wildeside
Har funderat en stund på hur jag ska göra med golvet på övervåningen.
Förutsättning.
Mellanbjälklag CC600 full isolerat.
Glespanel 28X70 CC 100, vilket ger en springa på 30 mm mellan glesen.
Sen kom jag till vad jag ska lägga för övergolv?
Lutar mot Furugolv 14X137 som bör fungera om man läser LK:s beskrivning anledningen till att jag vill ha 14 mm golv är för att inte bygga på för mycket över golvvärmen så att värmen stängs inne i bjälklaget.

LK Golvvärme förlagt i glespanel är avsett för träbjälklag. Konstruktionen byggs upp med glespanel och förutsätter en bärighet på konstruktionen motsvarande ett 22 mm spånskivegolv upplagt på reglar c/c 600. Vid standardmått c/c 600 mm mellan golvbjälkarna kan även något av LKs golvvärmesystem; LK HeatFloor 22

Trägolv Golvvärmen täcks först med ångspärr (åldersbeständig plast) enligt golvfabrikantens anvisning och därefter med lumppapp eller cellfoam. Därefter läggs övergolv av min. 14 mm tjocklek tvärs glespanelsriktningen. Respektive golvleverantörs anvisning samt GBRs riktlinjer för trägolv på golvvärme, ska följas. Rådgör alltid med LK vid golvtjocklekar över 25 mm.

Länk till LK:s beskrivning.

https://www.lksystems.se/globalasse...delningsplat-16-i-glespanel.pdf?1676922137509

Sen pratar man med golvleverantören och dom förespråkar minst 20 mm golv.
Men det känns inte som dom har någon kunskap i att lägga furugolv på glespanel CC100.
Dom jag pratat med har omedelbart protesterat att man inte kan lägga så tunt golv på CC600 och det har inte fungerat att få dom att förstå att golvet ska ligga på gles 28X70 med cc 100.

Så frågan är om man kan lägga furugolv 14 mm direkt på glesen?
Det är en övervåning så det finns inga planer på att släpa upp ett hemmagym eller akvarium på 1000 liter eller annat tungt heller för den delen.
Ett alternativ kanske är att ta glespanel som är 34X70?
 
Redigerat:
wildeside wildeside skrev:
Har funderat en stund på hur jag ska göra med golvet på övervåningen.
Förutsättning.
Mellanbjälklag CC600 full isolerat.
Glespanel 28X70 CC 100, vilket ger en springa på 30 mm mellan glesen.
Sen kom jag till vad jag ska lägga för övergolv?
Lutar mot Furugolv 14X137 som bör fungera om man läser LK:s beskrivning anledningen till att jag vill ha 14 mm golv är för att inte bygga på för mycket över golvvärmen så att värmen stängs inne i bjälklaget.

LK Golvvärme förlagt i glespanel är avsett för träbjälklag. Konstruktionen byggs upp med glespanel och förutsätter en bärighet på konstruktionen motsvarande ett 22 mm spånskivegolv upplagt på reglar c/c 600. Vid standardmått c/c 600 mm mellan golvbjälkarna kan även något av LKs golvvärmesystem; LK HeatFloor 22

Trägolv Golvvärmen täcks först med ångspärr (åldersbeständig plast) enligt golvfabrikantens anvisning och därefter med lumppapp eller cellfoam. Därefter läggs övergolv av min. 14 mm tjocklek tvärs glespanelsriktningen. Respektive golvleverantörs anvisning samt GBRs riktlinjer för trägolv på golvvärme, ska följas. Rådgör alltid med LK vid golvtjocklekar över 25 mm.

Länk till LK:s beskrivning.

[länk]

Sen pratar man med golvleverantören och dom förespråkar minst 20 mm golv.
Men det känns inte som dom har någon kunskap i att lägga furugolv på glespanel CC100.
Dom jag pratat med har omedelbart protesterat att man inte kan lägga så tunt golv på CC600 och det har inte fungerat att få dom att förstå att golvet ska ligga på gles 28X70 med cc 100.

Så frågan är om man kan lägga furugolv 14 mm direkt på glesen?
Det är en övervåning så det finns inga planer på att släpa upp ett hemmagym eller akvarium på 1000 liter eller annat tungt heller för den delen.
Ett alternativ kanske är att ta glespanel som är 34X70?
Blir inte 34x70 samma som att gå upp på 20mm golv, sett till bygghöjd?
Väljer du golvspån "spar" du 6mm.
 
wildeside
FredrikR FredrikR skrev:
Blir inte 34x70 samma som att gå upp på 20mm golv, sett till bygghöjd?
Väljer du golvspån "spar" du 6mm.
Problemet är att jag inte vill/kan borra hål för golvvärmeslangarna i bjälklaget pga att dom är fribärande och ganska brett mellan upplagen.
Med golvspån blir det svårt att dra fram slangarna det skulle i så fall vara att dra ner dom i glesen på undersidan av bjälken:rofl:
Bygghöjden är iof ganska viktig därför jag helst skulle vilja använda 28X70 som gles och 14 mm golv.
 
Kanske missförstår frågan... men om du har fullisolerat neråt. Och har gles på cc100 så har du nästan idag samma tjocklek som 22mm golvspånskiva.
Lägger du sen. 14mm spånskiva till så har du ännu mer material än vad 22mm spånskiva innehåller.
Åt ena hållet är bjälklaget starkt och åt andra är glesen stark.
Så din spånskiva ska egentligen bara ta upp krafter snett i sidled...
Du har en rimlig konstruktion som kommer fungera men det är inte standard så ingen kommer säga okej på den utan att du betalar någon pengar.( tar in en konstruktör)

Däremot behöver du få koll på att golvvärmen kan avge tillräckligt med energi för ditt utrymme under dessa förutsättningar
Hur tätt tänkte du lägga slangen? Jag förutsätter att du lägger slangen mellan glesen. Kommer du använda värmeplåtar.
Vilken framledningstemperatur hoppas du på? Värmesystem?
 
wildeside
A Alexn72 skrev:
Kanske missförstår frågan... men om du har fullisolerat neråt. Och har gles på cc100 så har du nästan idag samma tjocklek som 22mm golvspånskiva.
Lägger du sen. 14mm spånskiva till så har du ännu mer material än vad 22mm spånskiva innehåller.
Åt ena hållet är bjälklaget starkt och åt andra är glesen stark.
Så din spånskiva ska egentligen bara ta upp krafter snett i sidled...
Du har en rimlig konstruktion som kommer fungera men det är inte standard så ingen kommer säga okej på den utan att du betalar någon pengar.( tar in en konstruktör)

Däremot behöver du få koll på att golvvärmen kan avge tillräckligt med energi för ditt utrymme under dessa förutsättningar
Hur tätt tänkte du lägga slangen? Jag förutsätter att du lägger slangen mellan glesen. Kommer du använda värmeplåtar.
Vilken framledningstemperatur hoppas du på? Värmesystem?
Tanken va 14 mm massivt furugolv (Inte spånskiva)
Golvvärmen har LK beräknat så den hoppas jag kommer att fungera tillfredställande.
Fullisolerat bjälklag är enligt LK:s beskrivning.
Det är lite moment 22 melan LK och dom som levererar golv eftersom LK säger att med 28X70 gles cc 100 så kan man ha min 14 mm golv på men golvleverantörerna verkar inte ha någon koll på undergolvs uppbyggnad med glespanel enligt LK:s beskrivning.
Slangen kommer att ligga mellan glesen i plåtar.
Så här har jag tänkt
Teknisk ritning, trägolv, konstruktion, isolering, golvvärme, bjälklag, snittvy, byggmaterial, beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside wildeside skrev:
Tanken va 14 mm massivt furugolv (Inte spånskiva)
Golvvärmen har LK beräknat så den hoppas jag kommer att fungera tillfredställande.
Fullisolerat bjälklag är enligt LK:s beskrivning.
Det är lite moment 22 melan LK och dom som levererar golv eftersom LK säger att med 28X70 gles cc 100 så kan man ha min 14 mm golv på men golvleverantörerna verkar inte ha någon koll på undergolvs uppbyggnad med glespanel enligt LK:s beskrivning.
Slangen kommer att ligga mellan glesen i plåtar.
Så här har jag tänkt..
Då missförstod jag lite men jag skulle säga kör på.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
A Alexn72 skrev:
Då missförstod jag lite men jag skulle säga kör på.
då är vi inne på samma spår.
Skulle vara intressant om någon gjort likadant eller iaf liknande lösning som ville dela med sig av hur det blev.
Som sagt så är det ju ganska liten belastning på golvet eftersom det är på övervåningen.
Största punkt belastningen är väl jag när jag klampar upp.
 
Ska du verkligen ha ångspärr i mellanbjälkaget?

vet ett par st som lagt 8/10 mm klickgolv över gles 22x120 med 30mm spalt. Och de la även riktningen på golvet olika alltså längs eller tvärs glesen. Inga problem från dom iallafall.
Skönt ha golvvärmen direkt under fötterna!
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
N Niklaspe skrev:
Ska du verkligen ha ångspärr i mellanbjälkaget?

vet ett par st som lagt 8/10 mm klickgolv över gles 22x120 med 30mm spalt. Och de la även riktningen på golvet olika alltså längs eller tvärs glesen. Inga problem från dom iallafall.
Skönt ha golvvärmen direkt under fötterna!
Tack för svar!
Ångspärr och lumppapp va väl det få saker som både LK och golvtillverkarna är överens om:D
Tycker att det är lite konstigt med ångspärr i ett mellanbjälklag, kanske rationaliserar bort den.
 
wildeside wildeside skrev:
Tack för svar!
Ångspärr och lumppapp va väl det få saker som både LK och golvtillverkarna är överens om:D
Tycker att det är lite konstigt med ångspärr i ett mellanbjälklag, kanske rationaliserar bort den.
Tror ångspärr kan ha fler anledningar, den kan ju stoppa lukt. Hindra luft mm
 
wildeside
A Alexn72 skrev:
Tror ångspärr kan ha fler anledningar, den kan ju stoppa lukt. Hindra luft mm
Vad jag har läst mej till så är den för att furugolvet ska ha samma fuktighet på över och undersida.
Men jag bor i ett torp med torpargrund nu där furugolvet är lagt tidigt 1900 tal, då va inte ångspärr uppfunnet än och det är inga problem med golvet.
Luktar det illa på bottenplan så lär lukten hitta upp oavsett ångspärr eller inte, då kanske det är bättre att städa så att man blir av med lukten:D
Vet inte hur mycket luft det kan läcka igenom ett gipstak på undervåningen som är spacklat.
 
Hur gick det med projektet? Är inne på någon liknande lösning...
 
wildeside
Hubert93 Hubert93 skrev:
Hur gick det med projektet? Är inne på någon liknande lösning...
Jag gjorde som bilden i inlägg #5 men använde lumppapp istället för ångspärr och la 15 mm furugolv.
Har inget gnissel o knarr och golvet har legat still utan att bete sig som hela havet stormar.
 
  • Gilla
Hubert93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.