När tvättmaskinen tar in vatten blir vattnet i duschen skållhett. Tvättmaskin och dusch tar kallvatten från samma ledning (28mm CU) och är inkopplade med ca 0,5m mellanrum på denna ledning.

Jag ska nu göra om rördragning vid installation av bergvärmepump, hur bör jag dra rören för att undvika påverkan på vattentemperatur i duschen när tvättmaskinen tar in vatten?
 
Ducshblandaren otät i sig själv och vattnet går baklänges, händer med termostatblandare i bland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Vattnet vill ta lättaste vägen, om två parallella öppningar finns.

Jag gissar att ditt problem med duschen löser sig om du kan strypa flödet något till tvättmaskinen. Men stryp inte för mycket, tar det för lång tid att fylla tvättmaskinen brukar den larma.
 
  • Gilla
Stig-Helmer och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vattnet vill ta lättaste vägen, om två parallella öppningar finns.

Jag gissar att ditt problem med duschen löser sig om du kan strypa flödet något till tvättmaskinen. Men stryp inte för mycket, tar det för lång tid att fylla tvättmaskinen brukar den larma.
Det är ett bra råd!

Det som är lite märkligt är att ett 28 rör borde klara både tvätt och dusch samtidigt. Är det ett gammalt rör kan det eventuell vara igensatt och behöver bytas. Om inte är det en strypning tidigare i systemet.
 
Bra tips om att strypa, verkar troligt. Tvättmaskinen är ansluten med en kran, så har strypt denna lite nu. Får se om det hjälper. Skrev även fel, det är 22mm rör
 
B
Rörets dimension borde verkligen räcka till, även med 22mm. Rätt vanligt att man drar 15 varmvatten och 18mm kallvatten till badrum. Men det kan ju vara som @Ulltand säger en strypning nånstans tidigare i rörsystemet. Är det galvade rör i systemet hade jag misstänkt dem... de brukar rosta invändigt och så släpper de rostflagor som lägger sig nånstans, och gradvis orsakar en strypning.
 
Ja, eller att det är dåligt tryck...

Hur högt tryck har du i ditt vattensystem, när du tappar vatten?
 
H Hybro skrev:
Ja, eller att det är dåligt tryck...

Hur högt tryck har du i ditt vattensystem, när du tappar vatten?
Har bra tryck vid alla tappställen och kommunalt vatten, så det ska nog inte vara några problem
 
Har du en termostatblandare? Är det en blandare utan den funktionen och kallvattnets tillströmning sinar så blir det ju mycket varmare.
 
ådal ådal skrev:
Har du en termostatblandare? Är det en blandare utan den funktionen och kallvattnets tillströmning sinar så blir det ju mycket varmare.
Det är en termostatblandare
 
S Stig-Helmer skrev:
Det är en termostatblandare
Då har ju den funktionen helt enkelt lagt av. Vad är det för blandare? En fungerade termostatblandare beter sig inte på det sättet.
 
S Stig-Helmer skrev:
När tvättmaskinen tar in vatten blir vattnet i duschen skållhett. Tvättmaskin och dusch tar kallvatten från samma ledning (28mm CU) och är inkopplade med ca 0,5m mellanrum på denna ledning.

Jag ska nu göra om rördragning vid installation av bergvärmepump, hur bör jag dra rören för att undvika påverkan på vattentemperatur i duschen när tvättmaskinen tar in vatten?
Sätt en strypning på tvättmaskinen.
Det tar marginellt längre tid för den att fylla upp då..
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.