Hej allesammans,

Som hyfsad nybliven husägare har diverse googlingar lett mig till detta forum, jag inser hur mycket kompetens det finns här.

Jag hoppas att någon har möjlighet i att bringa klarhet till mina förvirrade tankar...
Då jag börjar på nytt jobb och får en elbil har behovet av laddbox uppstått här hemma. Sitter därför med fingret på avtryckaren för att beställa en Zaptec Go, men skulle gärna ha input om förutsättningarna för installationen.

Min tanke / förhoppning var att kunna ha laddboxen i carporten. Husets elcentral ligger egentligen i helt fel ände, sett till var laddboxen skulle sitta. På framsidan av huset sitter en mätarskåp, där föregående ägare har gjort något (Okunskapen lyser igenom) för att få ström till spabadet, jag misstänker att man tar ström där istället för från elcentralen inne i huset?

Kan man även ansluta laddboxen på samma ställe dvs. från mätarskåpet? Från vad jag kan bedöma (Se bild) har man säkrat upp spabadet med 2 x 16 AMP. Från mätarskåp går på utsidan av fasaden och under altanen, en kabel bort till spabadet.. Skulle man på något sätt kunna nyttja den redan dragna kabeln för installationen av laddboxen?

Som ni märker är detta med el min största talang i livet, vilket gör en extra tacksam att återförsäljarna av laddbox ordnar med installation.. Jag vill med denna fråga egentligen bara förbereda mig på vad jag har att vänta mig inför en eventuell installation.

Jag har till inlägget bifogar en del bilder, bland annat ett otroligt tjusigt foto / Paint - ritning som visar var olika saker finns. Utöver det har jag även fotat mätarskåpets in och utsida..


Tack på förhand.

Satellitbild av byggnader med markerade områden: röd för elcentral, blå för mätarskåp, grön för möjligt laddboxplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt skåp med säkringar och elmätare, etiketter och kablar synliga, mörk industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk bild av en svart dörr och vit stuprör vid en byggnad nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kalleskaviar861 skrev:
Då jag börjar på nytt jobb och får en elbil har behovet av laddbox uppstått här hemma.
Varför tror du att du behöver en fast installerad laddstation?

Börja med att bestämma hur många mil du behöver köra med elbilen i snitt per dag, eller per vecka.
Därefter om du behöver ladda under "rusningstrafik" - när ni ska laga mat, diska, tvätta etc eller om ni kan begränsa laddningen till nattens timmar.
Sedan, hur mycket utrymme finns effektmässigt i anläggningen och ev när på dygnet? Jämför era höga förbrukare med storleken på mätarsäkringarna.
Givetvis ser du till att få en bil som kan laddas trefasigt. Något annat finns inte på kartan.

De flesta klarar sig med ett CEE-uttag och en laddklump på sladden och sparar därmed typ 10 000 :-,

En laddstation med lastbalansering är en bekvämlighetsfunktion som gör att du kan plugga i sladden till elbilen när du kommer hem utan att behöva tänka på matlagning etc under kvällen.

K Kalleskaviar861 skrev:
Kan man även ansluta laddboxen på samma ställe dvs. från mätarskåpet?
Ja, det är det normala.
K Kalleskaviar861 skrev:
På framsidan av huset sitter en mätarskåp, där föregående ägare har gjort något (Okunskapen lyser igenom) för att få ström till spabadet, jag misstänker att man tar ström där istället för från elcentralen inne i huset?
Jag ser inte det, jag ser bara en bild på halva mätarskåpet.
Det är längst upp i mätarskåpet som elbilen ska anslutas.
Lådan som det stå spabad på är avsedd för media/fiber. Där ska man inte vara.
Det behövs minst 4 moduler för en PSA, eller 7 moduler för en JFB+trepolig dvärg.
För en laddstation tillkommer eventuellt en energimätare som kanske tar 4 modulker.
Så hur mycket plats finns där uppe?

K Kalleskaviar861 skrev:
Skulle man på något sätt kunna nyttja den redan dragna kabeln för installationen av laddboxen?
Kanske, om den är dimensionerad för det, och beroende på om ni vill kunna ladda elbilen och köra badet samtidigt. Vi behöver veta kabelarea, längd och effekt på badet. Att det står 2x16 A för spabadet är lite oroande. Snedbelastning är inte bra för att kunna ladda en elbil.
K Kalleskaviar861 skrev:
Jag vill med denna fråga egentligen bara förbereda mig på vad jag har att vänta mig inför en eventuell installation.
Att bli blåst om du inte är påläst!
K Kalleskaviar861 skrev:
vilket gör en extra tacksam att återförsäljarna av laddbox ordnar med installation..
Det är ingenting du ska vara tacksam för, tvärtom, det är installatören som är tacksam. Jag råder dig bestämt att förkasta alla erbjudanden från elbils/laddboxåterförsäljare m.fl om "laddstation på köpet/fast pris" osv, utan ring en elfirma.

Se till att elfirman förstår att de ska dimensionera elbilsladdningen för er anläggning och att ni får veta vilka förhållningsorder som gäller för laddningen (max ström och tid). Man behöver se över alla tunga förbrukare i huset och se till att de är jämnt fördelade mellan faserna. Kanske behöver man säkra upp mätarsäkringarna. Det är ni som bestämmer.
 
  • Gilla
bjorne76 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför tror du att du behöver en fast installerad laddstation?

Börja med att bestämma hur många mil du behöver köra med elbilen i snitt per dag, eller per vecka.
Därefter om du behöver ladda under "rusningstrafik" - när ni ska laga mat, diska, tvätta etc eller om ni kan begränsa laddningen till nattens timmar.
Sedan, hur mycket utrymme finns effektmässigt i anläggningen och ev när på dygnet? Jämför era höga förbrukare med storleken på mätarsäkringarna.
Givetvis ser du till att få en bil som kan laddas trefasigt. Något annat finns inte på kartan.

De flesta klarar sig med ett CEE-uttag och en laddklump på sladden och sparar därmed typ 10 000 :-,

En laddstation med lastbalansering är en bekvämlighetsfunktion som gör att du kan plugga i sladden till elbilen när du kommer hem utan att behöva tänka på matlagning etc under kvällen.


Ja, det är det normala.

Jag ser inte det, jag ser bara en bild på halva mätarskåpet.
Det är längst upp i mätarskåpet som elbilen ska anslutas.
Lådan som det stå spabad på är avsedd för media/fiber. Där ska man inte vara.
Det behövs minst 4 moduler för en PSA, eller 7 moduler för en JFB+trepolig dvärg.
För en laddstation tillkommer eventuellt en energimätare som kanske tar 4 modulker.
Så hur mycket plats finns där uppe?


Kanske, om den är dimensionerad för det, och beroende på om ni vill kunna ladda elbilen och köra badet samtidigt. Vi behöver veta kabelarea, längd och effekt på badet. Att det står 2x16 A för spabadet är lite oroande. Snedbelastning är inte bra för att kunna ladda en elbil.

Att bli blåst om du inte är påläst!

Det är ingenting du ska vara tacksam för, tvärtom, det är installatören som är tacksam. Jag råder dig bestämt att förkasta alla erbjudanden från elbils/laddboxåterförsäljare m.fl om "laddstation på köpet/fast pris" osv, utan ring en elfirma.

Se till att elfirman förstår att de ska dimensionera elbilsladdningen för er anläggning och att ni får veta vilka förhållningsorder som gäller för laddningen (max ström och tid). Man behöver se över alla tunga förbrukare i huset och se till att de är jämnt fördelade mellan faserna. Kanske behöver man säkra upp mätarsäkringarna. Det är ni som bestämmer.
Tack för feedback och råd som är värda att fundera över och ta i beaktande framåt.
Ang. min miss att uppenbart fotat det ointressanta i mätarskåpet ska jag följa upp imorgon, och kolla mer noggrant.

Det kanske gör varken till eller från i detta fall? Men jag kollade i elcentralen inne i huset och ser att det finns en 16A säkring till garage / Carport (Finns uttag och lampor i carport / förråd) och arean på kabeln ska vara 2,5 mm. Kan detta vara till hjälp, fördel? Eller är det ovidkommande?
 
En 16 A säkring räcker inte, tre kan räcka. Men det beror på hur snabbt ni vill kunna tanka. Med 3 x 16 A kan ni tanka 2 till 5 mil per timme beroende på bilens förbrukning (som är dubbelt så hög på vintern). Och det ska finnas utrymme på mätarsäkringarna för att kunna ta ut 3 x 16 A till carporten. Men de flesta kommer långt med 3 x 6 A till elbilen och 6-8 timmars laddning under natten.
 
Jag tycker inte man ska behöva se det här som så svårt eller något man egentligen behöver förstå så mycket av, och jag tycker att @Bo.Siltberg komplicerar det för någon som uppenbarligen inte är intresserad av el.

Ja, du kan låta dra elen från mätarskåpet. Om du ska ha lastbalansering är det rent av att rekommendera, då det redan nu går el åt två håll (centralen i huset respektive spabadet). Lastbalanseringen gör då automatiskt att bilen inte tillåts dra mer el än huvudsäkringarna tål, beroende på hur mycket ström annat drar.

Du bör ha en matning som tål 3*16 ampere från mätarskåpet till laddboxen. Beroende på hur mycket plats det finns i mätarskåpet kan du eventuellt få plats med en personskyddsautomat eller jordfelsbrytare i detta, eller så fpr du ha en extra central mellan skåpet och laddboxen.

I övrigt håller jag med Bo, exempelvis om att man inte ska tro att bilen behöver så hög ström, då de flesta klarar sig mer än väl med vad de kan ladda över natten även med 6–8 A.
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Håller helt med föregående. Kontakta en lokal elfirma. De gör bra jobb, kan installera enligt dina önskemål.

Jag har Zaptec Go, kastbalanserat mha Tibber. Dvs i teorin kan jag ”ladda fullt” 16A samtidigt med matlagning osv, effekt till laddningen dras ner…. men, ärligt kan jag säga att begränsa till 10A i laddbox hade funkat lika bra i mitt fall;)
 
En fördel med hög effekt är att du kan maxa laddning när tex elpriset är lågt.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
A
Jag har beställt en sådan här till vår kommande elbil. Behövs bara ett 16A uttag.
 
  • Portabel laddbox för elfordon, Type2, 11kW, 3x16A, röd CEE-kontakt, svart, rabatterad prisinformation och leasingalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Återigen tack för kloka råd och kommentarer om olika resonemang och tillvägagångssätt.

Jag har nu gjort slag i saken och beställt en Zaptec Go med lastbalansering, plus att en elektriker ska kontakta mig ang. installation.

För mig personligen tror och hoppas jag att det blir en bra lösning, även om jag är säker på att t.ex. ovan förslag på portabel laddbox också är ett utmärkt alternativ.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är ett ok val. Du betalar mer för att få en lite mer bekväm och bekymmersfri laddning.

Men du behöver fortfarande se över övrig belastning i huset så att det finns plats för elbilen. Och lastbalanseringen kan vara smart eller dum. Antingen kan den ladda med tre faser, eller med en eller två i fall en enskild fas är högt belastad. Eller så laddar den inte alls om en enskild fas är högt belastad. Så ta reda på hur din fungerar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett ok val. Du betalar mer för att få en lite mer bekväm och bekymmersfri laddning.

Men du behöver fortfarande se över övrig belastning i huset så att det finns plats för elbilen. Och lastbalanseringen kan vara smart eller dum. Antingen kan den ladda med tre faser, eller med en eller två i fall en enskild fas är högt belastad. Eller så laddar den inte alls om en enskild fas är högt belastad. Så ta reda på hur din fungerar.
Absolut, jag inser att jag till viss del betalar för bekvämligheten och enkelhet i laddningen.
Jag ser det också som en investering för framtiden, då elbil sannolikt är i familjen för att stanna.

När det gäller husets övriga belastning och utrymme för bilen, så är det sådant jag hoppas att även elektrikern kan bistå med råd och tips kring. Huset är idag säkrat med 20A som huvudsäkring, så hoppas och tror att det är tillräckligt.

Någonstans måste jag börja för att få en laddbox på plats och jag väljer att börja i denna ände. Ifall det visar sig att jag är ute och cyklar och saker inte alls blir som jag tror / önskar. Ja då har jag fortsatt möjlighet att lämna tillbaka laddboxen och kika på andra alternativ.
 
Det blir nog bra det där! 20 ampere räcker ofta mer än väl för en normalvilla och även om det skulle vara så att bilen inte kan ladda under middagstid om det lagas mat, tvättas, värmepumpen går m.m. så är det sällan ett problem. Det finns säkert utrymme för bilen att ladda för 3–5 mil per timme under natten när ni sover, vilket brukar räcka mer än väl.
 
  • Gilla
Kalleskaviar861
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
……
De flesta klarar sig med ett CEE-uttag och en laddklump på sladden och sparar därmed typ 10 000 :-,
……
Hur kom du fram till 10000kr? En Zaptec eller Easee går på 5800kr med standard installation. Har man inget CEE uttag blir det inte ens billigare med CEE laddare.

Samt missar prisanpassning eller lastbalansering :/ skulle inte nöja mig att bara ladda i 6A…

Senaste laddning, men kan ligga 9+kwh vid plus 5c. 16A huvud säkring, SPA pool samt FLVP/LLVP.

Energiförbrukningslog, kilowatt över tid, stapeldiagram, varierar nattetid, datumintervall, blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag drog från höften och avrundade.

Om din laddstation är korrekt konfigurerad så har du ca 2 kW över till annat i huset när elbilen laddar med 9 kW, så visst är det möjligt. Det har aldrig varit någon fråga.

Du har tankat för ca 10-15 mils körning enligt din graf, under ca 5 timmar. Om det är daglig körning till jobbet skulle jag säga det är lite högt jämfört med andra. Är det skälet till att du aldrig kan tänka dig ladda med 6 A?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag drog från höften och avrundade.

Om din laddstation är korrekt konfigurerad så har du ca 2 kW över till annat i huset när elbilen laddar med 9 kW, så visst är det möjligt. Det har aldrig varit någon fråga.

Du har tankat för ca 10-15 mils körning enligt din graf, under ca 5 timmar. Om det är daglig körning till jobbet skulle jag säga det är lite högt jämfört med andra. Är det skälet till att du aldrig kan tänka dig ladda med 6 A?
Priset? Man kör ju timpris.
Samt mindre antal battericykler än att små ladda hela tiden.

Nu var det bara 50% laddning men kunde få 70-80% om skulle laddat till 7-8 på morgonen.
Många fredags/lördagsnätter eller vid kraftig blåst, så går priset ner assvärt här i SE4 så passar på att ladda för hela veckan då. Gått från 1kr till 0-10öre flera gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.