Funderar på att bygga en luftsolfångare till garaget men är lite fundersam om det är någon vits eftersom huset ligger helt i skugga under årets mörkaste månader :( Kring Lucia når inte solen taknocken ens..

Skulle vilja undersöka lite mer nogrannt vad som är teoretiskt möjligt där jag bor innan jag bygger.

Funderar om det finns diagram som visar vilken höjd solen når vid olika tidpunkter på året och var man kan hitta dessa ?

Funderar även vilket vädersträck som är bäst ?
 
Här finns en smidig kalkylator för att räkna ut solpositionen vid en viss tid och plats om man har long/lat för platsen.
http://www.srrb.noaa.gov/highlights/sunrise/azel.html

För väderstrecksfrågan så är södervänt läge bäst för att ta emot så mycket sol som möjligt. Vid middagstid står alltid solen rakt norrut, kan vara bra att hålla i huvudet.
 
Den maximala solinstrålningen, under en enskild timme, skiljer sig inte så mycket mellan olika orter i Sverige.
Solinstrålningen uppgår till ca. 850W/m² för både en vertikal och en horisontell södervänd yta.
För en vertikal yta mot öster eller väster är den ca. 800W/m² och för en vertikal yta mot norr ca. 300W/m².
 
Av en ren händelse råkar jag ha lite info och formler för beräkning av solvinklar på min hemsida och en kalkylator (gradering av skalan) för dem som vill göra en solhöjdsvisare av en bockad plåtbit. :)

...vill inte spamma så jag gör så här. :)

24volt.eu/solvinkelvisare.php
 
Tackar för tipsen!
Precis vad jag sökte.
 
Hej,

En följdfråga..
För vilken del av året skall man optimera för, vintersolståndet, februari, eller sommaren?
För mig låter februari (för oss i Skåne, vart fall) då är det oftast kallast.

Är det någon som har provat och har synpunkter? Jag är på väg att skaffa ett värmesystem för vårat nästa hus
och har tänkt använda solfångare som komplement till markvärme, och även återladdning av markslingan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.