Tydligen har vi börjat åka skidor... Sportlovet närmar sig och 3e gången med skidsemester. Funderar på att köpa ett par skidor för att slippa hyra varje år. Men så fall behöver vi lite mer plats i bilen för att få med dom så funderar på takbox eller åtminstone någon form av takräcke. Jag kan inget alls om bilar så vill få lite koll på vilka grejer jag behöver och vad det kostar. Har en nissan qashqai 2018
 
Mats-S
O olofh skrev:
Funderar på att köpa ett par skidor för att slippa hyra varje år
Satsa pengarna på att köpa riktigt bra pjäxor som passar din/era fötter perfekt. Fortsätt hyra skidorna om ni bara åker typ 1ggr/år.
Ska du frakta egna skidor för att slippa skidhyran är det en investering på bilen på typ 10K för box och takbågar. Sedan tillkommer kostnaden för nya skidor, typ minst 4-5K/par om ni ska ha några vettiga skidor istället för bra hyrskidor.

Mååååååååååååånga tusenlappar om du inte vill hyra skidorna för något årligt besök till fjällen (eller alperna?) För du vet väl att för dig som bor i Skåne är nog Alperna ett bättre alternativ, och absolut inte dyrare än Skistars monopolpriser i svenska backarna ... Och hyr du skidorna på nätet när du ska till alperna så kan du få ganska bra rabatter på priset :)

ps. Glöm inte att ta med snökedjor, till skillnad från fjollorna i Sverige som låter tradare med slicks köra på våra vintervägar är poliserna i Alperna stenhårda, snö kedjor eller vänd om det är dåligt väglag :) ds.
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Satsa pengarna på att köpa riktigt bra pjäxor som passar din/era fötter perfekt. Fortsätt hyra skidorna om ni bara åker 1ggr/år.
Ska du frakta egna skidor för att slippa skidhyran är det en investering på bilen på typ 10K för box och takbågar. Sedan tillkommer kostnaden för nya skidor, typ minst 4-5K om ni ska ha några vettiga skidor istället för bra hyrskidor.

Mååååååååååååånga tusenlappar om du inte vill hyra skidorna för något årligt besök till fjällen (eller alperna?) För du vet väl att för dig som bor i Skåne är nog Alperna ett bättre alternativ, och absolut inte dyrare än Skistars monopolpriser i svenska backarna ...
Ja det blir ju bara en gång per år men trodde det var krångligt att komma med egna pjäxor men har absolut tänkt den tanken också…Har haft tankarna på alperna, kanske nästa gång/år. Svårt att veta var man ska åka (behöver inget fancy skidsystem och åker mest i enkla backar. Hade aldrig stått på skidor innan 3år sen men äldsta ungen börjar ju bli vass men minsta är ju inte där, än)

Men ja, som skåning är det väl nästan smidigare med alperna. Nu går det väl ok att köra upp till typ Trollhättan men sen är det ju så pissiga vägar. Tycker dock just liftkort verkar vara dyrare i alperna? Kronan är ju usel nu också o lär ju fortsätta vara det
 
Mats-S
O olofh skrev:
men trodde det var krångligt att komma med egna pjäxor
nej nej nej :) Det är standard att ha egna pjäxor när du hyr skidor, uthyrarna ställer in bindningarna på 30 sekunder. Jag har alltid under mina 25 år i alperna kört med egna pjäxor, nu även egna skidor eftersom jag åker betydligt fler ggr/år.

Välj inte för svår ort första gången i Alperna, blåa backar där är som våra röda i sverige. Typ orter som St Anton (min egen favorit #1 i Alperna) ska du undvika i början, finns betydligt snällare orter, och blå backar kan vara nog så utmanande i Alperna för åkare som är i lite rookies ;-)

O olofh skrev:
Tycker dock just liftkort verkar vara dyrare i alperna
Det varierar, Frankrike är nog dyrast och Italien mindre dyrt. Men du får sååååååååå myyycket mer för liftkortet i Alperna jämfört med sverige.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Kan åxå rekommendera isaberg i Småland..
 
Mats-S
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan åxå rekommendera isaberg i Småland..
hehe, även Väsjöbacken i Sollentuna duger bra för teknikträning (när det råkar vara snö här :) men för att överleva en vecka i dom backarna måste man nog ha bra mycket jägerte med sig ;-)
 
Kör en kortvecka i branäs, verkar iaf ha snö 😀
 
O olofh skrev:
Tydligen har vi börjat åka skidor... Sportlovet närmar sig och 3e gången med skidsemester. Funderar på att köpa ett par skidor för att slippa hyra varje år. Men så fall behöver vi lite mer plats i bilen för att få med dom så funderar på takbox eller åtminstone någon form av takräcke. Jag kan inget alls om bilar så vill få lite koll på vilka grejer jag behöver och vad det kostar. Har en nissan qashqai 2018
Du behöver en bil!🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.