Hej
Jag behöver byta min keramik på pannan.
Kan man köpa från någon leverantör som kopierat Baxi och är billigare eller är det möjligt att gjuta själv?
 
  • Webbsida som visar en keramikinsats till BAXI vedpanna, prisinformation, köpalternativ och webbutikens garantier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • E-handelssida visar förbränningskammare för vedpanna, prissatt 1768 kronor, sökfunktion och kundgaranti information överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuta själv är billigast. Skålen är arbetskrävande att få till gjutformen för, men titta på Baxi Exelent, där har man gått ifrån skålen Istället är det bottensten och sidosten, (en på vardera sida). Ovan på det ligger stenen med springan i mitten. Lätt att göra gjutformarna.
Gjutmassa kan gå att köpa säckvis av företag som renoverar brännugnar till industrin.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H
Eller så frågar du på offert på bergvärme.
Att elda med ved kostar pengar även om veden är gratis. Veden ska fram från skogen också samt huggas samt pannan ska renoveras med keramik och pumpar / laddomat osv.
 
H H-Thomasson skrev:
Eller så frågar du på offert på bergvärme.
Att elda med ved kostar pengar även om veden är gratis. Veden ska fram från skogen också samt huggas samt pannan ska renoveras med keramik och pumpar / laddomat osv.
Och när det blir strömavbrott eller elen är svindyr sitter du och fryser.
Att primärt ha en värmepump är bra, men en vedpanna som backup är ännu bättre då den typ alltid funkar.
Gratis ved är också bra, att jobba med den är ännu bättre då det ger anledning till att röra på sig, släng gymkortet och lägg de pengarna på bensin till motorsågen och en bra klyvyxa, garanterat bättre för välbefinnandet.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Den pannan fungerar knappat utan el.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Men nu har jag el så håll dig till min fråga…
H H-Thomasson skrev:
Eller så frågar du på offert på bergvärme.
Att elda med ved kostar pengar även om veden är gratis. Veden ska fram från skogen också samt huggas samt pannan ska renoveras med keramik och pumpar / laddomat osv.
har bergvärme idag men det är ändå dyrare än med ved om du får veden gratis
Lite jobb har ingen … av
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.