1. Jag tror det är en gipsvägg men jag är inte helt 100. Det känns rimligtvis som att det skulle kunna vara
All färg är intakt, innebär att det att jag inte behöver spackla etc ?

Räcker det att tvätta noga med målartvätt och sedan köra på färgen eller behöver jag införskaffa prima, eller göra någon annan grund innan? Hade tänkt göra rummet i ljusare blå eller i vitt.

Alt samma färg som var innan, har inte riktigt bestämt mig än.

Fråga 2. Gäller mitt bord samt trapparäcken i trä som målats tidigare, där färg lossnat.
Visst är det sandpapper som gäller? Det står att det ska mattslipas och jag har köpt sandpapper det är i olika styrkor.


Vad rekommenderar ni?
 
  • Närbild på vitmålad trappa och staket med synlig slitage eller rost. Oskärpa och vardagligt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vit yta med flagnande färg och svarta märken. Ytan ser gammal och använd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pappersark med tryckta mönster och siffror staplade på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det flagor som släppt, så är det nog mer som sitter löst, skrapa bort det lösa och då blir det som små gropar, som måste spacklas och slipas slätt. Målarfärg har en förmåga att förstärka allt som finns på underlaget. Kan framträda skarpt . Lite sandpapper 240 räcker gott att rugga ytan lite, men bara lätt på handen.
 
Tack så mycket.

Såg att en bild på väggen försvann, bnfogar n bild v
Här under.

Tror du väggen behöver primer eller någon annan grund eller räcker tvätt, det är en relativt ljus färg nu och har kommer förmodligen ha samma, kanske vitt eller ljusare blått.

Den vita vägg färgen ska vara väldigt täckande men det kanske är bra bra att ta det säkra före det osäkra tänker jag och if införskaffa lite primer och grundfärger
 
  • En vägg med fuktfläckar och en eluttag. Behov av renovering eller målning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mörk vägg och ljus färg, inte bra utan en ljus grundfärg först eller måla med lite tunnare rätt kulör först. Allt mörk slår igenom ljust, kan t.o.m bli måla två gånger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.