Hej!

Har tagit bort ett flytspackelskikt samt lite EPS betong på ett köksgolv för att få ner nivån. Min tanke är att lägga på golvspånskivor och sedan fortsätta med stavparkett som i vardagsrummet (rivit vägg mellan kök och vardagsrum). Har fått fått för mig att man ej ska lägga skivor direkt på EPS-betong men vore en mycket större apparat att flytspackla igen först.

Tänker att spontade golvspånskivor på 22 mm borde räcka för att fördela vikten på det ickebärande EPS-golvet. Någon som vet om detta är en dum ide och isåfall varför?

Tack på förhand!

Bifogar bild på golvet i genomskärning innan flytspackelskiktet togs bort
 
  • Måttband mäter höjd på gult vägblock, detaljerad markyta och mätparametrar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
E EmilLinde skrev:
Hej!

Har tagit bort ett flytspackelskikt samt lite EPS betong på ett köksgolv för att få ner nivån. Min tanke är att lägga på golvspånskivor och sedan fortsätta med stavparkett som i vardagsrummet (rivit vägg mellan kök och vardagsrum). Har fått fått för mig att man ej ska lägga skivor direkt på EPS-betong men vore en mycket större apparat att flytspackla igen först.

Tänker att spontade golvspånskivor på 22 mm borde räcka för att fördela vikten på det ickebärande EPS-golvet. Någon som vet om detta är en dum ide och isåfall varför?

Tack på förhand!

Bifogar bild på golvet i genomskärning innan flytspackelskiktet togs bort
Ja det håller med 22mm golvspån på EPSen tänk på att lägga en 0.2 mm åldersbeständig plastfolie+ lumpapp på EPSen innan det flytande golvspånet…
 
Okej tack! Lägenheten ligger några våningar upp så det är inte så att det är bra att låta golvet ”luftas”? Vill inte stänga in fukt så det taket under påverkas.
 
R
E EmilLinde skrev:
Okej tack! Lägenheten ligger några våningar upp så det är inte så att det är bra att låta golvet ”luftas”? Vill inte stänga in fukt så det taket under påverkas.
Men det är viktigare att inte dina golv sväller för då förstörs ditt ytgolv med..
Viktigt att låta EPSen torka innan du lägger plasten på…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.