Hittat många äldre trådar om gratis eller billiga cad program men hur ser det ut idag?
Vilka är vettiga? De med gratis 30 dagar räcker inte då det här är en längre process än så.

Det har tidigare varit en ickefråga då jag haft full tillgång till autocad i jobbet de senaste 30 åren men nu är det aktuellt på hemmaplan då jag behöver ta tag i en utbyggnad på huset.

En snabb googling gav denna som exempel men vad säger församlingen?
https://librecad.org/
 
Jag har dålig koll på specifikt 2d-cad, men för 3d-cad så är FreeCAD den ledande open source-varianten.

Om du kan tänka dig begränsningen att alla dina projekt är publika, så är OnShape gratis och väldigt kompetent i gratisversionen. Problemet är att om du vill göra något som inte är publikt så blir det väldigt mycket inte gratis - det finns inga mellanlägen.

Om du istället tänker att inte ha så många projekt igång så har Fusion 360 en gratisversion för hobbyister. Den har en bunt begränsningar som kanske inte påverkar dig. Här är några av dem. De största begränsningarna är nog max 10 aktiva dokument och vad nu "Limited 2D documentation and drawings" innebär rent konkret för dig. Om du är van vid Autocad så kanske det känns mest hemtamt?
 
C
TorpAnders TorpAnders skrev:
En snabb googling gav denna som exempel men vad säger församlingen?
[länk]
Själv föredrar jag originalet QCad. Men de är helt okej 2D-program, de är i princip en klon av klassiska AutoCAD fast med strikt 2D, så har man jobbat med det så känner man sig hemma direkt.
Inte minst är det robust och mer eller mindre buggfritt.

FreeCAD är najs med sin parametriska modellering, med det har en hög inlärningströskel och min egen erfarenhet är tyvärr att det kraschar och j-vlas en hel del.
 
@TorpAnders Vilka funktioner behöver du främst? Finns det någon särskild anledning till att du vill ha just ett 2D-program?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.