Hej

Tejpen (?) under listen mellan hall och vardagsrum har släppt. Vad ska jag använda för att fästa den igen? behöver jag rengöra med något för att det ska fästa bättre?
 
  • Tröskel mellan parkett och klinkergolv. Del av svart sko och byxben syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvövergång mellan trä och matta med en aluminiumlist; nära bild; interiör; materialmöte; del av textil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vill borra och skruva(vilket jag hade gjort) så skulle jag hellre limma fast den, antingen med bygglim eller silikon. Ta upp listen, ta bort tejprester limma, tryck dit och lägg några böcker på listen så den torkar plant och får fäste i golvet.
 
Antagligen så rör sig golven för mycket och den kommer att släppa igen, så det kommer inte gå att göra på samma sätt.

Förslagsvis limma fast den mot den ena sidan så den följer det golvet. Sen kan det andra golvet röra fritt.

Alternativt gäller man mer en T-lista där golven kan röra sig fritt.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
H
D Dr Benz skrev:
Antagligen så rör sig golven för mycket och den kommer att släppa igen, så det kommer inte gå att göra på samma sätt.

Förslagsvis limma fast den mot den ena sidan så den följer det golvet. Sen kan det andra golvet röra fritt.

Alternativt gäller man mer en T-lista där golven kan röra sig fritt.
Alt. Kraftigt dubbelhäftande tejp igen på ena sidan. Man skrapar givit rent före den nya tejpen sätt dit.
 
H HEM2121 skrev:
Alt. Kraftigt dubbelhäftande tejp igen på ena sidan. Man skrapar givit rent före den nya tejpen sätt dit.
Jo det kan gå men ser man på bilden så ser det ut som att golven rör sig och det är därför det har släppt. Men man kan absolut prova.
 
R
P peter_mikael skrev:
Hej

Tejpen (?) under listen mellan hall och vardagsrum har släppt. Vad ska jag använda för att fästa den igen? behöver jag rengöra med något för att det ska fästa bättre?
Det ser ut att vara klinkers på ena sidan och då rör sig inte det materialet, men trägolvet rör sig och behöver få röra sig..
Mitt förslag är att limma fast listen på klinkersen med montagelim men se till att ingett lim kommer på trägolvet för så låser man rörelsen på golvet, vilket i sin tur kan trycka loss listen igen..
Tec7 ör ett utmärkt limm till detta då det finns i olika färger…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Det ser ut att vara klinkers på ena sidan och då rör sig inte det materialet, men trägolvet rör sig och behöver få röra sig..
Mitt förslag är att limma fast listen på klinkersen med montagelim men se till att ingett lim kommer på trägolvet för så låser man rörelsen på golvet, vilket i sin tur kan trycka loss listen igen..
Tec7 ör ett utmärkt limm till detta då det finns i olika färger…
Jag håller med dig. På andra bilden ser det ut om klinkers.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
D Dr Benz skrev:
Antagligen så rör sig golven för mycket och den kommer att släppa igen, så det kommer inte gå att göra på samma sätt.

Förslagsvis limma fast den mot den ena sidan så den följer det golvet. Sen kan det andra golvet röra fritt.

Alternativt gäller man mer en T-lista där golven kan röra sig fritt.
Detta gäller om det är två flytande golv, ser ut att vara klinkers i det ena rummet😊
 
R Rejäl skrev:
Detta gäller om det är två flytande golv, ser ut att vara klinkers i det ena rummet😊
Japp men tyckte det såg ut som vinylgolv. Men det var kanske fel 😊
 
R
D Dr Benz skrev:
Japp men tyckte det såg ut som vinylgolv. Men det var kanske fel 😊
Ser ut som klinker, men den enda som har svaret är TS😉
 
H
D Dr Benz skrev:
Japp men tyckte det såg ut som vinylgolv. Men det var kanske fel 😊
Oavsett, då fäster man listen på ett av golven, är det inget rörligt golv på ena sidan så fäster man med fördel på den sidan. Parketten måste ju kunna röra sig.
 
H HEM2121 skrev:
Jag håller med dig. På andra bilden ser det ut om klinkers.
Stämmer det är klinkers
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det ser ut att vara klinkers på ena sidan och då rör sig inte det materialet, men trägolvet rör sig och behöver få röra sig..
Mitt förslag är att limma fast listen på klinkersen med montagelim men se till att ingett lim kommer på trägolvet för så låser man rörelsen på golvet, vilket i sin tur kan trycka loss listen igen..
Tec7 ör ett utmärkt limm till detta då det finns i olika färger…
Detta? https://www.byggmax.se/lim-byggfog-tec7-vit
 
H HEM2121 skrev:
Alt. Kraftigt dubbelhäftande tejp igen på ena sidan. Man skrapar givit rent före den nya tejpen sätt dit.
Behöver jag göra rent med t-röd eller liknande?
 
R
P peter_mikael skrev:
Detta? [länk]
Ja sorten är rätt men jag hade köpt en svart eller mörk kulör på den då om man får lite synligt av limmet så är det ingen som kommer se det.. vitt kommer att lysa vid minsta lilla utanför listen..
Ta bort all lös dubbelhäftande tejp och sedan limma, du behöver inte tvätta med T-röd eller liknande…
 
  • Gilla
peter_mikael
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.