Hej!

Hur fixar man detta inför tapetsering/målning? sprucket på djupet.
 
  • En hand pekar på skadat väggavsnitt med synlig underliggande gult material. Slitage eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Gullik Gulliksson Gullik Gulliksson skrev:
Hej!

Hur fixar man detta inför tapetsering/målning? sprucket på djupet.
Skär o skrapar bort allt löst sedan kan det vara bra med en tapetspärr innan man spacklar skadan och målar/tapetserar..
 
  • Gilla
Gullik Gulliksson
  • Laddar…
Det kan vara så att väggskivan är skarvad rakt bredvid över dörren där sprickan är. Naturliga rörelser i väggen beroende på förändringar i luftfuktighet och temperatur riskerar detta fenomen. Detta särskilt om väggskivorna inte är skruvade utan spikade vilket gjordes förr. Skarven bör nämligen ligga förskjuten i sidled av just denna anledning. Vi har det genomgående så i vårt hus och jag har fått bukt med detta genom att skruva tätt och sedan lägga på renoveringstapet som tål lite rörelser alternativt satt renoveringsgips som då inte skarvas där.

Därmed inte sagt att det är så i ditt fall, men det kan vara värt att skrapa rent just där för att se om det finns någon skivskarv eller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det kan vara så att väggskivans är skarvad rakt bredvid över dörren där sprickan är. Naturliga rörelser i väggen beroende på förändringar i luftfuktighet och temperatur riskerar detta fenomen. Detta särskilt om väggskivorna inte är skruvade utan spikade vilket gjordes förr. Skarven bör nämligen ligga förskjuten i sidled av just denna anledning. Vi har det genomgående så i vårt hus och jag har fått bukt med detta genom att skruva tätt och sedan lägga på renoveringstapet som tål lite rörelser alternativt satt renoveringsgips så då inte skarvas där.

Därmed inte sagt att det är så i ditt fall, men det kan vara värt att skrapa rent just där för att se om det finns någon skivskarv eller inte.
Bra tips! Jag har mina misstankar om liknande företeelser i detta rum(utbyggnad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.