Hej, blir tokig på höjden golv spackel runt brunnen det skall vara 25mm tjockt lägsta punkt, men purusplattan monteras med förhöjningring så den hamnar 15mm över spångolvet räcker det med 25mm utanför purusplattan så man får till ett fall mot brunnen? Hoppas bilden förklarar mer än min förklaring
 
  • Ett måttband mäter en vit rund objekt märkt "PURUS" på golvet bredvid en blå kniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsfas av värmesystem i golv, isoleringsplattor, rör och kabelstegar synliga. Obehandlade väggar och arbetsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja de räcker , annars får du sätta en förhöjnings ring , få på lite armerings nät å så blir de starkt å hållbart
 
  • Gilla
AdelVillan
  • Laddar…
R
A AdelVillan skrev:
Hej, blir tokig på höjden golv spackel runt brunnen det skall vara 25mm tjockt lägsta punkt, men purusplattan monteras med förhöjningring så den hamnar 15mm över spångolvet räcker det med 25mm utanför purusplattan så man får till ett fall mot brunnen? Hoppas bilden förklarar mer än min förklaring
Vad är det som säger ska vara 25mm vid lägsta stället?
 
R Rejäl skrev:
Vad är det som säger ska vara 25mm vid lägsta stället?
Ja det är ju de jag undrar över, enligt golv/mattläggaren ska det vara 25mm på lägsta punkt enligt gvk, men jag hittar inga sådana uppgifter därav kikar lite här i tråden.
Jag vill inte att golvet ska vara tjockare än nödvändigt annars blir det trångt för dörren
 
Intressant tråd. Jag har ett liknande projekt på halsen men jag har helt kallt utgått från att brunnen kan ligga i 0-nivå dvs helt utan spackel - eller är det så jäkla illa att de här 25mm behövs för att stabilisera skarven mellan golvspånet och brunnen? Nu blev jag lite fundersam (och halvt orolig)...
 
R
A AdelVillan skrev:
Ja det är ju de jag undrar över, enligt golv/mattläggaren ska det vara 25mm på lägsta punkt enligt gvk, men jag hittar inga sådana uppgifter därav kikar lite här i tråden.
Jag vill inte att golvet ska vara tjockare än nödvändigt annars blir det trångt för dörren
Antingen har du hört fel eller så har han fel 12mm är det som gäller…

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
 
  • Illustration av golvförstärkning med dimensioner, avjämningsmassa och formpressad skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
mexitegel mexitegel skrev:
Intressant tråd. Jag har ett liknande projekt på halsen men jag har helt kallt utgått från att brunnen kan ligga i 0-nivå dvs helt utan spackel - eller är det så jäkla illa att de här 25mm behövs för att stabilisera skarven mellan golvspånet och brunnen? Nu blev jag lite fundersam (och halvt orolig)...
Du behöver ha 12mm om du flytar golvet om du vill följa GVK…
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du behöver ha 12mm om du flytar golvet om du vill följa GVK…
Tack, då känns det lite lugnare!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A AdelVillan skrev:
Tack, då känns det lite lugnare!
Alla dessa regler finns på nätet i dagens läge så det är lätt att dubbel kolla hantverkaren som i detta fallet hade fel😀
 
  • Gilla
AdelVillan
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Alla dessa regler finns på nätet i dagens läge så det är lätt att dubbel kolla hantverkaren som i detta fallet hade fel😀
Och så hittar jag dessa bilder om tjocklek då blir man aning förvirrad😝
 
  • Svensk text, golvvärmeinstallation, diagram, instruktioner, produktkomponenter, teknisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild för installation av golvvärmesystem med komponenter och monteringsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför man säger 25mm är för att golvet/ spackel blir självbärande , men när man kommer runt ca 15 mm så finns en risk att de kan sprocka vid sättningar på golvspån Skiva, därav att man förstärker upp golvets styrka med armerings nät runt brunn och resten av golvet , tvättar alltid värme plåtarna med en limtvätt och sen primer dem med ex shp primer för vidhäftning, sen stiftas armerings nät över hela golvet , vid brunn så skall armering gå ut på kassetten så nära brunnen du kan komma
 
  • Gilla
AdelVillan
  • Laddar…
R
A AdelVillan skrev:
Och så hittar jag dessa bilder om tjocklek då blir man aning förvirrad😝
Ja det är för att du har spårade skivor i så fall..
Har du rätt c/c avstånd på bjälklaget?
 
R Rejäl skrev:
Ja det är för att du har spårade skivor i så fall..
Har du rätt c/c avstånd på bjälklaget?
Ja C/c 300mm
 
R
R
R Rickard.lj skrev:
Varför man säger 25mm är för att golvet/ spackel blir självbärande
Nej, 25mm är det LK som ställer kravet om då 22mm golvspån är urspårat för golvvärme slangen och då rejält försvagat mot vanligt 22mm golvspån, GVK regler ar det 12mm spackel på lägsta punkten som räcker gott o väl…
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.