Jag har en ca 10 år gammal Cylinda diskmaskin som inte tömmer allt vatten när den har gått klart.
Kanske tömmer den inte allt disk- och sköljvatten heller.

Det är inte stopp i bottensilen. Avlopsslangen verkar ok.

Vad göra jag?

/Karin
 
Tömningen görs via en pump som sitter under maskinen, kolla om den låter när maskinen skall tömmas, om den låter så kan det vara ett mekaniskt fel i själva pumpen. Om den inte låter så mät spänningen på anslutningarna det bör vara 230V när den skall arbeta. Om du inte har spänning så kan det vara fel på tiduret , diskmaskiner brukar styras av ett tidur, (åtminstone om de är 10 år). Så tiduret är en sak som kan gå fel men det är inte så vanligt.

Jag har själv kämpat med en gammal Electrolux maskin och den är konstruerad så att varje steg, (försköljning, tvätt, sköljning, utpumpning och torkning måste ske i ordning annars stannar maskinen, tex om den inte tar in vatten i början så stannar maskinen och fortsätter inte, det kan vara en liknande konstruktion på din maskin och då kanske felet beror på att något som ska hända tidigare i kedjan inte händer.



MVH Hans
 
Det behöver inte vara fel. En del maskiner tar som sista steg in lite vatten för att disken skall torka bättre. Den varma fuktiga luften i maskinen kondenserar då mot den kalla vätskeytan. Detta förutsätter naturlgtvis att maskinen är kallvattenansluten, men det är de flesta maskiner. Om maskinen får stå någon timme så kan det hända att det pumpas ur.
 
Vi hade stopp i avloppet från diskmaskinen för några år sedan, då tömde den delvis. Det satt en propp av gammalt skräp precis där avloppslangen var ansluten till vattenlåset under diskbänken.
 
hempularen skrev:
Vi hade stopp i avloppet från diskmaskinen för några år sedan, då tömde den delvis. Det satt en propp av gammalt skräp precis där avloppslangen var ansluten till vattenlåset under diskbänken.
Precis samma fel hade vi för några år sedan på vår förra maskin. Vi hade t.o.m dit en reparatör som dömde ut maskinen och sa att vi skulle köpa en ny eftersom reservdelarna var för dyra. Strax efteråt tog jag isär anslutningen vid vattenlåset och såg skiten som satt där. När jag tog bort det så fungerade maskinen perfekt igen. Den fungerar fortfarande hos dom som har den nu.
 
troligen vingarna i tömningspumpen som är slitna
 
Kolla så att det inte är stopp i slangen precis efter pumpen åxå, hade det problemet på en cylinda maskin för ett tag sen.
 
Fick du ordning på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.