Hej alla kunniga!
Vi har ett 1,5-plansvilla med souteräng-våning från 1968, som är ganska kallt och dragigt på sina ställen. I ett hörn av köket fryser man alltid om tårna om vintern, och efter att ha tagit några bilder med en värmekamera, så fick vi bevis för att tårna hade rätt. Filmade även upp i taket i rummet rakt under köket, på souterrängplan, och såg att det är rejält kallt även där. Vi misstänkte att boven i dramat är en tilluftsventil i grunden, som inte har någon motsvarighet på insidan och när vi nu skulle måla om rummet på souterrängplanet så skar jag upp väggipset för att se hur det ser ut. Se bifogade bilder.

Ventilen går alltså rakt in i väggen på souterrängplan. Väggen är uppreglad med träreglar, isolerad med någon form av mineralull och sedan gips. Som jag förstår en inte helt riskfri konstruktion, men det luktar inte källare eller mögel och varken gips, reglar eller isolering ser dåliga ut i mitt uppkarvade hål.

Min fråga är: vad bör vi göra? Vi vill bli av med kylan i golv och vägg, men samtidigt inte orsaka fuktproblem i källarväggen. Kan det vara draget som hållit väggen frisk i 50 år? Kan man sätta igen ventilen?

Souterrängplanet har, vad jag förstått, varit inrett sedan bygget 68, med två sovrum, badrum ä, bastu och gillestuga. Dränering har skett sedan dess och längs en annan del av grunden ser man en utvändig isolering sticka upp.

Tacksam för hjälpsamma åsikter! :)
 
  • Termisk bild av inomhusmiljö, visar värmevariationer, FLIR märke synligt, temperatur indikeras till 8,8 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild som visar värmeläckage i en byggnadsstruktur med olika färgtoner som representerar temperaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelvägg och golv med ventilationsskydd. Grå, sliten textur. Nordisk stil. Inomhus eller utomhus, minimalistisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med en öppning som exponerar isolering och brädor, nära en svartmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering exponerad i byggkonstruktion, träreglar, skumplastkant och betong synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ann-Ann, Någon i förnamn har byggt för ventilen. Finns det någon mer friskluftsventil i rummet? Sätt ett tilluftsdon på och njut av frisk luft. När den kalla luften kommer in i rummet värmst den upp. Det har den inte gjort dold i väggen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, den tanken har slagit mig med, men innertaket sitter i vägen för innedelen av ventilationsröret. Man behöver i så fall ha innerdelen lägre än ytterdelen med lutning inåt som resultat.
 
S syte_orion skrev:
Ja, den tanken har slagit mig med, men innertaket sitter i vägen för innedelen av ventilationsröret. Man behöver i så fall ha innerdelen lägre än ytterdelen med lutning inåt som resultat.
Kanske funkar med en 90⁰ rörböj typ spiro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.