Hej!

Vi ska ta ner väggen mellan kök och vardagsrum och är frågetecken huruvida den är bärande eller ej. Haft snickare på plats som landat i ett kanske och skulle utreda vidare. Har ni någon åsikt i frågan? Bör jag ta kontakt med konstruktör? Finns det i så fall någon digital lösning dit man skickar ritningar eller är det alltid besök på plats? Vi har ju snickare som kan hjälpa oss att växla av om det behövs men skönt att slippa.

Tack för hjälpen!
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus, sektioner och detaljer angående konstruktion och rumsindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med möblering, anmärkningar och måttsatt planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en svartvit ritning av ett entréplan till en bostad med märkningar och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av byggnadsdetaljer på pappersark, med synliga tangentbord och personens underkropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror absolut den är bärande, ni har ju motsvarande vägg i källaren
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tror absolut den är bärande, ni har ju motsvarande vägg i källaren
Samt att den går rakt igenom hela huset.
 
Ja, den är bärande - det syns framförallt på att plattan är förstärkt under den. Anlita en konstruktör.

Oftast vill konstruktörerna se på plats - särskilt i äldre hus och om det saknas ritningar. Men enklare åtgärder kan de ibland ta på distans.

Lite svårt att se på bilderna, hur stor räknar ni med att öppningen ska bli?
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Walle85
Violina Violina skrev:
Tror absolut den är bärande, ni har ju motsvarande vägg i källaren
Stämmer inte för alla, iaf inte i det suterränghus hus vi har.
Ursäkta den låga upplösningen, men bredden på själva huset är ca 8 m (mellan ytterväggarna som takstolarna vilar på. Vi har kunnat ta bort mittväggen på ovanvåningen utan problem.
Sektionsritning av en byggnad, visar höjdmått, taklutning och konstruktionsdetaljer, ganska låg upplösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett sätt att få en hint är att känna om reglarna i väggen klämmer eller är enkla att lossa. Sitter de löst utan något tryck från takstolarna så är det sannolikt inget problem att ta bort dem. Men klämmer de så kan det mycket väl vara så att de är bärande. Notera att jag syftar på ovanvåningen, den på nedre våningsplan är garanterat bärande.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Stämmer inte för alla, iaf inte i det suterränghus hus vi har.
Ursäkta den låga upplösningen, men bredden på själva huset är ca 8 m (mellan ytterväggarna som takstolarna vilar på. Vi har kunnat ta bort mittväggen på ovanvåningen utan problem.
[bild]
Ett sätt att få en hint är att känna om reglarna i väggen klämmer eller är enkla att lossa. Sitter de löst utan något tryck från takstolarna så är det sannolikt inget problem att ta bort dem. Men klämmer de så kan det mycket väl vara så att de är bärande. Notera att jag syftar på ovanvåningen, den på nedre våningsplan är garanterat bärande.
Och vem räknade på det?

Vad hade ni för snölast på taket när ni kollade om reglarna "var lösa"?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Stämmer inte för alla, iaf inte i det suterränghus hus vi har.
Ursäkta den låga upplösningen, men bredden på själva huset är ca 8 m (mellan ytterväggarna som takstolarna vilar på. Vi har kunnat ta bort mittväggen på ovanvåningen utan problem.
[bild]
Ett sätt att få en hint är att känna om reglarna i väggen klämmer eller är enkla att lossa. Sitter de löst utan något tryck från takstolarna så är det sannolikt inget problem att ta bort dem. Men klämmer de så kan det mycket väl vara så att de är bärande. Notera att jag syftar på ovanvåningen, den på nedre våningsplan är garanterat bärande.
Tack! Bra och väldigt logiskt tips.
 
Står ju dessutom på ritningen "kortlas under bärande vägg" så det är ju väldigt enkelt att kontrollera
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Oj, såg nu att jag misstog källarplanet för entréplanet. Bortse från mitt inlägg.

Fackverkstakstolarna talar för att det inte är någon bärande vägg men deras spännvidd är lång så man bör kolla upp det. Det är framförallt snölasten som är besvärande. Det går inte att avgöra genom att se om sågen nyper fast om man kapar i dem.

Finns det någon ritning på takstolarna?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Walle85
Violina Violina skrev:
Och vem räknade på det?

Vad hade ni för snölast på taket när ni kollade om reglarna "var lösa"?
Inget jag räknat på, samtal med tidigare ägaren samt grannar med liknande hus. Sedan en gnutta sunt förnuft och vetskapen om att det var 70-tals original väggmoduler med skarvade reglar på höjden på flertalet ställen samt deras tjocklek (eller brist på tjocklek). Jag sover iaf lugnt 😉
 
BirgitS
C cola88 skrev:
Tack! Bra och väldigt logiskt tips.
Det är ju bara logiskt om du kollar om det klämmer när det är maximalt med blötsnö på taket.

En sak till att tänka på att det förekom under något årtionde (80-talet?) att många hustak rasade in en snöig vinter därför att snözonskartan inte stämde vilket alltså hade lett till att det var en massa fackverkstakstolar som var underdimensionerade.
 
Som redan påpekats:

Gamla byggritningar, markering kring handskrivna noter, ordet "kök" synligt, konstruktionsdetaljer, staketdesign, arkitektur, papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.