Pga långt kök behöver vi ha en skarv på vår kompositbänkiva. Leverantören vill gärna lägga skaven vid en stomme så attt skivan är avlastad på ett bra sätt men vi skulle vilja ha skarven centrerad vid hällen då den syns så lite som möjligt.

Vi komemr att behöva ha en 10cm passbit mellan ugn och häll. I detta fallet är det ju bra då vi får lite utrymme att lösa avlastnignen.

Jag tänker mig två reglar mellan stomamrna som avlastar skivan.

Då vi skall beställa skivan innan köket är bygt skulle jag vilja få lite komentar kring om detta känns som en rimlig lösning alternativt om det finns något annat sätt som är mer lämpligt. Vad tror du?
 
  • Modernt kök med häll och inbyggd ugn, ljusa ytor, minimalistisk design, trägolv, rent och stilrent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram för möbelmontering med skruvar och verktyg som visar sammanfogning av delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni hittat någon leverantör som går med på att lägga skarven så?

Vi har samma "bekymmer" med långt kök och har kollat runt lite på olika lösningar. Personligen tror jag att skarven syns minst om den ligger i linje med hällen, dvs på stommen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
R RickNess skrev:
Har ni hittat någon leverantör som går med på att lägga skarven så?

Vi har samma "bekymmer" med långt kök och har kollat runt lite på olika lösningar. Personligen tror jag att skarven syns minst om den ligger i linje med hällen, dvs på stommen.
Instämmer helt.
Verkar uppenbart vara den vanligaste lösningen.
Har aldrig sett en skiva skarvad på det sätt TS önskar.
 
K Kardan79 skrev:
Instämmer helt.
Verkar uppenbart vara den vanligaste lösningen.
Har aldrig sett en skiva skarvad på det sätt TS önskar.
Tack för info!
Anlednignen till detta var att vi såg en bänkskiva med skarv centrerat på hällen hos kvick kök och trodde det var en normal lösning. Om skarv vid sidan av skivan är en vanligare lösning går vi på det i stället!

Men jag förstår inte riktigt hur man lägger skarven för att få till avlastning på bänkstommen. Gör man som ritat i bilden nedan?
 
  • Teknisk ritning, väggsektion, mätning, totalbredd, skarv, innermått stomme, gul och vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av struktur med mått och referenslinjer.
Eller är det bättre att sätt en kloss på insidan av stommen som avlastar likt detta?:
 
  • Byggritning med mått och anvisningar för konstruktion, inklusive skarv och avlastningskloss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller gör man hålet för hället aningen större än de 560mm som hällen kräver och då får lite mindre avlasning för hällen på ena sidan mot att man får avlastning för kompositskivan?
 
  • Teknisk ritning med måttangivelser, skarv, totalbredd och innermått markeringar. Konstruktionsdetaljer för byggindustrin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F filip delvert skrev:
Pga långt kök behöver vi ha en skarv på vår kompositbänkiva. Leverantören vill gärna lägga skaven vid en stomme så attt skivan är avlastad på ett bra sätt men vi skulle vilja ha skarven centrerad vid hällen då den syns så lite som möjligt.

Vi komemr att behöva ha en 10cm passbit mellan ugn och häll. I detta fallet är det ju bra då vi får lite utrymme att lösa avlastnignen.

Jag tänker mig två reglar mellan stomamrna som avlastar skivan.

Då vi skall beställa skivan innan köket är bygt skulle jag vilja få lite komentar kring om detta känns som en rimlig lösning alternativt om det finns något annat sätt som är mer lämpligt. Vad tror du?
Jag jobbar själv med kompositsten och vi sätter många gånger skarven vid hällen. Man kan bland annat göra ett så kallat gaffelhål så syns skarven mindre. Dock rekommenderar jag att man mäter stommarna innan beställning. Är det enbeställningsvara? Finns ju vissa företag som kan förbeställa materialet så att det går lite snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.