T
Hej,
Jag köpte ett solcell-system från Svea Solar för ett par år sedan.
Kan detta kompletteras med batteri? Jag hörde att man kan "hyra ut" sin kapacitet och på så vis tjäna en slant.
Funderar oxå på en laddbox då jag tänker köpa en el-bil i framtiden, dock kommer jag nog inte nyta bil inom 5 år, är det klokt att avvakta laddboxen tycer ni?
Man vet ju inte om standard ändras eller andra lösningar kommer fram..
 
K
Vad har du för fabrikat på växelriktaren? Modellbeteckning?

Om det inte är så att den är kompatibel kan du sätta en separat växelriktare. Som bara hanterar batterierna
 
Batterier som lagrar "egentillverkad" el räknar man inte hem med nuvarande priser. Vi pratar om break-even på 20 år (förutsatt att kemin pallar cyklerna). Detta med bidrag.
Batterier som nyttjas för "frekvensstöd" hade en period av höga elprisarbitrage under några månader av förra året. Sådan volatilitet lär inte återkomma. Till råge på allt bestämde sig Skatteverket att neka bidrag till batterianläggningar som nyttjas för annat än scenariot ovan.

Ovanpå detta har vi vad som verkar överetablering av energilagring från företagssidan vilket kommer att leda till kraftigt reducerade priser för reglerkraft.

Ergo är det högst osannolikt att man kan tjäna in något på batteriinstallation.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
F
Z Zakalwe skrev:
Batterier som lagrar "egentillverkad" el räknar man inte hem med nuvarande priser. Vi pratar om break-even på 20 år (förutsatt att kemin pallar cyklerna). Detta med bidrag.
Batterier som nyttjas för "frekvensstöd" hade en period av höga elprisarbitrage under några månader av förra året. Sådan volatilitet lär inte återkomma. Till råge på allt bestämde sig Skatteverket att neka bidrag till batterianläggningar som nyttjas för annat än scenariot ovan.

Ovanpå detta har vi vad som verkar överetablering av energilagring från företagssidan vilket kommer att leda till kraftigt reducerade priser för reglerkraft.

Ergo är det högst osannolikt att man kan tjäna in något på batteriinstallation.
Fullt enig. Och som ett förtydligande till ”scenariot ovan” så är det som Zakalwe menar att det med nuvarande lagstiftning och tolkning av den inte är berättigat några bidrag till batterier och kringutrustning för stödtjänster och den dealen var inte ens självklar ens med bidrag.
 
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag köpte ett solcell-system från Svea Solar för ett par år sedan.
Kan detta kompletteras med batteri? Jag hörde att man kan "hyra ut" sin kapacitet och på så vis tjäna en slant.
Funderar oxå på en laddbox då jag tänker köpa en el-bil i framtiden, dock kommer jag nog inte nyta bil inom 5 år, är det klokt att avvakta laddboxen tycer ni?
Man vet ju inte om standard ändras eller andra lösningar kommer fram..
Med dessa priser av batterier och kwh, så är det svårt att räkna hem batteriet.
Titta heller på att maximera produktion, och användning av solel.
En bil som laddas på solel kommer förbättra din ROI.

Checkwatt och liknande tjänster var det stort hype på, men nu är intäkter så låga att det det verkligen inte finns någon poäng.
 
  • Gilla
Nils i Svängen
  • Laddar…
Checkwatt hade sin prime-time under två manader. Nu är det nergång på solcellsmarknaden och diverse mindre nogräknade företag kör med stenhårda kampanjer där de försöker lura batterier på folk genom att presentera "kalkylerad vinst" baserad på en kort period då marknaden var ur balans. Sådana tider återkommer inte igen. Lägg på stora aktörer som investerar i reglerkraft i stor skala och skatteeffekter så är det kört med att räkna hem batterier tills kostnad per kWh är en fjärdedel av vad den är nu.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 4 till
  • Laddar…
Så ni rekommenderar inte batterier då eller vad säger ni?
 
Attitudeswe
Skall du ha ett batteri för att ha nån stans att göra av solelen när du inte får vettigt betalt för den så måste batteriet kunna ladda riktigt snabbt. Statistiskt är det bara 2 timmar med lågt pris mitt på dagen i SE3 sommartid. Annars kan du lika gärna sälja elen och köpa tillbaka på natten (så länge det finns 60öring).

Stapeldiagram som visar genomsnittligt konsumtionsmönster över ett dygn. Den blå linjen representerar vardagar, och den turkosa linjen representerar snittpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rampante rampante skrev:
Så ni rekommenderar inte batterier då eller vad säger ni?
Om ett batteri kan hjälpa dig att ducka riktigt höga elpriser samt om det gör att du har el när det publika elnätet packar ihop så är det kanske intressant. Som investering för vinst, nej.

Abbonemangskostnaden är egentligen inte så blodig utan det är överföringsavgift och energikostnad samt alla skatter som kostar på. Så kan man producera lägre än det priset finns det pengar att spara.
 
F fixaallt skrev:
Med dessa priser av batterier och kwh, så är det svårt att räkna hem batteriet.
Titta heller på att maximera produktion, och användning av solel.
En bil som laddas på solel kommer förbättra din ROI.

Checkwatt och liknande tjänster var det stort hype på, men nu är intäkter så låga att det det verkligen inte finns någon poäng.
Bjorn Nyland lade ju nyligen ut en video där han verkade tjäna rätt bra på checkwatt, förvisso med 3x laddare och bilar verkade det som. Är det en annan marknad i Norge kanske?
 
K
S sandos skrev:
Bjorn Nyland lade ju nyligen ut en video där han verkade tjäna rätt bra på checkwatt, förvisso med 3x laddare och bilar verkade det som. Är det en annan marknad i Norge kanske?
Nu har jag inte sett det klippet. Men antar att du syftar på Tibber grid rewards. Och där skriver han 20 euro i thumbnailen. Inte jättemycket pengar, och speciellt inte om det är på två månader. Men ändå pengar in utan att lyfta ett finger
 
K knightjocke skrev:
Men ändå pengar in utan att lyfta ett finger
Det kostar väl slitage på batteriet?
 
K knightjocke skrev:
Nu har jag inte sett det klippet. Men antar att du syftar på Tibber grid rewards. Och där skriver han 20 euro i thumbnailen. Inte jättemycket pengar, och speciellt inte om det är på två månader. Men ändå pengar in utan att lyfta ett finger
Här visar han en räkning på -864 NOK för Juli:

 
Attitudeswe
Hur kommer det att Tibber i Norge har påslag på 3öre men i Sverige har 8öre?

Kan dom inte använda norska ursprungsgarantier likväl som svenska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.