Vad gäller ingrepp i VVS och ventillation, så kan det vara korrekt att föreningen begär detaljerad information inför tillstånd. OM det är ingrepp i delar av byggnaden som ligger på föreningens underhållsansvar.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, näe. Ett rätt extremt exempel på en styrelse som utarbetat en väldigt ambitiös rutin för att kontrollera bostadsrättsinnehavarens underhåll av lägenheten, men totalt missat hur lagen fördelar ansvaret mellan föreningen och bostadsrättsinnehavaren.

I grunden behöver du inte något "bygglov" från föreningen för underhållsarbeten i lägenheten. Det är tvärtom din skyldighet att hålla den i gott skick. Däremot är det ju (inte minst idag) vanligt att man vill ändra en massa saker i samband med renovering, och det är där man får se upp med sådant som kräver styrelsens tillstånd.

Det som reglerar detta är bostadsrättslagens 7:e kapitel. Rekommenderar att du sätter dig in i detta.
Men framför allt:
[bild]

That's it. I övrigt har föreningen i princip inte med detta att göra.

Sen får du så klart fundera på vad som är det mest taktiska sättet att förhålla sig till denna "bygglovsansökan".
Tack för svar! Ska sätta mig in i lagtexten, men det är uppenbart att uppmaningen att lämna information om materialval inte överensstämmer med juridiken.

Kommer göra som @Jonatan79 skriver och begränsa mig till information om firmorna som ska utföra arbetet, samt ritningar på eventuella ändringar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T torplover_3000 skrev:
Finns det något kulturhistoriskt värde i huset? Det kan vara det som är anledningen till föreningens krav, se urklippet ur bostadsrättslagen som cpalm la upp.
Nope, det finns inget sådant. Tvärtom har man under resans gång fattat beslut där det ekonomiska har fått trumfa eventuella kulturvärden, såsom att plåtbekläda en vacker tidstypisk putsfasad.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad gäller ingrepp i VVS och ventillation, så kan det vara korrekt att föreningen begär detaljerad information inför tillstånd. OM det är ingrepp i delar av byggnaden som ligger på föreningens underhållsansvar.
Det har jag full förståelse för, och det kanske bara är en dåligt formulerad begäran och detta är vad som avses.

Har mejlat och bett om klargörande. Det står på föreningens hemsida att det kan ta 2-3 månader att få godkänt från styrelsen innan man kan starta renoveringen, (vilket jag tycker verkar vara väldigt lång tid), så önskar inga ytterligare förseningar med att behöva inkomma med kompletterande uppgifter. .
 
Claes Sörmland
R Radhusdröm skrev:
Det har jag full förståelse för, och det kanske bara är en dåligt formulerad begäran och detta är vad som avses.

Har mejlat och bett om klargörande. Det står på föreningens hemsida att det kan ta 2-3 månader att få godkänt från styrelsen innan man kan starta renoveringen, (vilket jag tycker verkar vara väldigt lång tid), så önskar inga ytterligare förseningar med att behöva inkomma med kompletterande uppgifter. .
Skissa på vad du vill göra med ledningar för tappvatten, avlopp, ventilation och värme. Om du vill ändra på deras dragning i lägenheten, t ex flytta platsen för kök eller våtrum så läs noga stadgarna var gränsen går för vad du ansvar för som bostadsrättshavare och vad föreningen ansvarar för. Den typiska uppdelningen är att du ansvar för synliga ledningar i lägenheten medan föreningen ansvarar för stammar och t ex avlopp nere i golvet. Samt att föreningen ansvarar för installationer för ventilation och värme i sin helhet.

Om du nu vill ändra på något, d v s flytta ledningarna så krävs styrelsens tillstånd. Om du bara vill underhålla befintliga ledningar som du ansvarar för krävs inte styrelsens tillstånd. Om du vill ändra på eller underhålla ledningar som föreningen ansvarar för så krävs styrelsens uppdrag att göra det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
C
T torplover_3000 skrev:
Jag som byggnadsvårdintresserad skulle önska att skyddet mot förvanskning var starkare även invändigt
Kommer nog att dröja några år innan vi kan svara på hur starkt detta stycke om kulturvärden är i praktiken, då det är ett rykande färskt tillskott till bostadsrättslagen. Men den har ju tillkommit just av den anledningen du är ute efter.

Nu var det ju tydligen inte aktuellt här, och eftersom det är så nytt tror jag knappast heller att styrelsen har haft detta i tankarna när de utarbetat denna "bygglovsansökan". Många styrelser är nog ännu inte ens medvetna om att regeln finns.
 
  • Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skissa på vad du vill göra med ledningar för tappvatten, avlopp, ventilation och värme. Om du vill ändra på deras dragning i lägenheten, t ex flytta platsen för kök eller våtrum så läs noga stadgarna var gränsen går för vad du ansvar för som bostadsrättshavare och vad föreningen ansvarar för. Den typiska uppdelningen är att du ansvar för synliga ledningar i lägenheten medan föreningen ansvarar för stammar och t ex avlopp nere i golvet. Samt att föreningen ansvarar för installationer för ventilation och värme i sin helhet.

Om du nu vill ändra på något, d v s flytta ledningarna så krävs styrelsens tillstånd. Om du bara vill underhålla befintliga ledningar som du ansvarar för krävs inte styrelsens tillstånd. Om du vill ändra på eller underhålla ledningar som föreningen ansvarar för så krävs styrelsens uppdrag att göra det.
Tack för bra svar!
Det kommer att bli ändringar med ledningar, men allt är enligt vad styrelsen redan har lämnat ett generellt godkännande för. Det är ändringar som flera andra medlemmar redan har gjort, exempelvis att bygga ihop en pytteliten toalett och ett utrymme bredvid köket till toalett/duschutrymme.

Det enklaste är kanske att sätta på kaffe och bjuda hit styrelsen så att de får känna sig delaktiga och att då kunna informera på plats som komplement till det skriftliga.
 
  • Gilla
Citrona och 2 till
  • Laddar…
C
R Radhusdröm skrev:
Det enklaste är kanske att sätta på kaffe och bjuda hit styrelsen så att de får känna sig delaktiga och att då kunna informera på plats som komplement till det skriftliga.
Det är inte självklart. Ibland gör man bäst i att inte väcka den björn som sover. Något med ambitionsnivå på "ansökan" får mig att tro att detta kan vara ett sådant tillfälle. Men det kanske å andra sidan redan är för sent.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte självklart. Ibland gör man bäst i att inte väcka den björn som sover. Något med ambitionsnivå på "ansökan" får mig att tro att detta kan vara ett sådant tillfälle. Men det kanske å andra sidan redan är för sent.
Ja, den risken får man naturligtvis ta i beaktande.

Men du har även rätt i att det är "för sent", då styrelsen ändå måste hit i ett annat ärende som gäller tomt och gavelfasad, (en lång historia för en annan tråd vad det lider).
 
R Radhusdröm skrev:
redan har lämnat ett generellt godkännande för
Men det kan betyda att de i allmänhet godkänner. Men de vill fortfarande ha koll på HUR vvs arbetet utförs.
 
  • Gilla
Radhusdröm
  • Laddar…
R Radhusdröm skrev:
Tack för bra svar!
Det kommer att bli ändringar med ledningar, men allt är enligt vad styrelsen redan har lämnat ett generellt godkännande för. Det är ändringar som flera andra medlemmar redan har gjort, exempelvis att bygga ihop en pytteliten toalett och ett utrymme bredvid köket till toalett/duschutrymme.

Det enklaste är kanske att sätta på kaffe och bjuda hit styrelsen så att de får känna sig delaktiga och att då kunna informera på plats som komplement till det skriftliga.
Skulle inte heller säga att det är självklart. I många fall vill man ha saker och ting på papper oavsett, det ska arkiveras och inte många i styrelsen vet varför det ska göras mer än att det ska vara så. Det är ett av många ärenden som ska hanteras. Bäst är om man gör det så enkelt för styrelsen som möjligt, efterfrågas en viss information så skicka med det du har. Avvik inte från sanningen utan skriv det som du kan stå för. Det är kanske inte helt komplett men så länge styrelsen inte är väldigt kunniga på området räcker det nog.

Styrelsen har egna privatliv och vill kanske inte lägga tid på att dricka kaffe en extra kväll den månaden. :)
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
R Radhusdröm skrev:
Tack för bra svar!
Det kommer att bli ändringar med ledningar, men allt är enligt vad styrelsen redan har lämnat ett generellt godkännande för. Det är ändringar som flera andra medlemmar redan har gjort, exempelvis att bygga ihop en pytteliten toalett och ett utrymme bredvid köket till toalett/duschutrymme.
Om vi tar detta som exempel så skulle jag ansöka om tillstånd och söka styrelsens uppdrag att genomföra följande:

1. att dra tappvattenledningar till den nya duschplatsen, tvättställ och toalettens nya placering. Ange om det ska vara utanpåliggande eller i väggen inbyggda ledningar. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.

2. att dra avloppsledningar till den nya duschplatsens golvbrunn, tvättställ och toalettens nya placering. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.

3. att förlänga kanalen för frånluftsventilationen med bibehållet don. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.

4. att flytta radiator till ny plats. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.


(3 och 4 endast om detta är aktuellt naturligtvis. Jag antar att inga ingrepp i bärande väggar kommer att genomföras.)

I övrigt behöver styrelsen inga fler underlag för att ge tillstånd och de kan inte vägra tillstånd utan att förlora om du överklagar. Styrelsen kan förena tillståndet med villkor, t ex att arbetet ska utföras av sakkunnig rörmokare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vi tar detta som exempel så skulle jag ansöka om tillstånd och söka styrelsens uppdrag att genomföra följande:

1. att dra tappvattenledningar till den nya duschplatsen, tvättställ och toalettens nya placering. Ange om det ska vara utanpåliggande eller i väggen inbyggda ledningar. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.

2. att dra avloppsledningar till den nya duschplatsens golvbrunn, tvättställ och toalettens nya placering. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.

3. att förlänga kanalen för frånluftsventilationen med bibehållet don. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.

4. att flytta radiator till ny plats. Inge ritning. Utförande sker fackmannamässigt.


(3 och 4 endast om detta är aktuellt naturligtvis. Jag antar att inga ingrepp i bärande väggar kommer att genomföras.)

I övrigt behöver styrelsen inga fler underlag för att ge tillstånd och de kan inte vägra tillstånd utan att förlora om du överklagar. Styrelsen kan förena tillståndet med villkor, t ex att arbetet ska utföras av sakkunnig rörmokare.
Alltså, det här forumet!

Men blir överväldigad över alla svar och hur hjälpsamma alla är. Stort tack, och jag tar med mig hela ditt svar i den fortsatta processen.🙏
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Osannolikt: radhus från 1961.
Det finns en hel del radhusområden från både 1950 och 1960-talet som är K-märkta.

Det gjordes en del intressant arkitektur under den perioden, bla ritade av Ralph Erskine, både i Stockholm med närförorter, men också runt om i landet.

En del av de där radhusen ser ruskigt tråkiga ut från utsidan, som en enkel låda, men när man kommer in så är det "speciellt".

Så att bara avfärda potentiell K-märkning är för enkelt.
 
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Det finns en hel del radhusområden från både 1950 och 1960-talet som är K-märkta.

Det gjordes en del intressant arkitektur under den perioden, bla ritade av Ralph Erskine, både i Stockholm med närförorter, men också runt om i landet.

En del av de där radhusen ser ruskigt tråkiga ut från utsidan, som en enkel låda, men när man kommer in så är det "speciellt".

Så att bara avfärda potentiell K-märkning är för enkelt.
Se inlägg #18, TS har förklarat att det inte är aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.