man inte ska kliva upp från köket). Kan jag lägga vindpapp på skafferigolvet, regla, lägga några cm isolering mellan och nytt golv på? Eller hur gör jag??
 
Inga tankar, tips eller erfarenheter?
 
BirgitS
Går man tillbaks 60 år i tiden eller mer så byggde man kallskafferier. Det var alltså meningen att de skulle vara kalla, ner till kylskåpstemperatur om det var så pass kallt ute. Då gjorde man skafferidörren rätt tät med överfals eller på andra sätt för att täta runt dörrbladet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att isolera hela skafferiet mot köket ? Alltså väggarna
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går man tillbaks 60 år i tiden eller mer så byggde man kallskafferier. Det var alltså meningen att de skulle vara kalla, ner till kylskåpstemperatur om det var så pass kallt ute. Då gjorde man skafferidörren rätt tät med överfals eller på andra sätt för att täta runt dörrbladet.
Ja, det är ju ett sådant kallskafferi vi har, helt ouppvärmt, och ligger i nordvästra hörnet mot två ytterväggar. Samtidigt har vi ju en matkällare under, där vi får vårt extra "kylskåp". Det behöver därför inte vara iskallt i skafferiet och framför allt vill vi minska kylan mot köket. Men det räcker kanske att isolera mot köket? Eller blir en "tvåstegsraket" bättre?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Är det inte bättre att isolera hela skafferiet mot köket ? Alltså väggarna
Det är ju i vart fall det absolut enklaste. Men jag tänkte att det kanske blir mindre kallt mot köket (det blir ju ändå två innerdörrar) om jag isolerar bort den värsta kylan från matkällaren. Eller är det helt onödigt?
 
BirgitS
Visst är det bra att isolera mellan matkällare och skafferi men du verkar ju inte ha utrymme att göra det. Jag är tveksam till att typ 2 cm isolering gör så stor skillnad.
 
ElleH ElleH skrev:
Det är ju i vart fall det absolut enklaste. Men jag tänkte att det kanske blir mindre kallt mot köket (det blir ju ändå två innerdörrar) om jag isolerar bort den värsta kylan från matkällaren. Eller är det helt onödigt?
Men du får ju inte plats med ordentlig isolering?
 
Jag tänkte mer så att om det är värt att isolera så kan man kanske acceptera att ta ett litet kliv upp från köket. Men gör det ingen skillnad är det ju ovärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.