Hej,

Misstänker att min utgivare till min värmepump Bosch Compress 5000 är kass.
Inne i lådan sitter en metallgivare som kopplats in i en sockerbit. Jag har rengjort metalldelen samt kollat kontakterna. Jag mäter 550 (någonting) Ohm vid 2 plusgrader.
Var kan jag köpa nya metallgivare? En hel ny utegivarenhet kostar över 600kr.
 
  • Öppnad utomhus eluttag med synliga kablar och komponenter, inmurad i vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte säkert den är paj. Vad ska den visa för Ohm vid den temraturen?
 
K _KirderF_ skrev:
Inte säkert den är paj. Vad ska den visa för Ohm vid den temraturen?
Jag vet faktiskt inte. Varken användarmanualen eller installationsmanualen beskriver något tekniskt om utegivaren.
 
Bosch/IVT brukar köra med 4,7 kohm NTC. Då borde det bli runt 15 kohm vid 0 grader om du kopplar lös givaren och mäter motståndet.
 
C
K Kent Kurt skrev:
Jag vet faktiskt inte. Varken användarmanualen eller installationsmanualen beskriver något tekniskt om utegivaren.
Utgår från att det visas fel utetemperatur på pumpens display?
Är ju lättaste sättet att avgöra om den är paj.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej,

Jag har felsöka vidare, och jag hittade en tabell för thermistorns motstånd i installationsmanualen.
När jag mätte upp motståndet verkar den funka, värdena hamnar någorlunda där de ska vara. Jag rengjorde allt och kollade kopplingarna. Jag har fortfarande en diff på 2-3 grader, och har listat ut hur man i installationsmenyn kan kompensera för det. Jag bevakar några dagar och ser om värdena lirar bättre nu när utetemperaturen går upp och ner. Kan det vara kabeln som är för tunn och därigenom gör att pumpen får fel utslag? Det är dock pumpens originalkabel som är kopplad, så det borde funka.
 
C
K Kent Kurt skrev:
Kan det vara kabeln som är för tunn och därigenom gör att pumpen får fel utslag?
Troligen inte, det är standard med vanlig "larm-/telekabel" till utegivaren.
Om den inte är jättelång, eller skadad.
 
  • Gilla
Kent Kurt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.