Vad ska man ha för router om man ska maximera spridningen av wifi signalen?
Mvh
 
En vit Ubiquiti U6+ accesspunkt för trådlöst nätverk visas på en webbplats med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En accesspunkt som du kopplar till din router med nätverkskabel är absolut överlägset.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Måste kommer ner genom golvet så till våningen under….
 
Om du har betongbjälklag så kan det påverka signalen. Annars är det inga problem. Köp en och testa, lämna tillbaka om det inte funkar.
 
Träbjälklag
 
R Rolle85 skrev:
Träbjälklag
Jag har en på ovanvåningen på 1.5m höjd, har wifi i källaren med betonbjälklag dock bara en tiondel av hastigheten. Ska sätta upp en till i källaren och ute så jag får täckning på större delen av tomten också.

Vill du inte fixa en kabel så får du antingen skaffa ett meshkit och sätta en enhet på varje våning så du inte tappar så mycket fart eller prova homeplugs och sätta en accesspunkt där nere via den.

Enskilda produkter är inte svaret, med rätt produktyp så kvittar det i princip vad du väljer.
 
Jag har iof dragit fram trådat internet till en stuga bredvid. Det sitter ett sånt här uttag på väggen. Vad ska jag koppla på detta om jag vill dra vidare en kabel från detta och tillbaka till mitt hus och där sätta en trådlös accesspunkt?
Sätter jag bara en kabel i uttaget och leder det till huset?

E-handelssida visar Cat. 6 nätverksuttag, recensioner, prisinformation och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beamforming aktiverad och träbjälklag så kommer man långt.
Har min wifi/router i källaren och den täcker bra ända upp på andra våningen.
 
vad är beamforming? var ändrar man detta menar du
 
Beamforming är att routern kan rikta radiosignalen mot den plats där bästa överföring nås.
Det är därför det ofta finns ett flertal antenner. Genom att lägga ut radiosignalen i respektive antenn i rätt fasläge så kan man få förstärkningslober i önskad riktning.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
vad är beamforming? var ändrar man detta menar du
I det meshnät jag använder kan man välja i konfiguration "med" eller "utan" beamforming. Gammal utrusning kan få problem med det aktiverat påstås det, men har inte märkt något.
 
P Peter_Ker skrev:
[bild]
En accesspunkt som du kopplar till din router med nätverkskabel är absolut överlägset.
Kan instämma!
Jag blev sjukt överraskad när Svärfar fick en sådan installerad på taket i mitten av ovanvåningen och den sträcker sig ner till hela nedanvåningen utan bekymmer.
Det har fått mig att utvärdera om det är dags att lämna Netgear Orbi och börja dra kabalar i vårt hus.
 
En mikrotik router plus ett gäng mikrotik APs är rätt melodi. Har själv en mikrotik-lösning och kan bara säga bra saker om dem.
 
Jag har en sån här idag, kan jag dra en nätverkskabel från den till en annan enhet som sprider wifi? Dvs bild 2

E-handelssida med TP-Link powerline adapters, produktinformation, pris 799 kronor, kundrecensioner, köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E-handelssida visar TP-Link AC1350 EAP225 trådlös accesspunkt till försäljning, pris 878 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag körde på ovan accesspunkt från to link. Ökade hastigheten från 20mbit till 69mbit så jag är mycket nöjd!
Tack och hej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.