De enda pris jag pratat om är installationskostnaden.
du kör timpris...det kanske inte TS gör, inte jag i alla fall, det skulle jag aldrig göra.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De enda pris jag pratat om är installationskostnaden.
du kör timpris...det kanske inte TS gör, inte jag i alla fall, det skulle jag aldrig göra.
Du fråga varför jag inte skulle vilja ladda i 6A och pratar hur många mil man laddar.

Alla jag känner med Elbil kör timpris och skulle tro att timpris är vanligast bland elbil förare (dumt att utgå ifrån att folk har fastprisavtal idag o elbil)

Föutom det så sliter det mindre på batteriet att ladda en cykel till 80%. Vi klarar oss på en vecka. Och med iaf 3000 cykler håller batteriet i 57 år :)
 
Jag är inte helt övertygad om slitageskälen, att ladda från 60 till 80 % sliter nog inte lika som att ladda från 20 till 80. Cyklerna kan nog inte räknas i antal så lätt.

Med det sagt så håller jag med om värdet att kunna ladda med vad fastigheten faktiskt kan erbjuda nattetid.

Utöver att man kan utnyttja ett lägre pris lär det också vara mindre energiförluster vid laddningen vintertid om man laddar ”snabbt” och länge, alltså så att batteriet får upp värmen. Det gör kanske ingen jätteskillnad, men jag har själv sett bilens prognos för hur lång tid det tar att ladda ett kallt batteri med låg ström; det ska inte uteslutas att bilens prognos är fel, men vi pratar väldigt långsamt och extremt låg tillförd energimängd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kalleskaviar861 skrev:
Återigen tack för kloka råd och kommentarer om olika resonemang och tillvägagångssätt.

Jag har nu gjort slag i saken och beställt en Zaptec Go med lastbalansering, plus att en elektriker ska kontakta mig ang. installation.

För mig personligen tror och hoppas jag att det blir en bra lösning, även om jag är säker på att t.ex. ovan förslag på portabel laddbox också är ett utmärkt alternativ.
Hej var blir det för lastbalansering?
Enegic eller Tibber pulse?

Har två bekanta som kör Zaptec och tibber pulse (Zaptec har ingen egen). Jag kör själv en easee och pulse :) den är betydligt billigare och funkar utan Tibber abonomang (måste bara ha appen, men i gengäld kan se förbrukning realtid)

Vi hade liknade som dig, då vår carport och förråd var ombyggt till utbyggnad så drog vi en ny 5g6 under tacket på den utan några problem :) hoppas oavsett du bli nöjd.
 
B buffyin skrev:
Du fråga varför jag inte skulle vilja ladda i 6A och pratar hur många mil man laddar.
Nej, du påstod att man missar prisanpassning och lastbalansering och att 6 A var för lågt. Det håller jag inte med om. Man kan prisanpassa och lastbalansera även med en laddklump på sladden. Det är viss automatik som man inte får. Har man redan ett CEE-uttag eller kabel framdragen kostar det inte mycket att installera.
B buffyin skrev:
Samt mindre antal battericykler än att små ladda hela tiden.
Jag trodde att litiumbatterier inte var känsliga för antalet laddcykler. Men återkom gärna om 57 år så får vi veta.
B buffyin skrev:
så drog vi en ny 5g6
Är du säker på att du inte blev blåst?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du påstod att man missar prisanpassning och lastbalansering och att 6 A var för lågt. Det håller jag inte med om. Man kan prisanpassa och lastbalansera även med en laddklump på sladden. Det är viss automatik som man inte får. Har man redan ett CEE-uttag eller kabel framdragen kostar det inte mycket att installera.

Jag trodde att litiumbatterier inte var känsliga för antalet laddcykler. Men återkom gärna om 57 år så får vi veta.

Är du säker på att du inte blev blåst?
Svårt att pris anpassa när priset sjunker mitt på natten och att stoppa när priset går upp. T.e.x om man vill ladda 00:00 till 05:00 eller få det automatisk uträknat till en.

Om man har ett CEE, nästa inga hus här nere har det och Specilt byggda senaste 20-40 (obsolet inga nya) åren så dumt att utgå ifrån det samma som att man kör fast pris. De flesta husen här har laddboxar och även på parkeringarna (här är var femte bil laddbar)

Alla batterier har laddcykler de nya har många fler och bättre temperatur hantering som gör att de varar längre (överhettning är ju de som skadar många mobilerbattetier).

Angående 5g6 fick jag det inte dyrare då installera solceller samt har en 22kw laddare (kan köra mer än 16A när solen ligger på, dock är bilen begränsningen) 8600kr för det, 7,5m ladd kabel samt krock som paket. Så skulle inte kunna nå med en 5m CEE laddare som vi vill parkera. Så skulle jag få en grattis CEE laddare samt 1400kr i handen om jag valt det?
 
Ni verkar har många problem "där nere". Vi kanske ska lämna denna OT-diskussion.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ni verkar har många problem "där nere". Vi kanske ska lämna denna OT-diskussion.
Vilka problem? Funkar ju klockrent med laddbox och inga 10 000kr dyrare än CEE (låter som du vill intala dig att du tjänar så mycket på en CEE och fast pris). Mer än bra råd för majoriteten.

Utgår att TS bor i SE4 eller SE3 då inget annat nämns (majoritets av befolkningen)

Kollar man på där det finns flest el och laddbara bilar så är det laddbox som man använder. Speciellt då han inte verkar ha en CEE uttag.

TS gör helt rätt och ”bekvämligheterna” kan även bli kostnads besparing. Men utslätar inte att CEE laddare funkar för några och deras användning.

Appgränssnitt visar daglig energianvändning, elnät och solenergi, med histogram och cirkeldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energikostnad och elpris över tid, blå staplar och orange linje, dataanalys, tidsaxel, kronor och öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddningen kostade mindre än rest av hushållselen :)
 
Redigerat:
B buffyin skrev:
Kollar man på där det finns flest el och laddbara bilar så är det laddbox som man använder.
Det beror inte på att folk har valt det utan för att de blivit rekommenderade en laddstation som det "normala" och tydligen har de flesta där nere hos er svalt det. Det jag sagt i tråden är att ett CEE-uttag och en laddklump räcker för de flesta, utan att rekommendera något. Om det räcker för TS har vi inte fått veta av TS ännu, men han har gjort sitt val ändå. Hur många billiga laddcykler behöver du uppnå för att tjäna in installationskostnaden?
 
Jag har en CEE-ansluten laddbox (Ctek Nord Go) på landet som öven fått vara med på lite andra äventyr och ska få följa med upp till fjällen på sportlovet (får se om den kan anslutas vid den hyrda stugan på något vis). Den har dina fördelar, men hemma, där man hemma skulle jag inte valt något sådant. Om inte annat känns stöldrisken för stor.

Så jag tycker TS gör rätt som installerar en fast box. Jag skulle tro att flertalet av de boxar som sätts upp i villaområden runt om i landet nu kommer sitta där i 25 år eller mer.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror inte på att folk har valt det utan för att de blivit rekommenderade en laddstation som det "normala" och tydligen har de flesta där nere hos er svalt det. Det jag sagt i tråden är att ett CEE-uttag och en laddklump räcker för de flesta, utan att rekommendera något. Om det räcker för TS har vi inte fått veta av TS ännu, men han har gjort sitt val ändå. Hur många billiga laddcykler behöver du uppnå för att tjäna in installationskostnaden?
Jag spara vid snabb överblickräkning in 1440kr om året jämfört med rörligt elpris. Räknar med 0,6öre diff inkl moms (längre räknat) a´ 200kwh i Månaden. Hela installation blir då t.o.m avbetalad på 6år med besparingen. 312 st laddcykler då.

Det finns nog en anledning varför det rekommenderas och inget av oss har svalt något, de flesta har för det första ingen CEE anslutning. Detta gör då till en icke fråga när en Easee/Zaptec standard installation går på 5800kr, jämfört med en ladd klump och kostnaden att dra fram ett CEE uttag blir likvärdigt. Möjligen om man har två hushåll med två CEE uttag, är vinsten påtaglig och skulle verkligen rekommendera en laddklump.

Finns t.o.m med smart styrning (lastbalasering också) https://tibber.com/se/store/produkt/go-e-gemini-flex men går på 5400kr.
En sådan skulle jag kunna tänka mig, men de extra jobbet skulle inte vara värt bekvämligheten med kabel alltid redo utanför huset (dock min personlig åsikt, för mitt hus). Lastbalansering och styrning skulle jag inte vara utan
 
Vi får väl se hur länge det finns tidpunkter med lågt elpris. Det finns inga gratisluncher!
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi får väl se hur länge det finns tidpunkter med lågt elpris. Det finns inga gratisluncher!
Jag skulle tippa på alltid. Kärnkraft och vindkraft körs enklast alltid (vindkraften efter förmåga, men fortfarande oberoende av efterfrågan), medan vi naturligt gör mer saker som kräver elkonsumtion dagtid.

Batteriladdning (och kanske vätgasproduktion) är lättreglerat och kan därför utnyttja att annan eftrrfrågan är lägre. Men så fort skillnaden blir för liten kommer allt färre anstränga sig att konsumera när priset är lågt, så helt kommer det nog aldrig jämna ut sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.